تاریخ : سه شنبه 20 تير 1396
کد 1459

در همایش "پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محیط های کار" عنوان شد محمل اصلی هر گونه آسیب اجتماعی خانواده است

در همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محیط های کار که به همت کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، عنوان گردید: محمل اصلی هر گونه آسیب اجتماعی و محل اوج و بالندگی هر جامعه نیز خانواده است.
در همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محیط های کار که به همت کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، عنوان گردید: محمل اصلی هر گونه آسیب اجتماعی و محل اوج و بالندگی هر جامعه نیز خانواده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش امیر مهرداد خسروی، پژوهشگر و مدرس سابق دانشگاه کمبریج، مساله اصلی نظام هستی را داشتن شناخت و معرفت بیان کرد و گفت: مسوولیت در انسانی که به شناخت و معرفت رسیده است،جان می گیرد. وی افزود: همه انسان ها برای نفس کشیدن، نفس بخشیدن، حضور و غیاب خود و ... مسوول هستند و اگر این مسوولیت معناپذیر شد می توانیم درک کنیم که چرا انسان می تواند اشرف مخلوقات باشد. این پژوهشگر دینی تصریح نمود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که تنها یک فرد نبوده بلکه عضوی از یک خانواده، جامعه، مذهب و... هستیم و خوشبختی ما تنها زمانی که حوزه خوشبختی خود را با دیگران مشترک کنیم معنا پذیر خواهد شد.
 خسروی با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی CSR)) از سال 1930 در دنیای مدرن جان گرفته است، افزود: از سال 1930 تا 1960 آرام آرام معرفت بشر معنا پیدا کرده است. وی سه دیدگاه اصلی در زمینه مسوولیت اجتماعی را شامل مدیریت مبتنی بر کسب حداکثری سود، مدیریت مبتنی بر اعتماد و مدیریت کیفیت زندگی عنوان کرد و گفت: افرادی که به دنبال ایفای مسوولیت اجتماعی هستند به این باور رسیده اند که برای موفقیت در عرصه های کاری خود باید کارکردهای مسوولیت های اجتماعی خویش را بردوش کشند. خسروی تصریح کرد: در بحث مسوولیت اجتماعی دو تفکر وجود دارد که مصداق یکی از این تفکرات بیل گیتس – موسس مایکروسافت و ثروتمندترین مرد جهان- و دیگری ایلان ماسک – پانزدهمین ثروتمند در زمینه تکنولوژی، سی و هشتمین فرد قدرتمند جهان در عرصه اقتصاد- هستند. وی گفت: بیل گیتس بنیاد خیریه خود را با سه شعار توجه به فقرا در سطح جهان، کمک به تندرستی جهانی، تشویق به پس انداز برای امور خیریه و موضوعاتی از جنس کشور خود راه اندازی کرده و معتقد است که به ازای دورنمای جغرافیایی،شرکت ماکروسافت در برابر هر فردی که حتی در دوردست  از محصول این شرکت استفاده می کند، مسوول است. وی گفت: اما "ایلان ماسک" بر این عقیده است که پرداختن به امور خیریه ترویج گدا پروری بوده و باید بستر مناسب برای کمک به رشد افراد نیازمندی که از ظرفیت های غیر مالی برای پیشرفت برخوردار هستند، فراهم کرد که از جمله خدمات وی کمک و حمایت مالی از استارتاپ ها می باشد. خسروی در ادامه گفت: همه انسان ها بر سر اساس مسوولیت در جامعه با یکدیگر وفاق داشته و بر این باورند که همه انسان ها چه ثروتمند و چه فقیر از ناسالم بودن محیط اجتماعی خود متاثر خواهند شد، بنابراین مسوولیت اجتماعی بر عهده دارند.
 این پژوهشگر در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه امروز در حال تغییر است و اگر نقش خود را در مقابل آن ایفا نکنید باز خورد آن را در خانواده خود مشاهده خواهید کرد، افزود: اگر حال خوب می خواهید، حال خوب ایجاد کنید. خسروی دلیل بالا رفتن نرخ طلاق در جامعه را ضعیف بودن مسوولیت اجتماعی در قبال مقوله خانواده عنوان کرد. این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در قرآن کریم نیز در سوره های مختلفی چون آیه 83 و 178 سوره بقره و آیه 26 سوره اسرا خداوند صراحتا انسان را مکلف به ایفای مسوولیت اجتماعی کرده است گفت: همه انسان ها در قبال جامعه خود مسوول بوده و مسوولیت هر فرد، نافی مسوولیت دیگری نخواهد بود. خسروی تصریح کرد: کسانی که با نگاه مادی به مسوولیت اجتماعی توجه می کنند بویژه با تمرکز بر سهم بنگاه های اقتصادی بر این عقیده اند که اگر در کنار فعالیت اقتصادی نقشی در حوزه های خیریه داشته باشیم اولین دستاوردش این است که مردم به طرق مختلف به رفتار ما پاداش خواهند داد و دیگر اینکه مسوولیت اجتماعی در روزگار ما به یک گزینه رقابتی تبدیل شده است و اگر آن را بر دوش نکشیم از قافله رقبا عقب خواهیم ماند. وی در پایان سخنان خود از فعالان اقتصادی که دارای امکانات مالی مطلوبی برخوردار هستند، خواست تا به ارتقاء سطح آموزش اجتماعی، بهداشت و سلامت، اقتصادی و... جامعه کمک کرده و مسوولیت اجتماعی خود را در قبال اجتماع بر عهده گیرند. 
 
آلبوم تصاویر B57-4-1396