تاریخ : پنجشنبه 18 آذر 1395
کد 1134

کارگاه آموزشی اصول تنظیم قراردادهای بین المللی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

کارگاه آموزشی اصول تنظیم قراردادهای بین المللی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

کارگاه آموزشی« اصول تنظیم قراردادهای بین المللی» با حضور رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
کارگاه آموزشی« اصول تنظیم قراردادهای بین المللی» با حضور رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، حسین میر محمد صادقی، رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این کارگاه با تعریف قرارداد گفت: در ماده 183 قانون مدنی قرارداد این گونه تعریف شده که«یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد».
وی افزود: حقوقدانان دو اشکال بر این تعریف وارد می کنند یکی این که اعتقاد دارند این تعریف عقد عهدی است نه عقد تملیکی، دیگر این که معمولا عقود دوجانبه هستند در حالی که در این تعریف گویا تعهد یک طرفه است. وی تصریح کرد: با این حال از این تعریف متوجه می شویم که در عقد اراده دو طرف لازم است، دوم این که مکتوب کردن عقد، موجب صحت آن نیست و تنها برای سهولت اثبات نوشته می شود.
 رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه در مقابل عقود معینه عقود نامعینه نیز وجود دارد، گفت:  بر اساس ماده 10 قانون مدنی، هر دونوع عقد وجود دارند و می گوید قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آنرا منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.
میر محمد صادقی با بیان این مطلب تاکید کرد: اگر در محتوای قرارداد دچار شک هستید لازم نیست در بالای آن عنوان، ذکر کنید و نوشتن همان کلمه قرارداد کافی است.
وی در بیان شرایط صحت معاملات نیز گفت: در ماده 190 قانون مدنی به شرایط صحت معامله اشاره شده که شامل اهلیت طرف های قرارداد، اعم از حقیقی و حقوقی، قصد طرفین و رضای آنها، موضوع قراردادو مشروعیت مورد معامله می باشد.
 رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران افزود: اهلیت اشخاص حقیقی به دو بخش اهلیت تمتع و اهلیت تصرف یا استیفا تقسیم می شود و تمامی افراد از اهلیت تمتع برخوردارند و اهلیت استیفا دارای سه شرط بلوغ، عقل و رشد است.
 میر محمدصادقی، در توضیح شرط رشد گفت: منظور از رشد، این است که فرد توانایی حفظ حقوق مالی را داشته باشد. وی افزود: اشخاص حقوقی نیز باید اهلیت داشته باشند یعنی نمی توان با شرکت های ورشکسته قرارداد بست و نکته مهم این که در زمانی که با افراد حقوقی قرارداد می بندید، بررسی کنید که آیا اقدام آنها جزو اساسنامه شان هست یا خیر.
وی در توضیح شرط قصد طرفین و رضای آنها نیز گفت: این شرط دارای دو رکن ایجاب و قبول است و ایجاب باید دارای سه شرط مشخص بودن مدت اعتبار ایجاب، مکان وقوع عقد و زمان وقوع عقد باشد از جمله این که پیشنهاد انعقاد قرارداد و قصد ملزم شدن باید مشخص باشد و ایجاب تا زمانی که قبول می شود می تواند پس گرفته شود. مدت اعتبار ایجاب نیز برای مدتی است که موجب، تعیین نموده است اما اگر فراموش کرد که مدت را مشخص کند، بر اساس مدت عرفی، زمان مشخص خواهد شد.
وی بر مشخص نمودن مدت اعتبار ایجاب در قرارداد و شیوه اعتبار قبولی آن تاکید کرد.
در ادامه میر محمد صادقی برای رضاء، دو عیب اکراه و اشتباه را مطرح کرد و گفت: طبق ماده 200 قانون مدنی، اشتباه زمانی در صحت معامله اثر گذار است که راجع به اوصاف اصلی باشد و اگر اشتباه در شخص باشد در صورتی که شخصیت طرف، علت عمده عقد باشد، می توان معامله را برهم زد.
  رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران در توضیح شرط سوم صحت معامله یعنی موضوع قرارداد گفت: موضوع قرارداد یا مال است یا عمل و براساس ماده 361 قانون مدنی مال باید موجود بوده و مالیت داشته باشد یعنی عرف و شرع بپذیرند که در مقابل آن پول داده شود، قابل انتقال، معلوم ومعین بوده و قابل تسلیم و تسلم باشد. وی تصریح کرد: اما اگر موضوع معامله کار باشد، باید مقدور و مشروع بوده و منفعت عقلایی داشته باشد.
میر محمد صادقی انواع عقد را لازم، جایز، معوض، منجز، معلق، تملیکی، عهدی، آنی، مستمر، رضایی، تشریفاتی و... ذکر کرد.
 رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی ایران اقسام شروط ضمن عقد را نیز از چند جهت قابل تقسیم بندی دانست که شامل از حیث صحت، از حیث ماهیت و از حیث صراحت یا عدم صراحت می باشد.
وی در ادامه ضمن بیان خسارات ناشی از عدم انجام تعهد گفت: شرایط مطالبه خسارت آسان نبوده و برای مطالبه چهار شرط انقضاء موعد و اجرا نشدن تعهد، اثبات ورود ضرر از سوی متعهد له، وجود رابطه سببیت عرفی مستقیم بین ضرر و عدم اجرای تعهد یا تأخیر در اجرای تعهد، لزوم جبران خسارت بر طبق قانون یا عرف یا مفاد قرارداد مطرح است.
میرمحمد صادقی در ادامه بر مواردی چون انحلال قرارداد و بعضی از واژگان مورد استفاده در قراردادهای تجاری بین المللی و بعضی از کنوانسیون های بین المللی حاکم بر قراردادها اشاره نمود. در پایان این کارگاه آموزشی با برگزاری آزمون، برای شرکت کنندگانی که  امتیاز قابل قبول کسب نمایند گواهی حضور در دوره صادر خواهد شد. 
 
 
آلبوم تصاویر 2022-9-95