تاریخ : يکشنبه 21 آذر 1395
کد 1144

در سومین نشست کمیسیون گردشگری و برند شهری عنوان شد: رونق هتل سازی در اصفهان با احصاء مزیت های گردشگری/ فرودگاه کلید و نماد توسعه اقتصادی شهر است/ راهکار کلیدی نجات اقتصاد کشور، توسعه صنعت گردشگری است

در سومین نشست کمیسیون گردشگری و برند شهری عنوان شد: رونق هتل سازی در اصفهان با احصاء مزیت های گردشگری/ فرودگاه کلید و نماد توسعه اقتصادی شهر است/ راهکار کلیدی نجات اقتصاد کشور، توسعه صنعت گردشگری است

سومین نشست کمیسیون گردشگری و برند شهری در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
سومین نشست کمیسیون گردشگری و برند شهری در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، در این نشست فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اصفهان ضمن ابراز خرسندی از اینکه گردشگری در استان با تحرک نسبتا خوبی مواجه شده است گفت: طبق آمارها گردشگری خارجی در استان با رشد میانگین 50 درصدی مواجه بوده و آمار گردشگران خارجی، نسبت به سال 1391 تا آخر 1394، 4 برابر افزایش یافته است. این در حالی است که ظرفیت اصفهان در زمینه جذب گردشگر بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است.
 وی افزود: استان اصفهان اولین استانی است که به طراحی برش استانی برنامه ششم توسعه پرداخته ودر این طرح ما پیش بینی یک میلیون گردشگر خارجی را کرده و ظرفیت اقامت ما از 20 هزار نفر به 80 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد. اللهیاری با تاکید بر اینکه طبق آمارهای موجود، 61 هتل در دست ساخت در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد تنها عملیات اجرایی 38 پروژه انجام شده است. وی تصریح کرد: اگر مزیت ها در حوزه گردشگری احصا شود، هتل سازی رونق خواهد گرفت.
پروژه توسعه فرودگاه تا زمان آزاد سازی اراضی، عملا منتفی است
در ادامه حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز گفت: در تفاهم نامه ای که سال گذشته بین ایران و فرانسه منعقد شده است، شرکت « وینسی» فرانسه در طرح توسعه فرودگاه سرمایه گذاری خواهند کرد که در مرحله اول این طرح قرار است ترمینال فرودگاه اصفهان با مساحت 21 تا 25 هزار مترمربع احداث و در مرحله دوم نیز ترمینالی با مساحت 35 هزار متر مربع ساخته شود. مدیر کل فرودگاه اصفهان تصریح کرد: بناهای جانبی ترمینال فرودگاه مانند پارکینگ، موتورخانه و ... نیز در چارچوب این طرح ساخته می شود.
وی با بیان اینکه این شرکت برای توسعه فرودگاه مشهد نیز اعلام آمادگی کرده، افزود: این تفاهم نامه برای آماده سازی زیر ساخت ها سه ماه اعتبار داشت که متأسفانه به دلیل محدودیت شدید اراضی که در اصفهان وجود دارد، این پروژه تا زمان آزاد سازی اراضی، عملا منتفی است. امجدی با بیان اینکه برای حل مشکلات زیر ساختی توسعه فرودگاه اصفهان، دو ماه بیشترزمان باقی نمانده تصریح کرد: این شرکت فرانسوی هزینه بخشی از این زیر ساخت ها را با درآمد بازاریابی تامین خواهد کرد.
مدیریت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه نگاه به فرودگاه چندان مثبت نیست، تصریح کرد: این در حالی است که فرودگاه دروازه طلایی ورود به شهر و کشور است. وی در پایان خواستار راه اندازی خط منظم اتوبوسرانی در فرودگاه اصفهان شد.
نیروی هوایی از هیچ مساعدتی به منظور توسعه فرودگاه اصفهان دریغ نخواهد کرد
آرمین احمدی، نماینده پایگاه هشتم شکاری اصفهان نیز گفت: هر تصمیمی که برای توسعه اصفهان گرفته می شود نیروی هوایی نیز از این موضوع مستثنی نیست و از هیچ مساعدتی به منظور توسعه فرودگاه اصفهان دریغ نخواهد کرد. وی از مدیریت فرودگاه در خواست کرد تا در فاز اول مقدار اراضی مورد نیاز در قالب نقشه UTM و گوگل اعلام کرده تا اقدامات لازم به منظور آزاد سازی صورت گیرد.
