تاریخ : يکشنبه 28 آذر 1395
کد 1165

در نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با معاونت بانوان اتاق بازرگانی عنوان شد: اصفهان، پایلوت ژئوتوریسم ایران/ مسدودسازی؛ راهی برای تبدیل معادن متروکه به موزه

نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با معاونت بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در ارتباط با ژئو توریسم برگزار شد.
نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با معاونت بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در ارتباط با ژئو توریسم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست  احمد خوروش، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی، هدف از برگزاری این نشست را استفاده از ظرفیت های اشتراکی کمیسیون معادن و معاونت بانوان در ارتباط با ژئوتوریسم عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در استان اصفهان دیگر ظرفیت اضافه شدن صنعت وجود نداشته و آب نیز در وضعیت بحرانی است، آنچه می تواند اقتصاد استان را از بحران نجات دهد، استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری خواهد بود. وی تصریح کرد: اماکن بکری که در اصفهان وجود دارد می تواند گردشگران زیادی را جذب کند اما لازم است در ابتدا مسایل زیر ساختی این صنعت مهیا شود و هدف از این نشست نیز این است که ثابت کنیم معدن کاران تنها تخریب کننده نبوده و بعد از طی دوره استخراج، می توان معادن را به مکانی برای جذب گردشگر و کمک به اقتصاد محل تبدیل نمود.
ژئوتوریسم و ایجاد فرصت های شغلی جدید
زهرا اخوان نسب، معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: با توجه به مشکلات عدیده اشتغال و اقتصاد در کشور، آشنایی با مباحثی چون ژئو توریسم می تواند فرصت های شغلی جدیدی برای قشر جوان فراهم نماید. وی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ کسب و کار در ایران دچار معضل شده زیرا تنها به فکر استفاده از منابع بوده و به آنچه که قرار است به آیندگان بسپاریم تمرکز نمی شود. اخوان نسب افزود: متاسفانه هجوم بی رحمانه بر منابع خدادادی چهره محیط زیست را تخریب کرده و یکی از رسالت های کمیسیون معادن می تواند آشنا نمودن معدنکاران با راه های حفظ محیط زیست باشد. . معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات عمده در اصفهان، تراکم جمعیت در شهر است، افزود: اگر اقتصاد شهرستان ها و روستاهای کم جمعیت یا خالی از سکنه به لحاظ ظرفیت های گردشگری آنها، تقویت شود مشکل تراکم جمعیتی نیز رفع شده و با استفاده ازظرفیت های ژئوتوریسم می توان بر این مشکل غلبه کرد.
اصفهان، پایلوت ژئوتوریسم ایران
در ادامه مریم قیامی، مشاور کمیسیون معادن و صنایع معدنی نیز با اشاره به اینکه اصفهان، پایلوت ژئوتوریسم ایران است، گفت: به دلیل پدیده ها و پتانسیل های جذاب زمین شناسی، خرم آباد پایتخت ژئوتوریسم ایران در نظر گرفته شده است. وی افزود: ژئوتوریسم از سال 2002 وارد بازار شده و بخش میان رشته ای بین گردشگری و زمین شناسی است. قیامی در تعریف ژئوتوریسم گفت: ژئوتوریسم، گردشگری آگاهانه و مسوولانه در طبیعت با هدف تماشا و شناخت پدیده ها و فرآیندهای زمین شناختی و ژئوفورمولوژی، همچنین آموختن نحوه شکل گیری وسیر تکامل آنهاست. مشاور کمیسیون معادن با بیان اینکه ژئوتوریسم باید دارای پدیده های منحصر بفرد و جذاب باشد، افزود: یکی از شاخه تئوری های ژئوپارک ها، گردشگری معدن وگردشگران زیرزمینی است. قیامی تصریح کرد: به منظور جذاب کردن گردشگری می توان از ظرفیت های محیط در پخت غذا استفاده نمود. وی خوراک ماهی هرمز