تاریخ : يکشنبه 9 آبان 1395
کد 1075

درهفتمین جلسه کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان ؛ بررسی چارت جدید اتاق بازرگانی اصفهان

درهفتمین جلسه کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان ؛ بررسی چارت جدید اتاق بازرگانی اصفهان

در هفتمین جلسه کمیسیون سیاستگذاری و پایش به بررسی چارت سازمانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان پرداخته شد

در هفتمین جلسه کمیسیون سیاستگذاری و پایش به بررسی چارت سازمانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان پرداخته شد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان و رییس کمیسیون سیاستگذاری و پایش گفت: داشتن یک چارت سازمانی مناسب، سبب محقق و عملیاتی شدن اهداف سازمان خواهد شد به همین منظور در تدوین چارت جدید، آیین نامه ها و شرح وظایف اساسی اتاق بازرگانی بازنگری و اصلاح و در کمیته راهبردی کمیسیون سیاستگذاری چندین جلسه تشکیل شده و از نقطه نظرات افراد مختلف بهره مند شده ایم که همه این اقدامات در پایان، به تدوین استراتژی اتاق بازرگانی منجر خواهد شد.

 وی افزود: در این چارت دو بخش « ستاد تصمیم گیری و تصمیم سازی» و «بخش اجرایی» مد نظر قرار گرفته است

 رناسی با بیان این که امروزه سهم  زیادی از  توسعه اقتصادی کشور درگروی سرمایه گذاری خارجی است، تصریح کرد: در این چارت به بخش های روابط عمومی، روابط بین الملل و آموزش با توجه به اهمیت آنها، تاکید زیادی شده است.

 سید رسول رنجبران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تهیه چارت سازمانی باید بر اساس نوع فعالیت هایی که در سازمان انجام می شود و همچنین نوع گردش کار و اطلاعات داخل آن مجموعه صورت گیرد.

وی افزود: تا چند سال گذشته، عمده تاپ چارت ها بر اساس نوع فعالیت و عملگرایی بود، ولی در سال های جدید، مدیران فکری به ارایه طرح جدیدی پرداختند که باید تهیه چارت بر اساس فرآیندهای موجود در سازمان باشد. رنجبران با بیان این که لازم است در تهیه چارت گروهی، تمام فعالیت های اتاق بازرگانی مد نظر قرارداده شود، تصریح کرد:  باید تمامی فعالیت ها بر اساس دو شق « تصمیم گیری و تصمیم سازی» و «اجرا » تقسیم بندی شود و در مرحله بعد ضروری است  فعالیت ها بر اساس نوع قرابت و هم جنسی آنها دسته بندی شده و پس از آن، گردش کار و نحوه آن در سازمان مورد توجه قرار گیرد.

 در ادامه مرتضی بیشه، رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار گفت: مهم ترین وظیفه اتاق های بازرگانی سراسر دنیا، ارتباط با سفارتخانه های دیگر کشورها، رایزنان اقتصادی و اتاق های بازرگانی داخلی و خارجی است و لازم است که با هیات هایی که از کشورهای مختلف به اتاق اصفهان می آیند، ارتباط مداوم برقرار گردد.

وی دیگر وظیفه مهم اتاق های بازرگانی را توجه به بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد. همچنین محسن پورسینا، رییس کمیسیون تشکل ها و خزانه دار اتاق بازرگانی با بیان این که آثار و تبعات چارت سازمانی تا سال ها باقی خواهد ماند، گفت: در تهیه ساختار سازمانی، باید از چارت اتاق های بین المللی، منطقه ای و دیگر شهرها الهام گرفته شود. وی تاکید کرد: مد نظر قرار دادن  و تعریف جایگاه شغل و سطح آن نیز در چارت ضروری است و لازم است این چارت بر اساس فلسفه و اهداف اصلی اتاق بازرگانی تدوین گردد.

