تاریخ : دوشنبه 21 دي 1394
کد 553

امضای دو تفاهمنامه همکاری میان اتاق اصفهان و سلیمانیه

اصفهان در سلیمانیه نمایشگاه بین المللی برپا می کند

دو تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی اصفهان و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، شنبه شب، 19 دی ماه به امضا رسید. بر اساس این تفاهمنامه ها، همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو طرف افزایش یافته و نیز نمایشگاه اصفهان مجری برگزاری نمایشگاه های بین المللی در سلیمانیه عراق خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان، این تفاهمنامه‌ ها به امضای عبدالوهاب سهل آبادی و سیروان محمد محمود، رئوسای اتاق‌ های اصفهان و سلیمانیه رسید.

اهمیت این تفاهمنامه ها از این روست که استان سلیمانیه می تواند به عنوان پلی، تجارت با کل عراق را برای تولیدکنندگان اصفهانی تسهیل کند.

در نشست شنبه شب در اتاق اصفهان، که با حضور شماری از بازرگانان اصفهانی و چهار نماینده از استان سلیمانیه برگزار شد، سهل آبادی گفت: روابط تجاری اصفهان با سلیمانیه همواره نزدیک بوده و بر آن هستیم تا میز سلیمانیه را در اتاق اصفهان ایجاد کنیم و نماینده ای را ویژه در این خصوص بزودی معرفی خواهیم کرد که تا آن زمان اقای ابراهیمی این مسئولیت را بر عهره خواهند داشت.

سیروان محمد محمود نیز گفت: قوانین تجارت در استان سلیمانیه اجاره می دهد که فعالین خارجی تا 100 درصد مالکیت زمین و کسب و کار خود را داشته باشند و برای تولیدکنندگان ایرانی هم زمینی به وسعت 250 هکتار به شرکت های ایرانی اختصاص یافته است که برغم استقبال شرکت های ترکی و ایتالیایی وآلمانی هنوز ایرانی ها از این اراضی برای تأسیس دفاتر یا صنایع خود استفاده نکرده اند. وی اظهار امیدواری کرد که در تجارت با سلیمانیه، شرکت های ایرانی جای شرکت های ترکی را بگیرند.

همچنین در این نشست، رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان گفت: بر اساس تفاهمنامه ای که به امضا رسیده است، نمایشگاه های اصفهان به نمایندگی از جمهوری اسلامی، نمایشگاه هایی بین المللی را در سلیمانیه عراق برگزار خواهد کرد که این مقدمه ای برای مشارکت اصفهان و سلیمانیه در برگزاری نمایشگاه های بین المللی در کشورهای ثالث خواهد بود.

بر این اساس از سوی شرکت نمایشگاه های اصفهان، تیمی کارشناسی برای ارزیابی امکانات نمایشگاهی سلیمانیه، هفته آینده عازم اقلیم کردستان خواهد شد.

در این نشست، حاج احمد کلاری،  به عنوان نماینده اتاق سلیمانیه  در خصوص اصفهان معرفی شد. وی گفت که از 26 سال پیش تجارت با ایران و اصفهان را آغاز کرده است و اصفهان را در بیشتر زمینه های اقتصادی صاحب صنعت و تولیداتی با کیفیت بین المللی می داند.

همچنین از دو طرف مواردی برای بهبود فرایند بازرسی کیفی در مرز و نیز استعدادهای تجاری دو طرف مطرح شد. از جمله طرف عراقی اعلام کرد که دولت آن کشور انحصار تجارت بنزین و گازوئیل را لغو کرده و تجار خصوصی سلیمانیه می توانند در زمینه خرید بنزین و گازوئیل شخصا قرارداد بسته و اقدام کنند که این زمینه پتانسیل همکاری قابل توجهی با اصفهان دارد.

سلیمانیه در اقیلم کردستان عراق یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و شهر مهم تجاری و صنعتی محسوب می شود که از جمله 70 درصد از صنعت سیمان عراق در آن متمرکز شده است. اتاق بازرگانی سلیمانیه، به گفته سیروان محمد محمود، 50 هزار عضو دارد و روابط تجاری‌اش با ایران را از 1991 آغاز کرده است.


آلبوم تصاویر اقلیم کردستان-10-94