تاریخ : دوشنبه 3 آبان 1395
کد 1068

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان: كشور در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي در شرايط ناپايداري و بحران است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان: كشور در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي در شرايط ناپايداري و بحران است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت:كشور در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي در شرايط ناپايداري و بحران است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت:كشور در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي در شرايط ناپايداري و بحران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،حمیدرضا قلمکاری در نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با رییس کمیسیون کشاروزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات اتاق اصفهان تصریح کرد: تالاب هاي كشور يكي پس از ديگري خشكيده اند و يا در حال نابودي هستند، منابع آب زير زميني رو به نابودي است و 1200 كيلومتر كف شكني چاه ها در هر سال در تعقيب آب زيرزميني در حال نابودي، فاجعه فرونشست سراسري دشت ها يا زلزله خاموش را گريبانگير كشور كرده است.

وی تصریح کرد:در شرايط توسعه ناپايدار و ناپايداري وضعيت توسعه ي كنوني، سند تفصيلی برنامه ششم در بخش كشاورزي و منابع طبيعي بجاي تداوم روندهاي جاري مي بايست رويكرد جلوگيري از رويه هاي بحران ساز را در پيش بگيرد.

قلمکاری از تشکیل کارگروه ویژه نقد و بررسی کارشناسانه  سند برنامه ششم توسعه توسط کمیسیون کشاروزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت: تعادل بخشي آبخوان ها و منابع آب، متوقف كردن روند لگام گسيخته بارگذاري ها بر منابع آب بايد اولويت محوري برنامه ششم و سند تفصيلي برنامه باشد.

وی لازمه اين سياست راهبردي اصولي را  تعديل سطوح كشت در حد توان اكولوژيك كشور دانست و گفت: هدف گذاري افزايش صادرات محصولات كشاورزي، به منزله صدور آب مجازي در كشور است كه با رويه به بحران فراگير آب در كشور مورد تاييد نيست و نيازمند بازنگري است.

قلمکاری خاطر نشان کرد: سياست كلان توسعه روش هاي نوين آبياري در كشور به دليل توسعه كشت از محل قطع فرونشت عمقي آبياري، نه تنها منجر به صرفه جويي در مصارف آب نمي شود بلكه منجر به بارگذاري بيشتر بر منابع آب  مي شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان خاطر نشان کرد:در سند تفصيلي، راندمان آبياري در كشور 6/40 درصد عنوان شده و بالا بردن راندمان آبياري، هدف گذاري شده است. راندمان آبياري اعلام شده راندمان واقعي آبياري در مقياس كلان در كشور نيست و معرف راندمان آبياري در مقياس خرد(مزرعه كشاورز) است.  رقم واقعي راندمان آبياري در كشور، از رقم اعلام شده بيشتر است.

قلمکاری اظهار کرد:75 درصد كشور در معرض فرسايش بادي و بيابان زايي است و  با خشك شدن تالاب ها، خطر بيابان زايي تشديد مي شود. هدف گذاري مقابله با بيابان زايي ناكافي است و به منزله گسترش بيابان زايي در پايان برنامه ششم است.

وی تصریح کرد:سياست كلان پرداخت يارانه زياد به حامل هاي انرژي پمپاژ آب كشاورزي (97 درصد قيمت تمام شده برق به صورت يارانه) به منزله بكارگيري مشوق هاي مالي براي برداشت و مصرف هرچه بيشتر و غير مسوولانه منابع آب است. هدايت سياست هاي حمايتي بخش كشاورزي از پرداخت يارانه به حامل هاي انرژي پمپاژ آب و نهاده ها مي بايست به سياست پرداخت يارانه به محصول نهايي تغيير يابد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: با توجه به بحران های آتی ناشی از خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی در راستای حفظ محیط زیست تمامی حوزه ها نسبت به تخصیص واقعی حق آبه تالاب تاکید نمایند.

وی پیگیری مجدانه احیا و تاسیس صندوق ملی محیط زیست با اصلاح ساختار و تعیین مدیریت منابع و مصارف اقدام عاجل در این راستا دانست .

قلمکاری تاکید کرد:با عنایت به اهمیت و شرایط خاص رودخانه زاینده رود در فلات مرکزی ایران از ابعاد زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و تاثیر مستقیم آن بر زندگی بیش از شش میلیون نفر  هموطنان مان از این حوضه آبریز ضروری است که حل مشکل زاینده رود با ایجاد "ستاد ملی نجات  زاینده رود از سرآب تا پایاب" با در نظر گرفتن  بودجه ای متناسب با الگوی موفق دیگر در کشور (دریاچه ارومیه) در برنامه ششم توسعه تثبیت  و تصویب شود.

وی اضافه کرد:به همین منظور کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان آمادگی دارد جهت طراحی  و تدوین نقشه راه و ارایه برنامه های عملیاتی جهت ایجاد هرچه سریعتر ستاد مربوطه در تمامی ابعاد، پیوسته در خدمت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و سایر کمیسیون های مرتبط در مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون تلفیق باشد.

برطرف کردن مشکلات امروز اصفهان نیز نیازمند تعامل بخش خصوصی ، مسوولین و مردم است

علی محمد شاعری رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  در این نشست  با بیان اینکه آب و محیط زیست دو فاکتور اساسی در تامین امنیت غذایی است،افزود :اصفهان ظرفیت های فراوانی در زمینه ی کشاورزی ،گردشگری و صنعت دارد و کارهای بسیار خوبی نیز در گذشته انجام شده و برطرف کردن مشکلات امروز اصفهان نیز نیازمند تعامل بخش خصوصی ، مسوولین و مردم است .

شاعری اظهار داشت : کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای در صدد است تا با نظارت عملیاتی و حضور در استان ها از نزدیک با مشکلات مختلف آشنا و با حمایت های خود زمینه را برای برطرف کردن این مشکلات فراهم کند.

رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آلودگی هوا و خشکی زاینده رود را دو مشکل اساسی در استان اصفهان دانست و گفت:خوشبختانه لایحه ی هوای پاک در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا تصویب شد و زمینه ی بهتری برای رفع آلودگی هوا میسر گردید.

وی افزود: زاینده رود هویت مردم اصفهان است و ما در صدد هستیم با همکاری وزارتخانه های مرتبط ، بخش خصوصی و مردم چالش های این حوضه ی آبریز را بررسی ، راهکارهای آن را مشخص و قانون احیای این رودخانه را به مرحله ی تصویب برسانیم تا به این ترتیب زمینه ی احیای این رودخانه فراهم شود.

آلبوم تصاویر 1963-7-95