تاریخ : پنجشنبه 3 مهر 1393
کد 52

در نشست فعالان اقتصادی اصفهان با رییس سازمان امور مالیاتی کشور مطرح شد: جامعه صنعت و تولید استان تحمل فشار بیشتر مالیاتی را ندارد

در نشست فعالان اقتصادی اصفهان با رییس سازمان امور مالیاتی کشور مطرح شد: جامعه صنعت و تولید استان تحمل فشار بیشتر مالیاتی را ندارد
نشست فعالان اقتصادی استان اصفهان پیرامون مسایل مالیاتی با رییس سازمان  امور مالیاتی کشور  با حضور گستره فعالان اقتصادی و جمعی از مسوولین استان صبح روز جمعه در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

در این نشست چهار ساعته مسایل و مشکلات مالیاتی استان اصفهان از سوی مسوولین تشکلهای اقتصادی و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مطرح و مدیر کل مالیاتی کشور در فضای انتقادی به پاسخگویی به سووالات پرداخت.همچنین دو کارگروه ویژه بررسی پرونده های مالیاتی در دو بخش عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده در حاشیه این نشست برگزار شد.    

کسائیان: جامعه صنعت و تولید استان تحمل فشار بیشتر مالیاتی را ندارد

در ابتدای این جلسه «خسرو کسائیان»رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در سال‌های اخیر فشار مالیاتی بر فعالان استان بسیار زیاد بوده و فعالان اقتصادی استان را در مضیقه قرار داده است و به همین خاطر جامعه صنعت و تولید استان تحمل فشار بیشتر را ندارد.

وی تصریح کرد:رتبه استان از لحاظ محیط کسب و کار در میان استان‌های کشور بسیار پایین است.

 کسائیان  با اشاره به  هوای آلوده،‌ نرخ بالای بیکاری و خشکی زاینده رود  گفت: استان در بحران اقتصادی قرار دارد و در صورتی که نتوانیم این بحران‌ها را برطرف کنیم به نقاط غیرقابل بازگشت می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه چگونگی محیط کسب و کار بر اقتصاد تاثیرگذار است، ادامه داد:‌ متاسفانه رتبه استان از لحاظ محیط کسب و کار در میان استان‌های کشور بسیار پایین است.

کسائیان اضافه کرد: در سال گذشته 30 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی جمع‌آوری مالیات در استان شد که 28.5 هزار میلیارد ریال مالیات وصول شد و باید توجه داشت سازمان مالیاتی استان اصفهان بسیار بیشتر از آن که برای استان پیش‌بینی شده بود مالیات وصول کرده اما در سال جاری هنوز این امر محقق نشده است.

رییس اتاق تعاون :

بیش از 50 درصد جلسات شورای گفت‌‌وگو اصفهان در ارتباط با مالیات بوده است

پس از اتاق بازرگانی نوبت به اتاق تعاون رسید که مسایل و مشکلات شرکت های تعاونی استان را  از زبان رییس این اتاق در موضوع مالیات به اطلاع رییس سازمان امور مالیاتی کشور برساند.

«محمد طاهری» رییس اتاق تعاون استان اصفهان گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به طور جدی پیگیر مسایل و مشکلات  فعالان اقتصادی است و  بیش از 50 درصد جلسات این شورا  در ارتباط با موضوع مالیات بوده است .

وی تاکید کرد:فعالان اقتصادی استان اصفهان کم‌کم با اتفاقات پیش آمده در حال پذیرش تفکر اصفهان‌ستیزی می باشند زیرا قوانین بسیار سختگیرانه در استان اصفهان نسبت به سایر استانها اجرا می شود.

وی یادآور شد: بخش تعاون یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور است و در تمام بخش های آن نماینده دولت ناظر برفعالیت های آنان است و فرار مالیاتی در این بخش جایی ندارد.

وی اضافه کرد:خواسته اصلی بخش تعاون از سازمان امور مالیاتی کشور رعایت قانون بدون تفسیر سلیقه ای است.

وی عنوان کرد: نیاز است کشور با مالیات اداره شود و نباید سرمایه‌های ملی خود را برای به دست آوردن منابع مالی به فروش برسانیم، اما برخی نابرابری‌هایی برای دریافت مالیات وجود دارد که باید برطرف شود و امیدواریم برخوردها با مودیان نیز بهبود یابد.