 مسعود گلشیرازی، رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات، نیز با بیان اینکه اعضای اتاق بازرگانی، نمایندگان خود را در پارلمان بخش خصوصی انتخاب کرده اند و باید خواسته های آنان مد نظر قرار گیرد، گفت: در ایجاد چارت چند فرایند مورد نظر قرار خواهد گرفت، که فرآیند های فوق شامل چگونگی  فرایند اجرایی، فرایند نظارتی، فرایند پاسخگویی و فرایند سیاستگذاری است.

 مجتبی ملااحمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع نیز با بیان این که معمولا چارت ها براساس اهداف و ماموریت های سازمان ها تهیه می شود، گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است،  در ساختار سازمانی آن باید بالاترین جایگاه به مرکز بررسی های اقتصادی تخصیص داده شود.

وی وجود دفتر بررسی بهبود و پایش کسب و کار و دفتر ارزیابی و پاسخگویی به عملکرد برای پیگیری شکایات اعضای اتاق را نیز از ملزومات چارت سازمانی عنوان نمود.

نایب رییس کمیسیون صنایع در ادامه تاکید کرد: در تمامی سازمان ها روابط عمومی چشم هر سازمان است و باید مستقیما با بالاترین رده سازمانی در ارتباط باشد.

 قاسمعلی جباری، رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی ضمن تاکید بر اهمیت نقش جوانان و بانوان در اقتصاد کشور گفت: ایجاد معاونت جوانان در برهه ای از زمان باعث گرد هم آوردن جوانان تحصیلکرده و توانمندی شد که از طریق این معاونت رشد کرده و برخی به راه اندازی استارتاپ پرداختند.

 وی افزود: معاونت امور بانوان نیز باعث گرد هم آمدن بانوان فعال اقتصادی و توانمند سازی و افزایش فعالیت آنها شد.

 علی نادری، مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: امروزه حداقل 30 هزار سازمان در جهان خود را ، با روش PMBOK  (Project Management Body Of Knowledge)منطبق کرده اند.

 وی با بیان این که این روش در سازمان مدیریت صنعتی آموزش داده می شود، افزود: روش PMBOK به ارایه مدل بر اساس روش کاری که در سازمان انجام می شود، می پردازد.

نادری، تصریح کرد: این ساختار ها خروجی محور بوده و جای شک و شبه ای باقی نخواهند گذاشت و سازماندهی به این روش بسیار مثمرثمر خواهد بود.

زهرا اخوان نسب، معاونت بانوان و رییس کمیسیون مسوولیت های اجتماعی نیز با بیان اینکه تدوین چارت سازمانی باید بر اساس ماموریت ها و اهداف سازمان باشد، تصریح کرد: دلیل ضرورت توجه به بانوان در اتاق بازرگانی این است که با اینکه زنان بخشی از سهم فعالیت های اقتصادی استان را در دست دارند، متاسفانه سهم خود را از جامعه نگرفته اند و کار معاونت بانوان توانمند سازی آنها و سعی در حفظ این جایگاه اقتصادی است. وی افزود: جوانان نیز به دلیل این که آینده سازان کشور و عهده دار مسند اقتصادی در آینده هستند، نیازمند توجه و برخورداری از آموزش های ویژه می باشند و معاونت جوانان نیزسعی در توانمندسازی آینده سازان کشوردارد.

امیر عباس اسماعیلی، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان نیزگفت: اگر واحد های اجرایی تحت مدیریت دو مرکز اداره شود، مشکلاتی در اجرا به وجود خواهد آمد پس لازم است معاونت ها یا به صورت کاملا مستقل و با بودجه مستقل فعالیت کرده یا این که عملا به بخش تحت نظارت «اجرا» اضافه شوند.

 در ادامه جلسه نیز کیهان عباسیان، مشاور برنامه ریزی و استراتژی اتاق بازرگانی اصفهان به بیان شیوه و الگوهایی که در تنظیم چارت جدید مد نظر قرارگرفته پرداخت

آلبوم تصاویر 1970-8-95