تاریخ : يکشنبه 22 مرداد 1396
کد 1535

در دومین جلسه کمیسیون مسوولیت های اجتماعی عنوان شد

ایجاد اشتغال برای معلولان و زنان سرپرست خانوارمهم ترین مسوولیت اجتماعی است / اتاق بازرگانی در آگاه سازی کارگران برای پیشگیری از بروز حوادث کار سهیم شود/ ایجاد حساسیت نسبت به مسایل زیست محیطی استان یک مسوولیت اجتماعی است
در دومین جلسه کمیسیون مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان یکی از مهم ترین مسوولیت های اجتماعی ایجاد اشتغال برای معلولان و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان دراین جلسه که با حضورمدیرکل بهزیستی استان، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری،اعضاء هیات علمی دانشگاه ها وچند تن از مسوولین استانی برگزار شد زهرا اخوان نسب، رییس کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان هدف از برگزاری این جلسه را جمع آوری و آگاهی از اقدامات سازمان ها و ارگان های استان اصفهان در حوزه مسوولیت های اجتماعی و جمع بندی نقاط مشترک بین اتاق بازرگانی و دستگاه های مختلف، بومی سازی، هدفمند نمودن این فعالیت ها و در نهایت ایجاد هم افزایی و به وجود آوردن اثرات مثبت و ماندگار در این حوزه ذکر کرد.
تاکید برلزوم ایجاد خیریه های حمایت از خانواده های دارای چندقلو
در ادامه سعید صادقی، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی زیرساختی است که منجر به سلامت و رفاه اجتماعی خواهد شد،گفت: شاید بهزیستی تنها دستگاهی است که تمام طرح ها و برنامه های آن دارای رویکرد اجتماعی است. وی از جمله وظایف اصلی این سازمان در حوزه مسوولیت اجتماعی را کنترل آسیب های اجتماعی، بهبود شرایط اجتماعی و بهره مندی از حقوق شهروندی برای آحاد جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار، کودکان و معلولان ذکر کرد. مدیر کل بهزیستی استان در ادامه ضمن برشمردن فعالیت های این اداره کل در حوزه مسوولیت اجتماعی تصریح نمود: یکی از مسوولیت های اجتماعی که امروزه مغفول مانده حمایت از خانواده های دارای فرزند چندقلو می باشد. وی افزود: با توجه به اینکه استان اصفهان بالاترین آمار چندقلو زایی در کشور را داراست، بعضی از خانواده های این کودکان توان مالی مراقبت از فرزندان را نداشته که در صورت عدم مدیریت درست می تواند به مشکلی اجتماعی در آینده تبدیل شود. وی اصلی ترین مسوولیت اجتماعی را ایجاد شغل برای معلولان و زنان سرپرست خانوار ذکر نموده و گفت: متاسفانه حمایت های دولتی دربرابر حجم مطالبات اجتماعی و معیشتی این اقشار بسیار کم می باشد. صادقی در پایان خواستار مشارکت هر چه بیشتر فعالان اقتصادی در زمینه حمایت های پیشگیرانه مانند مشاوره ژنتیک و آموزش های مربوط به تحکیم خانواده، حمایت از اشتغال زنان سرپرست خانوارو آسیب دیده همچنین معلولان، خانواده های دارای چندقلو، حمایت از ورزش معلولان ومشارکت در احداث مهد کودک در نقاط محروم استان شد و افزود: اتاق بازرگانی می تواند در ترویج فرهنگ کار خیر و خیر جمعی بسیار موثر باشد.  
سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان نیز با تاکید بر اینکه امروزه یکی از اولویت های اصلی جامعه پرداختن به مسوولیت های اجتماعی است، گفت: مقصود از مسوولیت اجتماعی دید با اخلاق و حساس افراد،سازمان ها و ارگان ها نسبت به مسایل اجتماعی، فرهنگی و محیطی است. وی افزود: امروز کشورهایی که در بحث مسوولیت اجتماعی فعال بوده و دارای برنامه می باشند جزو کشورهای پیشرفته محسوب شده و می توان گفت که در حال حاضر تلاش برای ایجاد مسوولیت اجتماعی  ،پاسخگویی به پیامدهایی که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و ایجاد ثروت از طریق کسب و کار مسوولانه مترادف توسعه است. کریمی همچنین بر تنظیم بسته مسوولیت اجتماعی و راهکارهای مقابله با تخلفات و آسیب های جامعه کار، گفتمان سازی به منظور از بین بردن دیدگاه های منفی نسبت به سرمایه دار و سرمایه داری، بهبود تصویر بیرونی مطلوب افکار عمومی نسبت به تولید داخلی، توجه هر چه بیشتر به گواهینامه های کیفیت مانند گواهینامه های محیط زیست و تعالی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مشارکت با NGO های فعال برای تحت پوشش قراردادن خانواده های کارگری و... تاکید نمود.
اتاق بازرگانی بصورت عملیاتی با اداره تعاون همکاری کند
احمدرضا پرنده، معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیزضمن برشمردن اقدامات این اداره کل در حوزه مسوولیت اجتماعی گفت: کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان می تواند درزمینه آموزش های پیشگیری از بروز حوادث به کارگران و کارفرمایان با اداره تعاون همکاری نموده و در این کار سهیم شود که در واقع این کار یک مسوولیت اجتماعی در قبال حفاظت از جان کارگران می باشد. وی همچنین از این کمیسیون درخواست نمود که در اعتبارات مربوط به تامین اساتید برای آموزش های پیشگیری از آسیب و چاپ پوستر به منظور آگاه سازی خانواده های کارگری و برگزاری همایش های اطلاع رسانی و آگاه سازی کارگران و ایجاد مراکز مشاوره رایگان به خانواده های این قشر و تامین برنامه های مفرح به منظور افزایش نشاط اجتماعی، ایجاد مرکز حمایت از کارگران حادثه دیده وقطع نخاعی در حین کار، ایجاد تیم ورزشی کارگری و...با این اداره مشارکت نماید.
