تاریخ : شنبه 13 آذر 1395
کد 1123

حضور پررنگ معاونت بانوان اتاق بازرگانی در جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری/ سهم غذا در حوزه گردشگری حدود 15 درصد است

حضور پررنگ معاونت بانوان اتاق بازرگانی در جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری/ سهم غذا در حوزه گردشگری حدود 15 درصد است

مراسم افتتاحیه جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در هتل آسمان و نمایشگاه عرضه محصولات غذایی این جشنواره، با حضور پررنگ اعضای معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در محوطه کاخ چهلستون برگزار شد.
مراسم افتتاحیه جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در هتل آسمان و نمایشگاه عرضه محصولات غذایی این جشنواره، با حضور پررنگ اعضای معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در محوطه کاخ چهلستون برگزار شد.
سهم غذا در حوزه گردشگری حدود 15 درصد است
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در مراسم افتتاحیه این جشنواره، علی باقرنعمتی زرگران، مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوربا بیان اینکه لازم است گردشگری از کلام به برنامه و اقدام تبدیل شود، گفت: با شناخت دقیق و عمیق از تمام زوایای گردشگری و تبدیل آن به گفتمان ملی و برتر برنامه ریزی توسعه کشور، می توان به این مهم دست یافت.
وی افزود: صنعت گردشگری امروز حدود ده درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده یعنی حدود 7 هزار میلیارد دلار از تولید ناخالص جهانی متعلق به گردشگری است.
زرگران تصریح کرد: درآمد مستقیم این صنعت از گردشگران بین المللی در سال گذشته در حالی حدود 1200 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال 1950 حدود 25 میلیارد دلار بوده و شاهد شیبی شتابنده در این حوزه هستیم. وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در سال های آینده به برترین و بزرگ ترین فعالیت اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: در شرایطی که با رکود اقتصادی، مشکلات اشتغال و محیط زیست مواجه هستیم، گردشگری با توسعه جوامع محلی، توزیع ثروت و به عنوان صنعتی سبز و سازگار با محیط، می تواند در سریع ترین زمان کل جامعه را از مواهب خود بهره مند سازد.
 مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان با بیان اینکه غذا یکی از ظرفیت های عظیم ما در توسعه گردشگری است، گفت: سهم غذا در حوزه گردشگری حدود 15 درصد بوده و باید بتوان با ارایه خدمات مطلوب، امکان استفاده هر چه بهتر گردشگر از ظرفیت های غذایی بازار مقصد را فراهم نمود.
با غذای ایرانی می توان دورترین نقاط را  به جاذبه های گردشگری تبدیل کرد
 فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با بیان اینکه نوروز به عنوان آیین ارزشمند جهانی ما در بین 12 کشور جهان، به ثبت رسیده است گفت: این امر نشان می دهد که ایران به عنوان یکی از کانون های مهم فرهنگی جهان شناخته شده و ملت های مختلف دنیا برای میراث های ارزشمند ما احترام قایل هستند.
وی افزود: مهم ترین نکته جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری، توجه به یکی از ظرفیت های بسیار مهم در حوزه گردشگری یعنی غذا  است .
الهیاری خاطر نشان کرد: امروز گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه کشور و در استان اصفهان به عنوان نخستین محور توسعه شناخته می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: بحث میراث فرهنگی غنی و ظرفیت های اقلیمی و طبیعی استان اصفهان موجب جذب گردشگر به اصفهان شده است اما پتانسیل های زیادی برای جذب گردشگر در حیطه های مختلف در استان وجود دارد از جمله گردشگری سلامت که مورد توجه قرار گرفته و گام های مهمی به لحاظ توسعه زیر ساختی در آن برداشته شده است.
وی اضافه کرد:  سفره و غذای ایرانی فرصت و ظرفیت ویژه ای است که تاکنون مغفول مانده بود و با برگزاری این جشنواره امیدواریم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.
 اللهیاری  ضمن بیان اینکه در پس سفره ایرانی فرهنگی غنی نهفته است، تصریح کرد: غذای ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی است اما متاسفانه بخشی از غذاهای سنتی رو به فراموشی است و برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند موجب شود که غذاهای ایرانی جایگاه خود را در صنعت گردشگری احیا نماید.
 مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه با غذای ایرانی می توان دورترین نقاط را هم به جاذبه های گردشگری تبدیل کرد، افزود: با برگزاری جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری، می توان در زمینه توسعه متوازن و عادلانه در کشور، اقدام نمود.
وضعیت امروزی سفره ها دلیلی بر گسست نسل هاست
 در ادامه محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان  در این مراسم  گفت: با توجه به شرایطی که پس از برجام برای کشور ما به وجود آمده و ایران به عنوان یکی از ده مقصد برتر گردشگری جهان معرفی شده، لازم است با برنامه ریزی مناسب، کشورمان تنها مقصد گردشگری فرهنگی – تاریخی نبوده و گردشگران حوزه های مختلف از جمله سلامت، اکو توریست و... جذب کشور و به ویژه استان اصفهان شوند.
وی افزود: در گذشته در سفره ایرانی مزایایی وجود داشت که متاسفانه امروز با توجه به وجود فست فودها، خانواده ها کمتر در کنار هم قرار می گیرند و ارزش هایی که بر سر سفره ایرانی به نسل ها منتقل می شد، رو به فراموشی است.
 یار محمدیان با انتقاد از اینکه وضعیت امروزی سفره ها و خانه ها دلیلی بر گسست نسل هاست، تصریح کرد: میراث فرهنگی به دلیل اقبال مردم کشورهای مختلف برای سفر به ایران پس از برجام ، تصمیم بر جذب گردشگر در حیطه های مختلف و برگزاری جشنواره سفره ایرانی؛ فرهنگ گردشگری نمود.
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده این جشنواره در 8 منطقه کشور برگزار شود که استان اصفهان به لحاظ اسم منطقه ششم ولی پنجمین استان میزبان استان های مجاور می باشد واستان های تهران، قم، مرکزی و البرز در این جشنواره حضور دارند.
 لازم به ذکر است اعضای معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در این جشنواره حضوری فعال داشته ومحصولات خود را در غرفه های «عرضه سرویس آشپزخانه» در راستای اشتغال زایی جوامع روستایی، «سیروگ ذغالی ورزنه» با پخت انواع نان سنتی و ذغالی، «شرکت پویا کام» ارایه دهنده انواع نان، کیک، شیرینی، گز و سوهان و «دکوراتور کیک پانیذ» تهیه و تزیین انواع کیک، دسر، ژله ومیوه آرایی، ارایه نمودند. این جشنواره از تاریخ 11 تا 13 آذر به مدت سه روز برگزار می شود. 
 
آلبوم تصاویر 2013-9-95