تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1396
کد 1420

در جلسه کمیسیون مسوولیت های اجتماعی مطرح شد توجه به تبعات اجتماعی فعالیت سازمان ها راهی برای رسیدن به توسعه پایدار/

در اولین جلسه کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در سال 96 تاکید شد: کسب سود تنها راه ادامه حیات و بقای یک کسب و کار نیست، بلکه لازم است نگاه جامعی به تبعات اجتماعی فعالیت سازمانها شده تا بتوان به توسعه و سود پایدار دست یافت.
در اولین جلسه کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در سال 96 تاکید شد: کسب سود تنها راه ادامه حیات و بقای یک کسب و کار نیست، بلکه لازم است نگاه جامعی به تبعات اجتماعی فعالیت سازمانها شده تا بتوان به توسعه و سود پایدار دست یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان زهرا اخوان نسب، رییس کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه گفت: مسوولیت اجتماعی افراد و سازمان ها تنها محدود به ایجاد یک خیریه و رساندن پوشاک و آذوقه به افراد محروم جامعه نیست. وی با بیان اینکه این دیدگاه یک دیدگاه سنتی بوده و لازم است به تعاریف جدید مسوولیت های اجتماعی در حوزه فعالیت های اقتصادی توجه و عمل شود، افزود: وظایف بسیاری بر عهده هر فعال اقتصادی در حوزه مسوولیت های اجتماعی است که توانمندسازی نیروی انسانی و ارتباط هر چه بهتر با جامعه کاری و حفظ این ارتباط یکی از این وظایف است. اخوان نسب تصریح کرد: یک تولید کننده با تولید یک کالای رقابتی که دارای قیمت منصفانه ای بوده و برای همه اقشار جامعه قابل خرید باشد می تواند یکی از مسوولیت های اجتماعی خود را ایفا نماید. رییس کمیسیون مسوولیت های اجتماعی در ادامه از مسوولین سازمان های مختلف استان درخواست نمود در راستای کارآمدسازی مسوولیت های اجتماعی در جامعه، تجربیات خود را در اختیار این کمیسیون قرار دهند.
 در ادامه محسن علامه، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و مشاور کمیسیون مسوولیت های اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه به مفاهیم مدیریتی به عنوان یک کالای لوکس نگاه می شود، گفت: رویکرد ما به مبحث مسوولیت اجتماعی سازمان ها(CSR)، بومی سازی مفاهیم متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی و همچنین متناسب با فرهنگ سازمانی است. وی در ادامه گفت: شاخص های عمل به مسوولیت اجتماعی سازمان ها نیز با یکدیگر متفاوت است به عنوان نمونه مسوولیت های اجتماعی سازمان های صنعتی با تجاری تفاوت داشته و حتی در سازمان های صنعتی مختلف نیز این مسوولیت ها می تواند متفاوت باشد. علامه با بیان اینکه طی 23 سال،  37 تعریف راجع به مسوولیت اجتماعی سازمانی پایش شده، گفت: در بررسی این تعاریف به پنج بعد توجه شده که عبارتند از میزان دغدغه مندی سازمان ها نسبت به مسایل زیست محیطی، رابطه شرکت ها با جامعه اعم از جوامع محلی، NGO ها و جوامعی که سازمان ها به نوعی با آن در ارتباط هستند، بعد اقتصادی، بعد ذینفعان و بعد داوطلبانه. وی با تاکید بر اینکه کسب سود تنها راه ادامه حیات و بقای یک کسب و کار نیست گفت: لازم است نگاه جامعی به تبعات اجتماعی فعالیت سازمان ها داشته تا بتوان به توسعه و سود پایدار دست پیدا کرد. مشاور کمیسیون مسوولیت های اجتماعی با انتقاد از اینکه بسیاری از سازمان ها و شرکت ها به دلیل اینکه گروه ذینفعان خود را نمی شناسند، مسوولانه عمل نمی کنند تصریح کرد: اولویت بندی ذینفعان و شناختن معیار رضایت آنها نیز برای سازمان ها بسیار حایز اهمیت است. علامه در ادامه افزود: در بعد داوطلبانه نیز افراد و سازمان ها به دلیل رعایت ارزش های اخلاقی و از روی علم و اختیار به صورت داوطلبانه می توانند در راستای مسوولیت اجتماعی خویش فعالیت هایی را انجام دهند. این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تعریف کمیسیون اروپا از مسوولیت اجتماعی شرکت را « مفهومی که بر اساس آن سازمان ها علایق اجتماعی و محیطی خود را بصورت داوطلبانه در عملیات کسب و کار خود و در تعامل با ذینفعان خویش لحاظ می کنند» بیان کرد. وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ارتباط با کارکنان یکی از مهم ترین مسایل در بحث CSR  می باشد متاسفانه