تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 160

هفتمین جلسه کمیسیون پشتیبانی اتاق دوره هفتم

اشتغال‌زایی در کشور تنها با تولید ایجاد می‌شود صدای مظلوم صنعتگر به گوش کسی نمی‌رسد
اشتغال‌زایی در کشور تنها با تولید ایجاد می‌شود صدای مظلوم صنعتگر به گوش کسی نمی‌رسد
 
اشتغال‌زایی در کشور تنها با تولید ایجاد می‌شود
صدای مظلوم صنعتگر به گوش کسی نمی‌رسد

"خسرو کسائیان" رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان در هفتمین جلسه کمیسیون پشتیبانی با بیان اینکه اصولا در دنیا کسی علاقه‌ای به پرداخت مالیات ندارد به خصوص بدانند که مالیات آنها به سمت و سویی هزینه می‌شود که تعامل افراد در آن نیست، گفت: شاید اگر در حقیقت می‌دانستیم با پرداخت مالیات به جای آن هزینه صورت می‌گیرد راحت‌تر زیر بار آن می‌رفتیم. وی به دغدغه‌های موجود در اصفهان در زمینه عدم پرداخت مالیات از سوی برخی افراد، اظهار داشت: کسانی که باید مالیات پرداخت کنند به راحتی از زیربار این مسوولیت شانه خالی می‌کنند و کارخانه‌داری که تمام ثروت خود را صرف راه‌اندازی کارخانه کرده با مشکلات فعلی بیش از دیگران چوب می‌خورد.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان به عدم اجرای بسته حمایتی صنایع و معادن در هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: تاکنون در راستای تخصیص 20 درصد از یارانه‌ها برای صنعت و تولید هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته و تنها یک کفه ترازوی آن اجرایی شده است. وی ادامه داد: شاید هم در آینده اعلام کنند که به صنعت و تولید درصدی تعلق نمی‌گیرد، صدای مظلوم صنعتگر و تولیدکننده به گوش کسی نمی‌رسد.
مهندس کساییان یکی از راه‌های اشتغال در کشور را تشویق تولیدکنندگان و بخشودگی درصدی از مالیات آنها عنوان کرد و گفت: اجرای بخشودگی‌ها گاهی صورت می‌گیرد، اما هیچ‌گاه کامل نیست و این در حالیست که تنها تولید در کشور می‌تواند اشتغال‌زایی ایجاد کند.
وی تاکید کرد: انتظار داریم که اداره کل مالیات استان اصفهان برای حفظ اشتغال فعلی، اشتغال‌زایی و رفع دغدغه صنعت و تولید در استان راهکارها و اقدامات موثری را اجرایی کند.
"عبدالوهاب سهل‌آبادی" رییس کمیسیون پشتیبانی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بسیاری از صاحبان صنایع و معادن اصل مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و وعده بخشودگی جرایم به آنها داده شده، افزود: در حال حاضر بیان می‌کنند که این مساله باید برای رسیدگی به تهران برود.
وی عدم صدور حکم برخی از نمایندگان اتاق در هئیت‌های‌ مالیاتی را با وجود معرفی آنها به اداره کل مالیات استان اصفهان یکی از دغدغه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: باید با حفظ شان هر دو ارگان با اعتماد متقابل جلسات متعددی برای حل مشکلات صنعت و تولید تشکیل شود.
رییس کمیسیون پشتیبانی اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه هنوز هیچ‌گونه بسته حمایتی به جامعه صنعت و معدن نرسیده است، گفت: در راستای بسته شماره یک برای تامین سوخت صنایع تسهیلات با سود 6 درصد در نظر گرفته شد، اما به دلیل سنگ‌اندازی بانک‌ها، صنعتگران و معدنکاران استقبالی از آن نکردند.
"مراد امیری" مدیرکل اداره مالیات استان اصفهان به فعالیت 23 شرکت بزرگ و به نوعی دولتی در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 70 درصد از مالیات‌ها توسط این شرکت‌ها پرداخت می‌شود.