اتاق بازرگانی به بهینه کاوی تجربیات موفق در حوزه نوآوری اجتماعی بپردازد
علی اکبر سقایی، مشاور عالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز گفت: می توان از تمام پتانسیل های موجود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله ظرفیت های تمام هنرمندان و فرهیختگان استان، پتانسیل های موسسات تک و چندمنظوره فرهنگی و هنری، موسسات قرآنی، کانون های فرهنگی مساجد به منظور ایجاد جریان سازی در حوزه مسوولیت اجتماعی بهره گرفت.وی افزود:هر حرکت کوچک در حوزه مسوولیت اجتماعی در اصفهان می تواند منجر به ایجاد یک جریان مطلوب در این حوزه در کل کشور شود. سقایی همچنین پیشنهاد خلق نوآوری اجتماعی که تلفیقی از مسوولیت اجتماعی و کارآفرینی است توسط کمیسیون مسوولیت اجتماعی ارایه و تصریح نمود: بحث کارآفرینی اجتماعی مبحث جدیدی است که این کمیسیون می تواند از این طریق به سمت کارآفرینی اجتماعی حرکت کرده و افراد را تشویق به خلق ارزش کند. مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه جریان سازی وتشویق به اقتصاد سبز و مولفه های آن در حوزه مسوولیت اجتماعی، حمایت از گروه های دانش بنیان  را از دیگر اقدامات پیشنهادی این کمیسیون خواند.
تاکید بر لزوم گسترش اخلاق زیست محیطی در بین فعالین اقتصادی
در ادامه حسن سلیمان پور، دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی نیز بخشی از مسوولیت اجتماعی این سازمان را آگاهی بخشی در زمینه مسایل حفاظت محیط زیست، تلاش برای کاهش مصرف انرژی، تلاش در جهت کاهش تولید پسماند و ایجاد حساسیت نسبت به سرنوشت محیط زیست عنوان کرد و گفت: یکی از محوریترین مسایل این سازمان مردم نهاد ایجاد حساسیت در بین مردم نسبت به زاینده رود است که متاسفانه این حساسیت چه در آحاد مردم و چه در سازمان ها ی دولتی بسیار ضعیف می باشد. وی تشویق به ایجاد و توسعه اخلاق محیط زیست در بین فعالین اقتصادی استان را از جمله مواردی دانست که می تواند از طریق کمیسیون مسوولیت های اجتماعی دنبال شود.
در ابتدا مسایل مربوط به مسوولیت اجتماعی را اولویت بندی کنید
عبدالحسین ساسان، مشاور عالی اتاق بازرگانی و عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه تمامی موارد موجود در حوزه مسوولیت اجتماعی دارای اهمیت و در خور بررسی می باشند، گفت: لازم است مسایل این حوزه در ابتدا اولویت بندی شده و به مراتب حل شود. وی یکی از راه های برون رفت از مشکلات مربوط به مسوولیت اجتماعی را انتخاب درست نقطه شروع ذکر کرده و افزود: لازم است نقطه شروع به درستی انتخاب و سپس تمامی سرمایه ها و اذهان به سمت این نقطه متمرکز شود.  
اعلام آمادگی شرکت شهرک های صنعتی به ارایه خدمات مشاوره اجتماعی به کارگران
همچنین جواد حاتمی، مشاور ومدیر حوزه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گفت: شرکت شهرک های صنعتی در سالجاری تعهد 30 هزار نفر آموزش در حوزه های مدیریتی، مهارتی و تخصصی را با قبول 80 درصد هزینه برعهده گرفته و آماده تنظیم تفاهم نامه با تشکل ها و صنایعی که خواستار بهره مندی از آموزش ها در حوزه صنعت هستند می باشد. وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضردر این شرکت 24 کلینیک مشاوره سیار به صورت دوره ای در حال ارایه خدمات مشاوره ای در حوزه های مختلف کسب و کار می باشند از اعلام آمادگی این شرکت برای پرداختن به مسایل اجتماعی و پرسنلی کارگران در این مراکز خبر داد. حاتمی افزود: در سالجاری دستورالعمل هایی به منظور ارایه زمین با شرایط خاص  در شرکت شهرک های صنعتی به بانوان و جوانان کارآفرین نیزتدوین شده است.
بحران رهبری یکی از مشکلات سازمان ها ی امروز است
محسن علامه، مشاورکمیسیون مسوولیت اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه در حوزه مسوولیت اجتماعی رویکرد اتاق بازرگانی باید هم آفرینی باشد، گفت: اتاق بازرگانی با حمایت فکری و سرمایه ای از سازمان ها می تواند به آنها در انجام مسوولیت های اجتماعی کمک کند. وی با بیان اینکه امروزه یکی از مشکلات کشور ما در زمینه جوانان و بانوان بحران هویت است، افزود: از آنجا که هیچ نهادی متولی کار بر روی بازسازی هویت زنان و جوانان نبوده این امری خودجوش است، اتاق بازرگانی می تواند در ایجاد این جریان خودجوش سهیم باشد. علامه کمک به حل بحران و خلاء رهبری در سازمان ها را از دیگر اقداماتی دانست که اتاق بازرگانی می تواند انجام دهد. 
 
آلبوم تصاویر b76-5-1396