رییس اتاق اصناف اصفهان:

برخی واحدهای صنفی اصفهان به دلیل مشکلات به فعالیت زیرزمینی روی آورده‌اند

پس از اتاق تعاون نوبت به اتاق اصناف رسید.«محمدرضا پاک‌نژاد»رییس اتاق اصناف اصفهان در این نشست  گفت:در حال حاضر 130 هزار واحد صنفی در اصفهان داریم که بعضی از این واحدها به دلیل برخی مشکلات اقدام به انجام فعالیت‌های زیرزمینی کرده‌اند.

وی تصریح کرد:تصمیم بر این شد که دغدغه جامعه اصناف و صنعت و تولید مطرح شود و به همین دلیل این نشست برگزار شد.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی در سطح استان داشتیم که مالیات آنها از 300 هزار تومان به 15 میلیون تومان رسید و یا واحدی که مالیات آن از 4 میلیون به 105 میلیون تومان رسید.

رییس اتاق اصناف اصفهان یادآور شد: امیدواریم برگزاری چنین جلساتی بتواند مشکلات اصناف را کاهش دهد، در حال حاضر 130 هزار واحد صنفی داریم که بعضی از این واحدها به دلیلی برخی مشکلات اقدام به انجام فعالیت‌های زیرزمینی کرده‌اند، حتی به تازگی خود اتحادیه‌ها هم باید مالیات بپردازند در حالی‌ که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

رییس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران و رییس کانون کارفرمایان استان اصفهان :

قانون مالیات بر ارزش افزوده به درستی اجرا نمی شود

«سید عبدالوهاب سهل‌آبادی»نایب رییس اتاق اصفهان و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این نشست گفت:با وجود اینکه اصفهان پس از تهران مقدار زیادی مالیات می‌پردازد اما متاسفانه در دریافت بودجه جزو آخرین استان ها می باشد و  طرح‌های عمرانی استان همچون مترو،قطار پرسرعت اصفهان –تهران ، مصلی و ورزشگاه نقش جهان بعد از چندین سال همچنان ناتمام است.

وی اضافه کرد:زنده بودن اصفهان به زنده ماندن زاینده رود بستگی دارد ولی طرح های انتقال آب به زاینده رود به دلیل تامین نشدن بودجه ،سرعت لازم را ندارد.

رییس کانون کارفرمایان استان اصفهان  افزود: استان اصفهان دارای  8 هزار واحد صنعتی و حدود 160 هزار واحد صنفی دارد، که از 4 هزار واحد صنعتی عارضه‌یابی شده و نحوه دریافت مالیات یکی از مهمترین مسایل این واحدها مطرح شده است .

وی  گفت: متاسفانه قانون ارزش افزوده به درستی اجرا نمی‌شود، جریمه‌های مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکل‌ساز شده و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان قادر به دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیستند، متاسفانه دولت فشار زیادی به جامعه صنعت و تولید می‌آورد.

وی گفت: فاکتورهای فروش به بهانه‌های مختلف رد می‌شود، بانک‌ها نیز به درستی همکاری نمی‌کنند، اختلاف نظرها با سازمان مالیاتی در ارتباط با عملکرد سالانه نیز بسیار زیاد است، زمان بررسی پرونده‌های مالیاتی بسیار طولانی شده و با تمام این مشکلات متاسفانه به استان اصفهان به چشم یک استان برخوردار نگاه می‌شود.

سهل آبادی با اشاره به توافق سازمان امور مالیاتی با صنوف مختلف و اجرایی نشدن مفاد توافقات گفت:برخی از بنگاههای اقتصادی نمی توانند مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند و باعث می شود توانند از ظرفیت کامل خود برای فعالیت استفاده کنند .

وی با انتقاد از رویکرد دولت در فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی گفت:رد کردن دفاتر مالیاتی شرکتهایی که حسابرسی رسمی شدند جای تعجب دارد .

وی اضافه کرد:عدم پرداخت به موقع مالیات بر ارزش افزوده شرکتها باعث محاسبه جرایم و دیرکرد می شود ولی جایی که شرکتها از سازمان امور مالیاتی طلبکارند هیچ دیرکردی محاسبه نمی شود.

