تاریخ : يکشنبه 12 بهمن 1393
کد 117

با ارز ناشی از صادرات باید اقتصاد کشور را اداره کنیم

مدیر دفتر تنظیم مقررات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با ارز ناشی از صادرات باید اقتصاد کشور را اداره کنیم و در این راستا تولید باید محور فعالیت ها قرار گیرد.

مدیر دفتر تنظیم مقررات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با ارز ناشی از صادرات باید اقتصاد کشور را اداره کنیم و در این راستا تولید باید محور فعالیت ها قرار گیرد.

«سید عباس حسینی» در همایش بررسی آخرین مقررات صادرات و واردات سال 1393 با نگاهی به سال1394 در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان تصریح کرد:کل مبادلات تجاری ایران 80 میلیارد دلار است و این حجم با توجه به ظرفیت های موجود کوچک است و پاسخگوی نیاز فعلی و آینده اقتصاد کشور نیست .

وی اضافه کرد:در 9 ماه سال جاری مجموع صادرات خدمات و کالا همراه با میعانات گازی   44 میلیارد دلار بوده است.صادرات بدون خدمات برابر 35 میلیارد دلار و   بدون میعانات برابر 25 میلیارد دلار است.این در حالیست که واردات کشور در همین مدت 38 میلیارد دلار بوده است.

 حسینی تصریح کرد: نسبت واردات به صادرات ایران طی سالهای گذشته روند خوبی داشته است . در سال 84 ،3 الی 5 برابر  صادرات ،واردات داشتیم در حال حاضر این نسبت اندکی  بالای یک برابر است

وی افزود:شرایطی سختی  برای صدور کارت بازرگانی داریم که برای فعال اقتصادی  دست و پاگیر است. گره زدن مالیات ،بیمه تامین اجتماعی ،بدهی به گمرک با کارت بازرگانی باید مورد بازنگری قرار گیرد و در این راستا طرح هایی در دست بررسی است .

وی تاکید کرد:تولید کنندگان انتظار وضع تعرفه های سنگین برای ورود کالا نداشته باشند.بلکه باید زمینه رقابت با همتایان خارجی در بازارهای داخلی را داشته باشند.

حسینی افزود:متوسط حسابی اعداد حقوق ورودی کالا به ایران 65/19 درصد است که بالاترین عدد در سطح کشورهای  منطقه به ایران اختصاص دارد. این عدد برای عضویت ایران در سازمان توسعه تجارت جهانی سال آینده به 17 درصد و طی چند سال به 11 درصد کاهش پیدا می کند .

صادرکنندگان می توانند از ظرفیت صندوق برای بررسی تقاضا از بازارهای ناشناخته استفاده کند

«حسین طالب لو» معاون بازاریابی و امور کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در این همایش کار اصلی صندوق توسعه صادرات و کاهش  ریسک صادرکننده در سایر کشورها دانست و گفت: صادرکننده با دریافت  بیمه نامه از صندوق می تواند به وجه فروش کالای خود دست پیدا کند .

وی افزود:این صندوق می تواند به صادرکنندگان مشاوره بازارسنجی ،اطلاعات خریداران خارجی ، اطلاعات پایه ریسک کشورها ،اطلاعات رتبه بانک های خارجی قابل اعتماد در سایر کشورها را ارایه دهد. 

وی توضیح داد:صادرکنندگان می توانند از ظرفیت صندوق برای بررسی تقاضا از بازارهای ناشناخته استفاده کند و اعتبارسنجی مشتری را با استفاده از کارشناسان صندوق انجام دهند.صندوق اهلیت خریدار را برای صادرکننده با استفاده از ظرفیت های موجود مشخص می کند . پس از اعتبار سنجی صندوق صادرکننده بادریافت بیمه نامه از صندوق می تواند به راحتی با خریدار ناشناخته  معامله کند.

 وی عنوان کرد:هدف صندوق کاهش ریسک صادرکننده برای ورود به بازارهای جدید و نوظهور است و بتواند در این بازارها ماندگار شود.بازار کشورهای آسیای میانه تجربه ای است که به دلیل عدم مداومت از دست رفت .

صادرکنندگان می توانند در طول شبانه روز اظهار کالا را  در گمرک دلخواه انجام دهند

«اصغر خودسیانی» معاون گمرک استان اصفهان در این همایش گفت:فعالان اقتصادی برای ترخیص کالای خود از گمرک می توانند از سامانه جامع  گمرکی استفاده کنند. این سامانه به صورت 24 ساعته فعالیت می کند و هر فعال اقتصادی با مراجعه به نزدیک ترین گمرک برای یکبار کلمه عبور ورود  به سامانه را دریافت می کند .

وی افزود:صادرکنندگان می توانند در طول شبانه روز اظهار کالای خود را در گمرک دلخواه انجام دهند .در آینده نزدیک می توانید کل روند بررسی اظهارنامه در گمرکات کشور را از طریق سامانه پیگیری کنید .

خودسیانی تاکید کرد:بازرگانانی که با تولید کنندگان قرارداد رسمی دارند می توانند مواد اولیه را به صورت ورود موقت به کشور وارد کنند و در اختیار تولید کننده قرار دهند و پس از تولید انرا صادر کنند و نیازی به ثبت سفارش ندارنند.

وی اظهار داشت:کالاهایی که واردات قطعی با حقوق گمرکی صورت گرفته باشد و در کالای صادره شده  نقشی داشته باشد می توانند به مدت سه سال درخواست استرداد حقوق ورودی انجام بگیرد.این موضوع می تواند از طریق هر صادرکننده انجام گیرد و شرط آن داشتن پروانه ورود کالاست .

« علی کردآبادی »کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان در این همایش گفت:این دفاتر می تواند برای طرف های خارجی فعالان اقتصای استان برای دو هفته ویزا در فرودگاه صادر کند.12 کشور نمی توانند از این نوع ویزا استفاده کنند.

وی تصریح کرد:فعالان اقتصادی که به صورت تشکل ،صنف و اتاق به نمایندگی مراجعه کنند می توانند از طریق نمایندگی های ایران در خارج از کشور برنامه های ملاقات با همتایان خارجی به صورت گروهی را ترتیب دهند.

آلبوم تصاویر مقررات و صادرات