تاریخ : چهارشنبه 4 مهر 1403
کد 7814

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار اصفهان عنوان کرد

ضرورت ذخیره انرژی برای جلوگیری از آسیب به صنایع در نوسانات برق

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار اصفهان گفت: نباید همه تولیدات یا صددرصد انرژی را مصرف کنیم، بلکه باید بخشی از تولیدات بخصوص انرژی را ذخیره نگهداریم تا به صنعت آسیب نرسد و در مواقع اضطراری نوسانات مصرف شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار اصفهان در همایش ملی ناترازی صنعت برق و آینده اقتصاد ایران در سالن همایش اتاق بازرگانی اصفهان گفت: امسال که با افزایش سه‌درجه‌ای دمای هوا مواجه بودیم مصرف برق نیز افزایش پیدا کرد و این در حالی است که بر این اساس ضریب مصرف برق یک هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش پیدا کرد.
 وی ادامه داد: باوجود چنین شرایطی باید سرفصلی‌هایی طراحی و در اتاق فکری تصمیم‌گیری این ناترازی قبل از تابستان انجام می‌گرفت.
 معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: هر چه زمان می‌گذرد افزایش مصرف و کاهش تولید داریم؛ اما این مسئله را ما نباید در تابستان متوجه بشویم؛ بلکه علاج آن را باید قبل از وقوع و در زمستان اندیشید.
 وی گفت: البته مدیریت این ناترازی مربوط به مجموعه حاکمیتی به‌عنوان سیاست‌گذار است و در استان صنعتی همچون اصفهان نیز باید قبل از رسیدن فصل گرما فکری برای آن کرد.
 حقیقت‌سرشت با اشاره به اینکه در مدیریت پیک سال باید از منابع موجود بهترین مصرف را داشت، بیان کرد: ما نباید همه تولیدات یا صددرصد انرژی را مصرف کنیم، بلکه باید بخشی از تولیدات بخصوص انرژی را ذخیره نگهداریم تا به صنعت آسیب نرسد و در مواقع اضطراری نوسانات مصرف شود.
 
رسول موسی رضایی، مشاور کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایشی اتاق بازرگانی اصفهان چاره کار ناترازی انرژی برق را در دو راهکار کلان افزایش ظرفیت نیروگاهی به روش نوین و نیز کاهش تقاضا با مدیریت مصرف عنوان کرد.
 وی با اشاره به اینکه نیاز و مصرف امروز با گسترش حجم رفاه زندگی افزایش پیدا کرده، بیان کرد: راهکار این مسئله کاهش تقاضا است و این در حالی است که در دهه گذشته ما شاهد حبس قیمت انرژی در کشور در حمایت از مصرف‌کننده بودیم.
 مشاور کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایشی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: سیاست حمایتی حبس انرژی در کشور موجب مصرف بی‌رویه انرژی و نیز توسعه صنایع برق شد از سویی دیگر کارخانه‌های غیراقتصادی و کم راندمان تأسیس و انرژی قابل‌توجهی با راندمان پایین و با افزایش حرارتی ایجاد کردند.
 وی ادامه داد: این در حالی است که این صنایع چندان قیمت و ارزش نداشت؛ اما افزایش پر شتاب مصرف برق به همراه داشت که همین امر موجب افزایش سرانه مصرف و خاموشی‌های برق و اختلاف بین تولید و مصرف و ازدست‌رفتن تعادل شد.
 موسی رضایی بیان داشت: حبس قیمت علاوه بر افزایش مصرف برق، افزایش مصرف گاز و ناترازی در زمستان هم به همراه دارد و در نهایت این مسئله موجب استفاده از سوخت مازوت و آلودگی هوا و عدم توازن در تولید و مصرف خواهد شد.
 وی تأکید کرد: این مشکلات نتیجه یک سیاست‌گذاری غلط است و باید به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک، ایجاد فرهنگ مدیریت مصرف و جلوگیری از روشنایی بی‌رویه در مراکز تجاری رفت.