سهل آبادی خواستار تهاتر بدهی و طلب دولت با بنگاههای اقتصادی شد و گفت: چنانچه بنگاهی از دولت طلب داشته باشد و سالها از آن بگذرد هیچ دیرکردی به آن تعلق نمی گیرد ولی اگر آن بنگاه به دولت یا بانک بدهکار باشد روزشمار جریمه و دیرکرد محاسبه می شود.

 پس از اظهارات نمایندگان تشکل های اقتصادی استان نوبت به نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی رسید که از میان 20 نماینده استان تعداد 8 نماینده در این جلسه حضور داشتند به ایراد سخنان خود پرداختند.

اخوان :بیشتری مالیات را می دهیم و کمترین بودجه را دریافت می کنیم

در ادامه این نشست «نیره اخوان» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان در هنگام تخصیص اعتبارات سالانه همیشه در ردیف‌های آخر است اما در دادن مالیات جزو رتبه‌های اول یا دوم کشور است.

وی افزود:در حال حاضر به دلیل وجود صنایع مختلف در استان بیماری‌هایی همچون ام‌.اس و سرطان دامن اصفهان را گرفته و این در حالی است که مالیات فراوانی توسط صنایع استان پرداخت می‌شود اما بازده آن را در استان اصفهان نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: ‌ما مخالف دریافت مالیات نیستیم و باید وابستگی کشور به فروش نفت کاهش یابد و موضوع مالیات جدی گرفته شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز اصفهان با معضل کم‌آبی روبه‌روست و در شرایطی هستیم که اصفهان در حال تبدیل شدن به یک کویر است و کشاورزان ما بیکار هستند اما متاسفانه همچنان نگاه استانی برخوردار بر اصفهان سایه انداخته است و مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است.

موسوی لارگانی :‌ اگر وضع مالیات اصلاح نشود سرمایه‌گذاران از اصفهان می‌روند

«سید ناصر موسوی‌لارگانی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مالیات مشکلات زیادی برای جامعه صنعت و تولید استان ایجاد کرده و امیدواریم وضعیت اصلاح شود در غیر این صورت بسیاری از سرمایه‌گذاران از استان اصفهان خواهند رفت.

وی تصریح کرد:استان اصفهان در نساجی ،تولید کفش و فرش در کشور رتبه نخست را داشت ولی به دلیل سخت گیری ها نتوانست  قدرت رقابت را نسبت به سایر تولید کنندگان حفظ کند.

وی تاکید کرد:برای رسیدن به اهداف چشم انداز توسعه اقتصادی کشور باید رشد اقتصادی به 8 درصد برسد و این مهم با رونق تولید وسرمایه گذاری ممکن می شود ولی متاسفانه استان اصفهان بستر مناسبی برای توسعه فعالیت های تولیدی و جذب سرمایه گذاری ایجاد نکرده است.  

وی ادامه داد: امیدواریم نگاه‌ها به اصفهان هر چه زودتر تغییر کند، در حال حاضر اکثر واحدهای صنعتی استان با زیر 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند که جای تاسف دارد.

صرامی :فشارهای تحمیلی کمر تولید را می‌شکند

«محسن صرامی» عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده خمینی شهر  در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه باری که پس از هدفمند کردن یارانه‌ها بر جامعه تولید تحمیل شد، کمر تولید را می‌شکند.

وی  اظهار کرد: امیدوارم چنین جلساتی ادامه‌دار بوده و تاثیرات خوبی در حل مشکلات فعالان اقتصادی داشته باشد.

وی بیان کرد: وقتی با صنعت‌گران جلسه می‌گیریم تمام انگشتان اشاره به سمت مالیات دراز می‌شود، افزایش دادن پایه‌های مالیاتی استان قابل قبول نیست، متاسفانه مالیات در استان به گونه‌ای وضع می‌شود که ما هیچ‌ گاه به مازاد نمی‌رسیم و این موضوع خود مشکل‌ساز است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استان اصفهان، استان خوش حسابی در پرداخت مالیات به حساب می‌آید اما متاسفانه باری که پس از هدفمند کردن یارانه‌ها بر جامعه تولید تحمیل شد کمر تولید را می‌شکند، در سال‌های گذشته رکود تورمی داشته‌ایم و نمی‌دانم بر چه اساس مالیات‌ها افزایش داشته است.

وی یادآور شد: جلساتی با صنوف مختلف داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم مشکلات آنها را تا حدی برطرف کنیم.