مدیران بسیاری از سازمان ها از این گروه ذینفعان غافل شده و آنها را نادیده می گیرند. علامه گفت: در دنیا اخیرا استانداردی به نام ISO 26000 طراحی شده که مربوط به مسوولیت اجتماعی شرکت می باشد. وی افزود:  این استاندارد دارای چند بند شامل حاکمیت سازمانی، حقوق بشر، رویه های نیروی کار، محیط، رویه های عملیاتی منصفانه، موضوعات مربوط به مصرف کنندگان، درگیر کردن و توسعه جوامع محلی و در نهایت نهادینه کردن مسوولیت اجتماعی در بطن سیستم مدیریتی سازمان است. مشاور کمیسیون مسوولیت های اجتماعی در ادامه اصول مسوولیت اجتماعی شرکت را شفافیت، پاسخگویی یا حساب پس دهی، قانون مداری، رفتار اخلاقی با ذینفعان وشناخت سهامداران و دغدغه مندی آنها بیان کرد. علامه در پایان تاکید کرد: عمل به مسوولیت اجتماعی به یک استاندارد محدود نبوده بلکه به بستر و زمینه سازمان بر می گردد و هر سازمانی لازم است با انجام مصاحبه های عمیق از طریق روش طرح کیفی و نظریه داده بنیاد، تئوری زمینه ای CSR  هر کسب و کار را استخراج کرده و به عنوان یک سند بالادستی که با استراتژی آن کسب و کار پیوند دارد به کار بندد.
در ادامه سعید صادقی، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان نیز با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی یکی از ارکان اخلاق در کسب و کار است، گفت: اگر یک سازمان به مسوولیت اجتماعی خود عمل کند می تواند اثر آن برای ذینفعان آینده باشد. وی افزود: مسوولیت اجتماعی قابل یادگیری بوده و بهترین زمان آموزش آن دوران کودکی است؛ پس بهتر است به آموزش آن در مهدهای کودک بپردازیم. صادقی تاکید کرد: مسوولیت اجتماعی رفع تکلیف نبوده و یک مسوولیت اخلاقی و قانونی نیز هست. مدیر کل بهزیستی استان همچنین پیشنهاد داد که اخلاق در کسب و کار  به عنوان یک الزام ورود به کسب و کار در نظر گرفته شده و اینکه مسوولیت اجتماعی به جای هیجان مدار بودن، مساله مدار شود. وی همچنین بر لزوم تدوین یک پیوست مسوولیت اجتماعی در حوزه تجارت و کسب و کار تاکید نمود.
همچنین محمود ابراهیمی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: امروز مسایل اجتماعی از حد بحران گذشته و به معضل تبدیل شده است. وی افزود: بر اساس آمارها امروز مشکلات اصلی جامعه ما معضلات فرهنگی و اجتماعی است تا مسایل اقتصادی . ابراهیمی تصریح نمود: اگر قرار است افراد به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند، لازم است در ابتدا معضلات اجتماعی شناسایی و راهکاری به منظور رفع آنها ارایه شود. علی اکبر سقایی، مشاور کمیسیون مسوولیت های اجتماعی نیز در این جلسه ضمن ارایه پیشنهاد برگزاری همایشی استانی در حوزه مسوولیت اجتماعی گفت: توسعه گفتمان مسوولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی، افزایش دانش مدیران ارشد، میانی و اجرایی، زمینه سازی برای مشارکت فعالانه و همه جانبه همه اجزاء شهر، انسجام و سازمان دهی بنگاه های اقتصادی و توسعه رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی، معرفی بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه مسوولیت اجتماعی و توسعه فرهنگ اقتصاد سبز می تواند از اهداف این همایش باشد.
مصطفی قادریان، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر ضرورت برنامه محور بودن در اجرای مسوولیت های اجتماعی گفت: یکی از مهمترین مسوولیت های اجتماعی افراد و سازمانها، حفظ محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار است. قادریان افزایش سرمایه اجتماعی جامعه را برای تحقق اهداف مسوولیت های اجتماعی ضروری دانست و افزود: زمان آن رسیده است که بصورت عملی و اجرایی، مشخص نماییم چه نوع رشد و توسعه ای را در کشور هدفگذاری خواهیم کرد؛ آیا توجه بیشتر به مسوولیت های اجتماعی و توسعه پایدار که حفاظت از محیط زیست یکی از پیش شرط های آن است را ملاک عمل قرار می دهیم یا اینکه همانند دهه های گذشته صرفا رشد اقتصادی را دنبال خواهیم کرد.
 
 
در ادامه شراره قاضی نور، پژوهشگر رفتار سازمانی به ارایه توضیحاتی در ارتباط با مسوولیت پذیری اجتماعی پرداخت.                                                                                                      
 
آلبوم تصاویر B46-3-1396