وشیره انگور آن را که در آنها از خاک سرخ هرمز استفاده می شود همچنین حلوای آذربایجان را از جمله ژئوفودهای ایران که می توان از آنها در جذب گردشگر استفاده کرد، معرفی نمود. قیامی در ادامه با اشاره به اهمیت ژئوپارک ها در ژئوتوریسم گفت: به علت عدم آگاهی از نحوه حفظ ژئوپارک، ژئوپارک قشم از لیست یونسکو خارج شد. وی، در ادامه با بیان اینکه در دنیا زمانی که معادن سوددهی خود را از دست می دهند، آنرا به مکانی برای جذب گردشگر تبدیل می نمایند، افزود: متاسفانه معادن کشور ما بعد از طی دوران استخراج به مناطق رها شده تبدیل می شوند که با استفاده از گردشگری معدن می توان از معادن به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر و کمک به اقتصاد مردم منطقه استفاده نمود.
استفاده از پتانسیل های معادن نخلک و خور و بیابانک برای توسعه گردشگری
همچنین حمید امینی، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان نیز گفت: اصفهان یکی از پیشتازترین استان ها درزمینه ژئوتوریسم در ایران بوده و در تفاهم نامه ای که با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران منعقد شده، در زمینه توسعه گردشگری درمعادن دو منطقه نخلک و پتاس در خور و بیابانک امکانات مطلوبی فراهم گردیده تا گردشگران بتوانند از پتانسیل های موجود از این معادن بازدید نمایند. وی با بیان اینکه معدن نخلک به عنوان یکی از قدیمی ترین معادن ایران و با قدمتی حدود 2 هزار سال توان این را دارد که دربخشی از آن، اقدامات گردشگری صورت گیرد، افزود: در فاز اول این طرح گردشگران با استفاده از اتاقک های مورد استفاده معدنچیان و واگن های حمل و نقل آنها یک روز زندگی معدنکاران را تجربه خواهند کرد. وی تصریح کرد: امید است با این دو تجربه، بتوان معادن را به سمت توسعه گردشگری پیش برد. امینی در ادامه با انتقاد ازتخریب چهره شهرستان نطنز به دلیل وجود معادن این منطقه گفت: علاوه بر این امر مناطقی نیز وجود دارد که به دلیل تداخل با معادن حالت معارض پیدا کرده اند مانند آبگرم ورتون و حوالی تالاب گاوخونی که امید است با برگزاری جلسات با محوریت بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، بتوان این مسایل را برطرف کرد. معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در پایان خواستار برگزاری دوره های آموزشی ژئوتوریسم به صورت ساده و برای طیف وسیعی از مردم شد.
مسدودسازی؛ راهی برای تبدیل معادن بلا استفاده به موزه
شهریار شعبانی، دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی نیز با اشاره به اینکه بخشی از ژئوتوریسم بعد از مسدود سازی معادن ایجاد خواهد شد، گفت: زمانی که استخراج و فعالیت های معدنی به پایان می رسد، بحث مسدودسازی آغاز خواهد شد. وی تصریح نمود: این بحث نو، از سال 1999 مطرح شده و بهترین گزینه برای استفاده از پتانسیل های معادن رها شده و بستری مناسب برای قابلیت های محیط زیستی و اجتماعی این نوع معادن است. شعبانی، افزود: با استفاده از مسدودسازی می توان معادنی که به پایان عمرشان رسیده اند را به موزه ای برای جذب گردشگر تبدیل نمود.  دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی، گفت: در حال حاضر60 انستیتوی مالی در نقاط مختلف دنیا، قصد تبدیل بحث مسدودسازی معادن از حالت داوطلبانه به قانون جامع اجباری را دارند. وی تصریح کرد: راهنمای ملی مبحث مسدودسازی طراحی شده و در حال حاضر دربرخی از کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی همچنین اروپا اجرا می شود و برای اجرایی نمودن این مبحث در کشور،  می توان کشور شیلی را الگو قرار داد.
 
آلبوم تصاویر 2048-9-95