در ادامه این نشست «عوض حیدرپور» نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مردم استان اصفهان بسیار قانون‌دوست و سخت‌کوش هستند و مالیات‌های خود را به موقع پرداخت می‌کنند.

وی افزود:زمانی که 38 درصد پیش بینی مالیات بر ارزش افزوده استان محقق شده نشان از بروز خطری در آینده است.

وی حضور وفور کالاهای چینی در بازارهای استان را قابل تامل دانست و گفت:شرایطی باید فراهم شود که تولید کننده ایرانی به تولید کالا ترغیب شود نه اینکه واسطه گری برای کالای چینی کند.

رییس مجمع نمایندگان اصفهان:فشار مالیاتی بر مردم اصفهان زیاد است

«عباس مقتدایی»رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان  که مدیریت نشست را برعهده داشت گفت: متاسفانه فشار مالیات بر مردم اصفهان آن‌ قدر زیاد بوده که برای ما دغدغه‌آور شده است.

 وی اظهار کرد: صحبت‌ها و مذاکرات زیادی شکل گرفت تا این جلسه به این صورت برگزار شود.

وی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان به دنبال این است که بهترین شرایط را برای فعالان اقتصادی در استان فراهم کند، ما نیز به عنوان نمایندگان استان هر کمکی که بتوانیم برای پیشبرد امور به فعالین اقتصادی می‌کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی ریز مطالبات 102 صنف استان را مورد بررسی قرار دادیم که بیشترین مشکلات در ارتباط با مالیات بود.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که گره‌ها را باز کنیم و به کمک جامعه صنعت و تولید برویم و امیدواریم این جلسات تداوم داشته باشد.

مقتدایی اعلام کرد: کمیته اقتصادی در مجمع نمایندگان استان تشکیل شده تا صحبت‌ها و نظرات فعالان اقتصادی را بشنود و آنها را انتقال دهد،متاسفانه فشار مالیات بر مردم اصفهان آن ‌قدر زیاد است که برای ما دغدغه‌آور شده است.

«محمدحسین میرمحمدی»نماینده خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه خواستار برگزاری نشست های کاری رییس سازمان مالیاتی کشور با فعالان اقتصادی شد.   

منصوری :اگر مالیاتی دریافت می‌شود باید توسعه هم دیده شود

«مجید منصوری» نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: اگر مالیاتی دریافت می‌شود باید توسعه هم دیده شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت بعد از افزایش نرخ ارز سهم تولید را پرداخت نکرد، عنوان کرد:به نظر بنده مالیات تولید باید کمتر از 25 درصد باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بیش از 73 درصد مالیات بر ارزش افزوده استان توسط فولاد مبارکه و ذوب آهن پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: باید به تولید نگاه ویژه‌ای داشت، متاسفانه بانک‌ها خود را تافته جدا بافته می‌دانند و به کمک تولید نمی‌آیند که اشتباه است، همه ما در یک کشتی زندگی می‌کنیم و باید به هم کمک کنیم.

رجالی:مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی گرفته شود

«محمدرضا رجالی»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست خواستار رقیق شدن مالیات عملکرد و تقویت مالیات بر ارزش افزوده شد و گفت:سازمان امورمالیاتی با نصب دستگاه پرداخت الکترونیکی در واحدهای صنفی و اعمال معافیت مالیات پنج ساله می تواند زمینه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کنندگان نهایی را فراهم سازد.

مسوول کمیته مالیاتی اتاق اصفهان اضافه کرد:معافیت های مالیاتی می تواند به رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی کشور کمک کند ولی متاسفانه تبصره ها و بخش نامه های متعدد این معافیت ها را بی اثر کرده است.

وی اظهار داشت:برای اداره کشور از محل مالیات باید بستر فعالیت برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا مانند یک مرغ تخم گذاشته شود نه اینکه شکم مرغ را برای دریافت مالیات بدرند زیرا دیگر مرغی برای تخم گذاری وجود ندارد.

عسگری: 46 درصد بودجه جاری کشور از طریق مالیات تامین می‌شود

«علی عسگری»رییس سازمان امور مالیاتی کشور پس از شنیدن سخنان نمایندگان مجلس در این نشست گفت:‌ در حال حاضر 46 درصد بودجه جاری کشور از طریق مالیات تامین می‌شود این عدد در پایان برنامه پنجم توسعه کشور باید به 100 درصد برسد که با توجه به این نرخ رسیدن به این هدف بعید می‌باشد.