وی آمار و اطلاعات اداره کل مالیات اصفهان را دقیق و مجهز اعلام کرد و افزود: شاید بیش از 51 درصد پرونده‌های اصناف از پرداخت مالیات معاف شدند.
مدیرکل اداره مالیات استان اصفهان با اشاره به فرار مالیاتی و مطرح شدن آن از سوی اتاق بازرگانی در این جلسه، تصریح کرد: در این راستا باید با رسیدگی و اقدامات مطلوب ایراد کار خود را بررسی کرده و در صورت کم‌کاری مسوولان اداره مالیات نگذاریم حق آحاد جامعه پایمال شود.
وی در ارتباط با ممنوع‌الخروج و مسدودی حساب برخی از صنعتگران و معدنکاران، بیان داشت: واحدهای تولیدی باید خانه صنعت و معدن را از ابلاغ اخطاریه‌ها آگاه کنند تا با تشکیل جلسات متعدد با اتاق و اداره کل مالیات برای رفع مشکلات آنها راهکارهایی فراهم شود. امیری یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتگران و معدنکاران را تقسیط تسهیلات بیان کرد و افزود: اختیارات آن در دست مسوولان کشوری است، اما با ارایه پیشنهاد سعی می‌کنیم که تعداد اقساط آن را به بیش از 12 ماه افزایش دهیم.
وی همچنین با اشاره به عدم صدور احکام نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، تاکید کرد: این موضوع مهم حتما بررسی می‌شود که چرا تاکنون حکم این افراد با وجود ارسال اسامی صادر نشده است.
مدیرکل اداره مالیات استان اصفهان از اجرای ماده 132 و 138 در صنایع و معادن استان سخن گفت و تصریح کرد: در این راستا اختیاراتی به استان داده شده و با تشکیل کمیته‌ای با نگاه مثبت به موضوع در خصوص معافیت‌ها اقدامات موثری انجام گرفته است.
"مزیکی" با بیان اینکه در وصول مالیات رتبه 23 را در سطح کشور داریم، گفت: تمام اقدامات با تعامل صورت می‌گیرد، بخشودگی جرایم ما را نیز خرسند می‌کند ولی اگر برخی مواقع دست به عصا راه می‌رویم به دلیل وجود مشکلات است. وی با اشاره به ثبت کد بارنامه‌های اقتصادی و ملی که معظل واحدهای تولیدی است و برخی از آنها سوءاستفاده می‌کنند، تاکید کرد: این بارنامه‌ها همانند فاکتور خرید و فروش از آنها باید استفاده ‌شود و درج کد ملی و اقتصادی به عنوان سند رسمی روی آنها الزامی است.
مزیکی ادامه داد: بارنامه‌ای که 4 درصد روی آن مالیات پرداخت می‌شود و به عنوان اعتبار مالیاتی در صدد استفاده از آن هستند هیچ کسی جزء فرد مورد نظر نمی‌تواند از اطلاعاتش بهره‌مند شود.
معاون اداره کل مالیاتی استان به قبول صورتهای مالی و فاکتورهایی که جامعه فعالین اقتصادی به بانک ها جهت اخذ تسهیلات ارائه می کنند اشاره کرد و افزود با اصلاح رویه قبل کمک بزرگی به جامعه فعال اقتصادی استان خواهد شد. همچنین درخصوص مجریان قرار پرونده های مالیاتی نیز باید هیئت ها تصمیم گیری نموده و درصورت لازم رای را صادر نمایند. بهرحال مجریان قرار تصمیم گیرنده نبوده و تصمیم در اختیار هیئت های حل اختلاف است.
ایشان در ادامه به تفسیر به رای درخصوص ماده 104 و مالیات های تکلیفی اشاره نمود و افزود با روسای ادارات و ممیزین راجع به این موضوع مباحثی مطرح خواهد شد تا در حق کسی اجحافی صورت نپذیرد.
مزیکی مالیات حق العمل کاران را مطابق بند الف ماده 95 برشمرد و افزود ایشان بایستی اظهارنامه و دفاتر قانونی خود را طبق این ماده ارائه نمایند.
در خاتمه درخصوص مواد 134، 138، 272 و 251 و فرم ها در دستورالعمل جدید 3 درهزار وصولی اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن به جلسه توضیحاتی ارائه نمود.