تاریخ : يکشنبه 1 مرداد 1396
کد 1478

در کارگاه آموزشی "اقتصاد سبز" عنوان شد: اقتصاد سبز تنها راه نجات از بحران های زیست محیطی موجود / اقتصاد سبز بستر مناسبی برای ایجاد کسب و کارهای نوین در کشور

در این کارگاه آموزشی، "اقتصاد سبز" تنها راه نجات از بحران های زیست محیطی موجود و بستر مناسبی جهت کسب و کارهای نوین در کشور عنوان شد.
در این کارگاه آموزشی، "اقتصاد سبز" تنها راه نجات از بحران های زیست محیطی موجود  و بستر مناسبی جهت کسب و کارهای نوین  در کشور عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، در این کارگاه آموزشی جواد الهی نسب، مدرس و مشاور مرکز علمی صنعتی با بیان اینکه "اقتصاد سبز" مبحث جدیدی است که تاکنون بیشتر در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است گفت: اقتصاد سبز یکی از شاخه های علم اقتصاد نوین است که علاوه بر ضروری بودن توجه به این علم به واسطه بحرانهای زیست محیطی موجود در کشورها، خلق کسب و کارهای مبتنی بر اقتصاد سبز به یکی از فرصت های ارزشمند کارآفرینی تبدیل شده است.
الهی نسب با ارائه تعاریف مختلفی از اقتصاد سبز افزود: بر اساس تعریف برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP) اقتصاد سبز الگویی است که به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر شود، در شرایطی که خطرات زیست محیطی و کمبودهای اکولوژیکی را به طور چشمگیری کاهش می‏دهد.
وی تعریف اتاق بازرگانی بین المللی نیروی کار را دومین تعریف مهم از اقتصاد سبز عنوان کرد و گفت: طبق این تعریف، در یك اقتصاد سبز، رشد اقتصادی و پایداری زیست محیطی با یكدیگر در یك ساختار تقویت کننده متقابل فعالیت و در عین حال به دنبال ارتقاء توسعه اجتماعی هستند.
این مدرس و مشاور مرکز علمی صنعتی، اقتصاد سبز را همپای توسعه پایدار در متون اقتصادی و علمی دانست و افزود: در قرون اخیر، با توسعه تکنولوژی رفاه بشر افزایش و فقر در جوامع کاهش یافته است اما به منابع موجود در زمین و محیط زیست به شدت آسیب رسید که حل بحران های زیست محیطی موجود، توجه به اقتصاد سبز و توسعه پایدار را به ضرورتی کتمان ناپذیر برای بشر تبدیل کرده است.
جواد الهی نسب تصریح کرد: انسان جزئی از طبیعت بوده و اگر به طبیعت ظلم نماید به خود و نسل های آینده ظلم کرده است. وی استفاده از سوخت های فسیلی و نابود کردن جنگل ها را از دلایل اصلی ایجاد گرمای زمین و تغییرات اقلیمی موجود عنوان کرد و افزود: امروز همه جوامع ناگزیر به توجه ویژه به اقتصاد سبز و توسعه پایدار هستند که این رویکرد جدید علاوه بر کاهش بحران های زیست محیطی موجود، می تواند بستر مناسبی برای خلق کسب و کارهای مبتنی بر اقتصاد سبز باشد.
مدرس و مشاور مرکز علمی صنعتی با اشاره به سهم بسیار ناچیز اقتصاد سبز در کشور گفت: در کشورهای توسعه یافته سهم اقتصاد سبز حداقل 20 تا 30 درصد و روبه افزایش بوده در حالی که متاسفانه این سهم  در ایران کمتر از نیم درصد است.
جواد الهی نسب توجه به توسعه پایدار با اولویت حفظ محیط زیست را یکی از اولویت های مهم امروز کشور عنوان کرد گفت: برای حل بحران های زیست محیطی موجود، بحران آب، معضل آلودگی هوا و چالش ریزگردها، بحران مواد غذایی آلوده و گسترش سرطان و... ناگزیر به اولویت بخشی به اقتصاد سبز و توسعه پایدار خواهیم بود.
وی تاکید کرد: متاسفانه هنوز در کشور فرهنگ توسعه به درستی فراگیر نشده است و برای حل بحران های موجود ناگزیر به حرکت بسوی توسعه پایدار و اقتصاد سبز خواهیم بود.
مدرس این کارگاه، با توجه به بحران فراگیر آب در کشور، اقتصاد آب را پیش نیاز اقتصاد سبز عنوان کرد.
در ادامه پنل های پرسش و پاسخ به منظور آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با کسب و کارهای مبتنی بر  اقتصاد سبز برگزار شد.
 
 
آلبوم تصاویر b60-5-1396