 وی اظهار کرد: در اقتصاد برای پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی از 5 الگو استفاده می‌کنیم و درآمدهای مالیاتی را پیش‌بینی می‌کنیم. براساس این پیش‌بینی‌‌‌ها مذاکرات زیادی در سطح معاونت‌‌های ریاست جمهور انجام می‌شود تا بودجه یک سال کشور تامین شود.

عسگری  گفت: پیش‌بینی بودجه فرایند خاصی دارد در همین ارتباط میزان درآمدهای مالیاتی هر استان نیز پیش‌بینی می‌شود و ما به عنوان مجریان دولت باید به تحقق بودجه کمک کنیم، طی شش سال گذشته که رییس سازمان امور مالیاتی کشور بودم هیچ‌وقت تمامی درآمدهای مالیاتی به طور کامل محقق نشده است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: 55 درصد مالیات‌ها از شرکت‌های دولتی و خصوصی اخذ می‌‌شود اعداد شرکت‌های دولتی کم و بیش تغییراتی دارد که باعث تغییر در پیش‌بینی‌های برای هر استان شده و در مالیات‌های محقق شده تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود:استان اصفهان براساس رتبه‌بندی که در قالب بودجه کشور داریم در میانگین رشد درآمدهای پیش‌بینی‌ شده مالیاتی رتبه 23 کشور را به خود اختصاص داده پس جایگاه اصفهان آن چنان مناسب نیست.

عسگری خاطر نشان کرد:از لحاظ نسبت محقق‌ها هم 94 درصد مالیات‌‌ها در سال 1392در استان اصفهان تحقق یافته و در سال 1391 برابر 92 درصد و در سال 1390 برابر 91 درصد درآمدهعای مالیاتی محقق شد.

وی افزود:در 6 ماه نخست سال جاری نیز 38 درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به ارزش افزوده در استان اصفهان  محقق شده که نسبت به استان‌های دیگر کشور کمی پایین است.

عسگری گفت:‌ روی مکانیزه کردن امور تمرکز کرده‌ایم و با مکانیزه کردن می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌ها را مدیریت کنیم رکود و تورم در تمام کشور وجود دارد و تنها مختص به اصفهان نیست. کشور را باید با مالیات اداره کرد. قرار بود در پایان برنامه پنجم توسعه 100 درصد بودجه جاری کشور از مالیات تامین شود.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های مالیاتی در حال شکل‌گیری می‌باشد مرکز دیتای در تهران ایجاد شده و مرکز دیتای اصفهان هم امروز کلنگ زده می‌شود. مرکز دیتای اصفهان bach upو مرکز اصلی تهران خواهد بود و امیدواریم تا یکسال آینده آماده بهره‌برداری شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد:ادعا نمی کنیم که در همه ابعاد مالیات را بر اساس عدالت می گیریم  ولی با ایجاد زیرساخت ها به سمت شفاف سازی درامدها و مالیات های متعلقه حرکت می کنیم.

وی اظهار داشت:اگر مالیات به نا حق افزایش یافته است ، رسیدگی می کنیم و اگر درآمدی نبوده که مالیات از آن گرفته شد آماده بازنگری در پرونده های مودیان می باشیم.

 اگر اختلاف‌نظرهایی میان سازمان امور مالیاتی و اصناف و صنعتگران وجود دارد به نارسایی‌هایی برمی‌گردد که در حال برطرف شدن می‌باشد .

وی یادآور شد:به عنوان رییس سازمان امور مالیاتی کشور باید پاسخگوی تمام مردم کشور باشم نه اینکه تنها 5 میلیون و 200 هزار نفر مودی مالیاتی را ارزیاب کارهای خود قرار دهم.

