تاریخ : پنجشنبه 18 آذر 1395
کد 1132

با حضور نماینده شهرداری و میراث فرهنگی در کمیسیون آموزش ؛ حمایت اتاق بازرگانی اصفهان از ثبت جهانی صنایع ایران /بررسی راههای مرمت و احیای بنای کارخانه ریسباف و شهرضا جدید

با حضور نماینده شهرداری و میراث فرهنگی در کمیسیون آموزش ؛ حمایت اتاق بازرگانی اصفهان از ثبت جهانی صنایع ایران /بررسی راههای مرمت و احیای بنای کارخانه ریسباف و شهرضا جدید

اتاق بازرگانی اصفهان از ثبت جهانی صنایع ایران در یونسکو بویژه کارخانه ریسباف به همراه دو واحد تولیدی قدیمی اصفهان حمایت می کند.
اتاق بازرگانی اصفهان از ثبت جهانی صنایع ایران در یونسکو  بویژه کارخانه ریسباف به همراه دو واحد تولیدی قدیمی اصفهان حمایت می کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،امیر کشانی در هشتمین کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان،بنای تاریخی برخی از واحدهای تولیدی اصفهان نماد تولید و تجارت در یک قرن اخیر است و می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته شود.
رییس کمیسیون آموزش اتاق ،پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:احیای این بناها   می تواند علاقه مندی جوانان ،کودکان و نوجوانان امروز را به تولید و تجارت با مشاهده آن افزایش دهد.
وی برگزاری تورهای صنعتی برای دانش آموزان و همچنین گردشگران خارجی از کارخانه های قدیمی را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت:مرمت و احیای کارخانه ریسباف می تواند اقدامی موثر در انعکاس تاریخچه صنعت اصفهان داشته باشد.
کشانی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی یک کارخانه ساده قدیمی را به عنوان یک موزه معرفی می کنند و زمینه جذب گردشگران خارجی را فراهم می کنند،افزود:یک کارخانه شکلات سازی در کلن آلمان با وجودی که بنای تاریخی چندانی ندارد ولی به عنوان یک جاذبه گردشگری کلن شناخته می شود و هر ساله هزاران نفر را به خود جذب می کند.
 وی خواستار همکاری اتاق بازرگانی ،شهرداری و استانداری اصفهان در زمینه حفظ بناهای تاریخی صنعتی شهر شد و گفت:همگرایی بخش خصوصی،دولتی و شهری می تواند منشا فعالیت های ارزشمندی در حوزه اقتصاد و فرهنگ  باشد. 
 لیلا پهلوان زاده عضو هیات علمی رشته معماری دانشگاه در این جلسه با بیان تاریخچه کارخانه های قدیمی اصفهان گفت:دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد و بنای این کارخانه از نظر معماری قابل توجه است.
وی با اشاره به مرمت و احیای کارخانه اقبال یزد و تبدیل شدن به مرکز فناوری گفت:این کارخانه قدیمی پس از مرمت به عنوان یک مرکز دانش بنیاد در اختیار شهروندان قرار گرفته است و نمونه قابل توجه در این زمینه است.
وی از ثبت ملی کارخانه ریسباف توسط سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت:چنانچه بتوان این بنا  به ثبت جهانی برسد می توان به عنوان یک جاذبه توریستی به گردشگران معرفی کرد.
پهلوان زاده اضافه کرد:یکصد کارخانه از دوران پهلوی  اول در کشور  وجود دارد که از نظر معماری دارای ارزش و قابل ثبت ملی و جهانی است .
وی خاطر نشان کرد:در اصفهان 29 کارخانه نساجی مربوط به 80 سال پیش فعال بوده که امروز بنای دو کارخانه ریسباف و شهرضای جدید برجای مانده است و ساختمان های مابقی تخریب شده است .
ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه گفت:عمده کارخانه های قدیمی اصفهان در جنوب این شهر به مجتمع های مسکونی چند واحدی  تبدیل  شده است .
سید جمال الدین  صمصام شریعت معاون   شهردار اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه کارخانه ریسباف در تملک بانک ملی است ،افزود:این بانک از سوی بانک به بخش سرمایه گذاری بانک  واگذار شده است و بر اساس  قانون استانی می تواند به عنوان اموال مازاد در اختیار سایر بخش های استان قرار گیرد. 
وی ثبت ملی شدن این کارخانه را اقدامی مهم در جلوگیری از تخریب آن برشمرد و گفت:حفظ و مرمت بنای این کارخانه می تواند تاریخ صنعت این شهر را به گردشگران داخلی و خارجی نشان دهد.
صمصام شریعت کارخانه دخانیات و سیلوهای خیایان مصلی را از دیگر بناهای قدیمی صنعتی اصفهان برشمرد و گفت: انبارهای شرکت نفت در خیابان هزار جریب از دیگر بخش های قدیمی اقتصاد اصفهان که می تواند به فضاهای عمومی اختصاص پیدا کند .
وی افزود: شهر اصفهان به فضاهای عمومی نیاز دارد و امیدواریم که این فضاها  برای شهر باقی بماند و در تسخیر آپارتمان ها قرار نگیرد.
وی از آمادگی شهرداری اصفهان برای راه اندازی موزه های متعدد در فضاهای عمومی از جمله کارخانه ریسباف  خبر داد.
معرفی پایان نامه کارشناسی ارشو و دکترا به فعالان اقتصادی
مرتضی سامتی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه به پروژه معرفی پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی استان پرداخت و گفت:در فاز نخست این پروژه 15 هزار و 600 پایان نامه از مراکز آموزشی و تحقیقاتی استان اصفهان در پنج سال منتهی به    93   برای استفاده فعالان اقتصادی در وب سایت  اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفته شد.
وی غربال گری طبقه بندی عنوان این پایان نامه را به عنوان فاز دوم پروژه تعریف کرد و گفت:کاربردی کردن پایان نامه ها و رساله های تحقیقاتی می تواند به تجاری سازی آنان کمک کند .
سید محسن علامه عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: پژوهش ها و پایان نامه هایی که تقاضا محور نباشد فقط برای کتابخانه مناسب است و ارزش کاربردی ندارد.
وی خواستار توانمندسازی استادان دانشگاه و برقراری روابط با مراکز صنعتی شد و گفت:استادان دانشگاه باید در رشته خود فعالیت عملی داشته باشند تا بتوانند دروس  مربوطه را به خوبی به دانشجویان منتقل کنند.
در این جلسه از تلاش های اکرم السادات ذوالفقاری مدیر اموزش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان  تقیر بعمل آمد.
آلبوم تصاویر 2020-9-95