لزوم حل مشکلات ابتدایی گردشگری در اصفهان
مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر این موضوع که لازم است در گام اول مسایل و مشکلات ابتدایی گردشگر خارجی رفع شود، گفت: لازم است اقدامات لازم به منظور تربیت راهنما و مترجم، مشخص کردن کشورهای هدف، راه اندازی رستوران های ملل مختلف و رفع مشکلات بخش پذیرایی و تشریفات انجام شود زیرا با احداث  هتل های بیشتر و مطابق با استاندارد های بین المللی، اگر در مسائل ابتدایی با مشکل مواجه باشیم، گردشگر تمایلی به سفر به اصفهان نخواهد داشت. 
راهکار کلیدی نجات اقتصاد کشور، توسعه صنعت گردشگری است
در ادامه این نشست محمد رضا رجالی، رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان نیز با نوید اینکه از این پس، برای واحدهای متقاضی هتل، یک تا چهار طبقه بیشتر از معمول ،تراکم در نظر گرفته شده، همچنین هر تقاضایی که برای تبدیل کاربری وجود داشته باشد، بدون نوبت انجام خواهد شد و امکان صدور مجوز کاربری مشترک نیز وجود دارد گفت: فرش قرمزی که عملا در مقابل سرمایه گذاران از سوی شهرداری، شورای شهر و ... پهن شده تا چند سال آینده موجب تحولی عظیم در صنعت گردشگری خواهد شد. وی تنها راهکار کلیدی نجات اقتصاد کشور را توسعه صنعت گردشگری عنوان نمود. وی پیگیری افزایش تعطیلات در اصفهان در روزهای پنجشنبه و جمعه یا جمعه و شنبه را از سوی مراجع ذیربط و حل شدن مشکلات توسعه فرودگاه را ضروری دانست.
فرودگاه کلید و نماد توسعه اقتصادی شهر است
همچنین مسعود گلشیرازی، رییس کمیسیون تجارت، خدمات وارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تنها راهی که می توان از طریق آن گردشگری، اقتصاد استان را به سرانجام رساند، فرودگاه است، افزود: اگر همت کنیم در کمترین زمان می توان به بهترین نتیجه دست یافت. وی همچنین بر ورود مسوولین استانی و مشخصا نماینده ولی فقیه در موضوع توسعه فرودگاه برای تسریع در روند کار تاکید کرد. گلشیرازی ضمن بیان اینکه فرودگاه کلید و نماد توسعه اقتصادی شهر است، افزود: امروز که سرمایه گذار خارجی خواستار مساعدت در جهت توسعه فرودگاه است، باید از فرصت ها استفاده کرد و  CIP فرودگاه نیز لازم است هر چه زودتر به سرانجام برسد.
نقش مهم بنیاد جهانی توریسم در توسعه پایدار شهر اصفهان
 در ادامه علی نادری، مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان به ارایه گزارش مرمت منزل آیت الله شفتی پرداخت و گفت: پروفسور جعفری - از نوادگان آیت الله شفتی- که یکی از بنیانگذاران تفکر توریسم جهانی است، تصمیم گرفته است که منزل پدری خود را وقف بنیاد جهانی توریسم کند و این خانه در حال بازسازی و مرمت است. وی با بیان اینکه در این خانه بنیادی در حال شکل گیری است، تصریح کرد:  مقرر شده که مرکز دانشگاهی، تحقیقاتی، راهنمایی و برندینگ دراین مکان ایجاد شود. نادری با تاکید بر اینکه این مرکز در توسعه پایدار شهر اصفهان نقش مهمی دارد، از اعضای کمیسیون گردشگری و شورای شهر برای کمک به راه اندازی این مرکز درخواست کمک نمود. 
 سید کریم داودی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه با وام 18 درصد نمی توان هتل ساخت، گفت: لازم است خط اعتباری خاص با سود زیر ده درصد برای هتل سازان در اصفهان ایجاد شود.  