وی در ارتباط با افزایش مالیات برخی فعالان اقتصادی اظهار کرد: افزایش مالیات در تمامی کشور انجام شده و مربوط به یک استان خاص نیست در سال‌های گذشته درآمدها به خوبی شناسایی نمی‌شد اما در اینجا این قول را به فعالان اقتصادی می‌دهم که اگر از شخصی به ناحق مالیات گرفته شده باشد موضوع را پیگیری کرده و حق را به حق‌دار برسانم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با مالیات اصناف طلا‌فروشان، آهن‌فروشان و سنگ‌بری‌ها نیز، گفت: در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده این صنوف مشکلاتی وجود دارد البته سازمان امور مالیاتی انعطاف بسیار زیادی در برابر این صنوف نشان داده است و امیدواریم اختلاف‌نظرها نیز به زودی برطرف شود.

وی بیان کرد: اگر اقتصاد شفاف شود فعالیت‌های زیرزمینی از بین می‌رود متاسفانه 25 درصد تولید ناخالص کشور مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی می‌باشد اما در چند سال اخیر شناسایی فعالیت‌های زیرزمینی گسترش زیادی داشته البته اتحادیه‌ها نیز باید با این گونه جرایم برخورد قاطع داشته باشند.

عسگری در ارتباط با قانون مالیات تعاونی‌ها نیز اضافه کرد:‌ در قانون مالیات‌ها تعاونی‌ها 25 درصد معافیت مالیاتی دارند اما تعاونی‌هایی که در بخش کشاورزی فعالیت دارند طبق ماده 81 قانون بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: به طور قطع این قانون از تولید حمایت می‌کند اگر شخصی اطلاعات کافی در ارتباط با قانون ارزش افزوده داشته باشد هیچ‌گاه این قانون را مخالف تولید نمی‌داند.البته تا آخرین حلقه اجرای این قانون نرسیدیم و اگر به این حلقه آخر که همان مصرف کننده نهایی برسیم فشار پرداخت این مالیات از تولید کننده برداشته می شود.   

وی تصریح کرد:ای قانون 6 سال است در ایران اجرا می شود و در برخی از کشورها 10 سال به طول انجامیده تا به صورت طبیعی اجرا شود.

عسگری اضافه کرد:در ارتباط با معوقات و جریمه‌های موودیان نیز باید بگوییم سازمان امور مالیاتی تا جایی که می‌تواند با مؤدیان و صنوف مختلف همکاری می‌کند تا جریمه‌ها را به حداقل برساند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدنه دولت بسیار گسترده است و در حال حاضر 4 تا 5 میلیون شاغل دولتی داریم در حالی که این عدد باید بین 600 تا 700 هزار نفر باشد.

وی گفت:‌ در چند استان کشور درآمدی که از مالیات آن استان‌ها وصول می‌کنیم از هزینه‌های آن استان‌ها بیشتر می‌باشد برای نمونه می‌توان به استان‌های تهران و اصفهان اشاره کرد.

عسگری افزود: به طور مثال حدود 16 تا 17 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی استان تهران را به دیگر استان‌ها تخصیص داده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ فعلاً قصد افزایش ارزش افزوده را نداریم و نظر ما نیز بر این موضوع است اما باید دید سیاست‌های کلان کشور چه موضوعی را تأیید می‌کند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با مشکلات مسکن مهر نیز گفت:‌ در ارتباط با مسکن مهر استان اصفهان سه هیات سه نفره با تایید وزیر اقتصاد کار خود را در استان آغاز کرده‌‌اند. این هیات‌ها پرونده‌ها را بررسی و برای تعدادی از آنها رای صادر کرده‌اند و با قوت به کار خود ادامه خواهند داد در مورد پروند‌ه‌هایی که رای قطعی آنها صادر شده باید به هیات 251 مراجعه شود تا تکلیف آنها مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد:در ارتباط با رد دفاتر نیز اگر ابهامی وجود داشته سعی شده با استفاده از نظر حسابرسان مشکلات برطرف شود و اگر جواب حسابرسان قانع‌کننده نبود پرونده‌ها در هیات ماده 97 بررسی شده و نظر نهایی اعلام می‌شود.

همدانیان :بدنه دولت بسیار سنگین و پرهزینه است که باید اصلاح شود

«علیرضا همدانیان» معاون برنامه‌ریزی استاندار اصفهان نیز در این نشست گفت: بدنه دولت بسیار سنگین و پرهزینه است که باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: استان اصفهان در زمینه پرداخت مالیات رتبه دو یا سوم کشور دارد، نیاز است در اقتصاد کشور شفاف‌سازی انجام شود تا مشکلات به پایان برسد

گفتنی است این نشست به همت مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.  تمام ح ق 110