تاریخ : دوشنبه 31 ارديبهشت 1397
کد 1950

در دومین جلسه کمیسیون سیاستگذاری و پایش بررسی شد:

دلایل جهش نرخ ارز و راهکارهای کنترل نوسانات ارزی در اقتصاد ایران

دردومین جلسه کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان دلایل جهش نرخ ارز و راهکارهای کنترل نوسانات ارزی در اقتصاد ایران بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مصطفی رناسی، رییس کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه در دیدار اخیر خود با رییس کنفدراسیون کارفرمایان فرانسه این نتیجه حاصل شد که اتحادیه اروپا به شدت به برجام پایبند بوده و برجام و حفظ آن به مساله ای حیثیتی برای افکار عمومی کشورهای عضو این اتحادیه تبدیل شده است، گفت: هر چند دولت های اتحادیه اروپا عزم ویژه خود را در پایبندی به برجام اعلام کرده اند، اما با توجه به اینکه بخش عمده ای از اقتصاد این کشورها در اختیار بخش خصوصی است بدیهی است بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اروپایی با توجه به منافع بنگاه خود تصمیم گیری کرده و به تصمیمات دولت پایبند نخواهند بود که همین امر می تواند مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد کند.
سید کمیل طیبی، مدیر دفتر هماهنگی همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان نیز در بررسی جهش نرخ ارز و آینده پیش روی آن در اقتصاد ایران گفت:متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که نوسانات دلار در کشور بر روی همه اقلام تاثیرگذار بوده و این یک دور تسلسل می باشد. وی افزود: در طی سالهای گذشته غالبا تغییرات نرخ ارز با تورم موجود در کشور یک جهت نبوده است و در نوسانات نرخ ارز سه دیدگاه انحصار، نااطمینانی واین دیدگاه که «آیا کسری بودجه از راه افزایش نرخ ارز تامین خواهد شد؟» می تواند وجود داشته باشد. وی در باره دیدگاه نااطمینانی گفت: این دیدگاه از جنبه تئوریک برخوردار است یعنی مساله ای به وجود آمده که قابل پیش بینی نیست در حالیکه ریسک را می توان پیش بینی نمود. این استاد اقتصاد بین الملل تاکید کرد: سیاست ارزی نامشخص، واردکنندگان نگران از تثبیت یا تخصیص دلار 4200 تومانی، عدم توانایی دولت در پیاده سازی سیاست جدید و تشدید روانی در بازار ارز در پی اعلام خروج آمریکا از برجام، موجب ایجاد جهش ارزی ماههای اخیر در کشور شد. طیبی مقصود از نرخ ارز را واحدهای پولی که در کشورهای دیگر به جز کشور اصلی داد و ستد می شود دانست و تصریح کرد: برای تعیین نرخ ارز نظام ارزی شناور، نظام نرخ ارزی ثابت و نظام نرخ ارزی شناور مدیریت شده یا میخکوب شده قابل تعدیل وجود دارد. وی گفت: Over shooting یا جهش ارزی بیانگر نوسان شدید در نرخ ارز اسمی در واکنش به تغییرات عرضه پول بوده و به دلیل چسبندگی قیمت ها، این پدیده شکنندگی عمیق نرخ ارز اسمی را توضیح می دهد. مشاور رییس دانشگاه اصفهان در امور بین الملل در ادامه گفت: در مقایسه رشد نرخ دلار و تورم در بین سال های 1357 تا 1397  این نتیجه حاصل شد که زمانیکه نرخ دلار در برابر نرخ تورم تعدیل نشود، انباشته شده و در سال های بعد جهش ارزی ناگزیر خواهد بود. طیبی در پایان سخنان خود پیوستن به اقتصاد جهانی، پیاده سازی نظام ارز تک نرخی در رژیم شناور، جذب سرمایه گذاری خارجی، دیپلماسی اقتصادی مناسب منطقه ای، کوتاه کردن دست انحصار دولتی و خصولتی ، جریان آزاد تجارت، اصلاح نظام بانکی و ارتباط بانکی بین المللی، شفاف سازی اقتصادی، منطقی شدن تقاضا برای ارزو تعدیل عوامل جهش زای ارز را از راه های جلوگیری از افزایش شدید نرخ ارز در کشور دانست. مشاور رییس دانشگاه اصفهان در امور بین الملل ضمن بیان اینکه بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول حساب سرمایه ایران در سال 96 منفی 27 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: به عبارت ساده تر و نه الزاما دقیق تر در این سال به جای ورود سرمایه حدود 27 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و این یکی از دلایل عمده افزایش تقاضا در بازار نحیف ارزی کشور است. همچنین در ابتدای این جلسه شهریار شعبانی، دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان به ارایه گزارشی پیرامون پیشرفت و نحوه انجام امور این کمیسیون پرداخت. وی برگزاری جلسات مختلف در راستای نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی، ایجاد زنجیره ارزش صادراتی در جامعه معدنی، برقراری تعاملات دوجانبه با هلدینگ IMM کارارا ایتالیا به منظور گسترش فعالیت های مشترک نمایشگاهی، آموزشی، تبادل اطلاعات و انتقال تکنولوژی میان دو کشور، برقراری مراودات با کنفدراسیون سنگ ایتالیا و امضاء تفاهم نامه به نظور تاسیس انستیتوی تخصصی آموزش صنعت سنگ و گسترش تعاملات دو طرفه با سرمایه گذاری 7 میلیون یورویی در سه مرحله از طرف هیات اروپایی و... را از جمله فعالیت های کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در سال گذشته عنوان کرد.
 
آلبوم تصاویر b16-2-1397