یکی از مشکلات در گردشگری، ارتباط با توریسم است
در ادامه این نشست مریم سادات قیامی، مشاور کمیسیون معدن و صنایع معدنی و رئیس شرکت گردشگری و زمین شناسی «زمین پویان آپادانا» به ارائه مقدمه ای بر اصول و مبانی ژئو توریسم در ایران پرداخت. وی ضمن بیان فعالیت های انجام شده در زمینه ژئو توریسم گفت: مجموعه ما فعالیت هایی را برای نخستین بار در کشور در زمینه برگزاری دوره های آموزشی ژئو توریسم، گردشگری کودک و نوجوان و همچنین گردشگری برای افراد خاص مانند بیماران جسمی حرکتی انجام داده است . قیامی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما درگردشگری، ارتباط با توریسم است ، افزود: این شرکت سعی کرده آموزش شیوه های این ارتباط را از دوره کودکی آغاز کند. وی از نوشتن استاندارد گردشگری کودک خبر داد و گفت: این استانداردها شامل مواردی از قبیل چگونگی تفسیر جاذبه ها برای کودکان، اصول راه اندازی تور برای کودک و... می باشد . قیامی در ادامه با انتقاد از عدم وجود خبرنگار خبره گردشگری گفت: عدم معرفی مناسب جاذبه های گردشگری از جمله ژئو پارک ها موجب خروج آنها از یونسکو شد. مشاور کمیسیون معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه اولین آموزشگاه تحت نظارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده است، افزود: در این آموزشگاه مواردی از قبیل آشنایی با دروس زمین شناسی، آشنایی با میراث معدن کاری و گردشگری، اصول و مبانی ژئوتوریسم و... تدریس می شود. وی با بیان اینکه ژئو توریسم از سال 2002 معنا پیدا کرد، گفت: ژئو پارک ها و ژئو سایت ها از جمله مبانی ژئوتوریسم می باشند و نه تنها بر فاکتورهای زمین شناسی بلکه بر فاکتورهای گردشگری از جمله محل سکونت، تورهای گردشگری، جاذبه های گردشگری و طرح های مدیریت نیز تأکید دارد. قیامی همچنین بر اینکه در ژئوتوریسم، اقتصاد محلی و جذاب شدن آن برای عموم مردم از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: به دلیل اینکه پدیده های جذاب زمین شناسی در خارج شهر ها قرار دارد و گردشگرانی از این مناطق بازدید می کنند، باید اقتصاد محلی آنها تغییر نماید. مشاور کمیسیون معدن و صنایع معدنی بر لزوم انجام بازدید زمین شناسی برای گردشگران تاکید کرد.
وجود 61 هتل در دست ساخت در استان
بیتا امیر افضلی، مسوول مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی اصفهان، مناطق مصوب نمونه گردشگری استان را 98 مورد بیان کرده وافزود: از این تعداد برای 88 منطقه مطالعات امکان سنجی صورت گرفته و برای 20 مورد موافقت تأسیس و برای 7 مورد نیزموافقت اصولی صادر شده است. وی افزود: تعداد مناطق نمونه گردشگری که دارای سرمایه گذار هستند نیز 27 مورد بوده و تعداد مطالعات طرح جامع 20 مورد است. امیر افضلی تعداد مناطقی که در کل استان پروانه بهره برداری گرفته اند را 7 مورد ذکر کرد. مسئول مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی اصفهان در ادامه آمار هتل های در حال ساخت استان را 9 واحد هتل پنج ستاره با متوسط پیشرفت فیزیکی 16 درصد، 11 واحد هتل چهار ستاره با پیشرفت فیزیکی 15 درصد، 15 واحد هتل سه ستاره با پیشرفت 30 درصد، 11 واحد هتل دو ستاره با متوسط پیشرفت 39 درصد و 15 واحد هتل یک ستاره با متوسط پیشرفت فیزیکی 49 درصد اعلام کرد.
 در پایان این نشست، سحر امینی، دبیر کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: کتاب برند اصفهان مستند ماندگار کمیسیون گردشگری است که آیین رونمایی از آن در ماه های آینده برگزار خواهد شد. وی افزود: مستند سازی فرایند برند اصفهان در شش فصل کلیدی مبانی و اطلاعات کاربردی،  بنچ مارک کردن شعار برند در دنیا، همچنین فرایند از ایده تا پروژه اجرایی آن را در بر می گیرد و فرایند کل پروژه برند گردشگری اصفهان تهیه شده است. 
 
 
آلبوم تصاویر 2032-9-95