تاریخ : جمعه 14 آبان 1395
کد 1082

سهل‌آبادي: انتظار از معاون اول رئیس جمهوری در مسئله آب اصفهان، حداقل يك خبر خوش بود مردم اصفهان با زاينده‌رود خشك هيچ سهمي در اقتصاد مردمي نخواهند داشت

سهل‌آبادي: انتظار از معاون اول رئیس جمهوری در مسئله آب اصفهان، حداقل يك خبر خوش بود مردم اصفهان با زاينده‌رود خشك هيچ سهمي در اقتصاد مردمي نخواهند داشت

بازنيوز: رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اصفهان گفت: در سفر معاون اول رئیس جمهوری به اصفهان حداقل خبر خوشی که دکتر جهانگیری می‌توانست به مردم اصفهان بدهد تشکیل هیئتی برای حل مسئله آب اصفهان بود که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.
به گزارش بازنيوز سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در شورای هماهنگی مدیران کل دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور دكتر علی ربیعی وزیر کار و پیرامون وضعیت صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: جناب وزير اگر شما به اصفهان زياد سفر مي‌كنيد و البته بايد وقت بيشتري به اين استان اختصاص دهيد به علت آن است كه در اين استان ۸۰۰۰ واحد صنعتي،۱۰۰۰ معدن و بيش از يك ميليون نفر جمعيت كارگري وجود دارد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران كه در جمع كثيري از اعضاي تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي و فعالان جامعه كار و توليد استان سخن مي‌گفت خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اصفهان شهر كار و توليد است و اين در حالي است كه نرخ بیکاری ۷/۱۵ درصد است كه اين امر به دلیل تعطیلی واحدهاي توليدي رخ داده است.

وي در اين نشست تخصصی كه دكتر محمود اسلاميان رئيس صندوق بازنشستگي كل كشور و معاونان وزير، مديران استاني وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند، با تاكيد بر اين مطلب كه اصفهاني‌ها از انقلاب طلب‌كار نيستند ادامه داد: اصفهان شهری است که ۲۳ هزار شهید تقديم كرد و اين باعث شد حضرت امام درباره اصفهان بگويند در كجاي دنيا شهري مانند اصفهان پيدا مي‌شود. مقام معظم رهبري هم فرمودند روزي كه دراصفهان بيش از ۳۰۰ شهيد تشييع شد همان روز از اصفهان به جبهه نيرو اعزام مي‌شد. دكتر حسن روحاني نيز در سفر به اصفهان با اشاره به ويژگي‌هاي مردم اصفهان تاكيد نمودند هر زمان در جنگ گرفتار مي‌شديم دست‌مان به سوي لشكر مقدس امام حسين دراز مي‌شد. اصفهان ۴۵ هزار جانبار و کمترین اسیر را در طول جنگ تحميلي داشت و جالب است كه امروز اصفهان بيشترين مشكل را در سطوح مختلف دارد.

عضو ستاد اقتصاد مقاومتي وزارت صنعت، معدن و تجارت از عدم اختصاص فرصتي براي طرح ديدگاه‌هاي بخش خصوصي در نشست استاني اقتصاد مقاومتي با معاون اول رئيس جمهوري در اصفهان گلايه كرد و گفت: آقاي جهانگيري فرمودند به جاي اين كه نق بزنيد چند طرح ارايه دهيد. اما به مشكلات چندان توجه نكردند و من خدا را گواه مي‌گيرم اگر بخواهم در اين جمع فقط منفي سخن بگويم. خوشبختانه مسئولان اصفهان فعالیت خوبی داشته‌اند و مشکلات را به خوبی تا حد توان برطرف کرده‌اند.

رئيس انجمن صنفي كارفرمايان با اشاره به وضعيت نامطلوب کارگران در اصفهان گفت: متاسفانه مشکلات جامعه کارگری بسیار زیاد است و روزی نداریم که در آن تجمعی از سوی کارگران نباشد. نرخ بیکاری در اصفهان ۱۵.۷ درصد بوده که این رقم بسیار بالایی است و باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد، از فروردین ماه سال ۹۵ تا شهریور ماه ۱۵ هزار کارگر در اصفهان بیکار شده‌اند که اين عدد بسیار هشدار دهنده است.

وی افزود: اکنون در اصفهان نرخ بیمه بیکاری ۲۷ درصد شده و باید این ارقام مورد توجه قرار گيرد. واحد‌های صنعتی نیز در اصفهان وضعیت مطلوبی نداشته و اکنون ۱۳۰ واحد صنعتی حقوق‌های معوق دارند که برخی از این حقوق‌ها مربوط به ۹ ماه پیش است. با این شرایط سخت کدام کار فرمایی می‌تواند به فکر اشتغال و همچنین تولید شغل باشد.

وی خطاب به وزیر تعاون، كار و رفاه ادامه داد: شیوع بیماری اعتیاد در میان کارگران اصفهانی سرعت بسیار بالایی پیدا کرده که عدد آن را نمی‌توانم بگویم، از طرفی بسیاری از بزرگان اقتصادی که می‌توانند این کارگران را نجات دهند طلب‌هایی از دولت دارند که به هیچ‌وجه نمی‌توانند طلب خود را وصول کنند.
سهل‌آبادی از شرکتي ياد كرد و آن را از جمله بزرگترین طلبکاران دولت در میان تولیدکنندگان اصفهان معرفي نمود كه با طلبکار بودن ده‌ها میلیارد تومان از نهادهاي عمومي توان ادامه تولید را ندارد. به گفته او يك واحد صنعتي در دوره‌ای که ۱۶ میلیارد به بانک شهر بدهکار بود، همزمان ۱۸ میلیارد تومان از شهرداری اصفهان طلبکار بود در صورتی که این بانک زیرمجموعه شهرداری است. وی تاکید کرد: این واحد صنعتی به دلیل بدهی به دولت دچار بدهی‌های دیگری شده و در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان بدهکار است. چنين كارفرمايي چگونه مي‌تواند به فكر توليد و اشتغال جديد باشد.

سهل‌آبادی بیان کرد: ما معتقد نيستيم كه ماليات نبايد داد اما در زمان رکود کامل هستیم، به مدت یک سال تا دو سال طول می‌کشد تا کالاهای تولیدکنندگان به فروش برسند اما كارفرمايان باید ۳ ماه به ۳ ماه با اداره مالیات تسویه‌حساب کنند و جريمه بپردازند.
سهل‌آبادی با بیان اینکه مردم اصفهان با زاينده‌رود خشك هيچ سهمي در اقتصاد مردمي نخواهند داشت، تصریح کرد: انتظار از معاون اول رئیس جمهوری در مسئله آب اصفهان يك خبر خوش بود و اين که به مردم اصفهان از تشکیل هیئتی برای مسئله زاينده‌رود خبر دهند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد و انگار نه انگار كه استاني صد روز ديگر آب ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی، برخی از افراد در حال ترک این شهر هستند زیرا با وجود نبود آب در زاینده رود بیماری‌های بسیار زیادی در اصفهان شیوع پیدا کرده است.
سهل‌آبادي با اشاره به نابودي اصفهان با خشكي زاينده‌رود گفت: ما انتظار داريم طرحي در مجلس تصويب شود كه همانند احياي درياچه اروميه، موجب خوشحالي مردم اصفهان شود.