تاریخ : چهارشنبه 4 مهر 1403
کد 7811

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان:

با بهینه‌سازی می‌توان انرژی را در بخش مولد مصرف کرد

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: فرصت‌های بسیاری در بهینه‌سازی نهفته است که با بهینه‌سازی می‌توان انرژی را در بخش مولد مصرف کرد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سعید محسنی، مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان در همایش ملی ناترازی صنعت برق و آینده اقتصادی ایران گفت: ناترازی برق را نمی‌توان صرفاً بر عهده وزارت نیرو دانست، این موضوع مربوط به کل کشور است و همه باید کمک کنیم تا این مشکل برطرف شود.
 وی ادامه داد: باید به مصرف برق حساس بود، آموزش‌وپرورش، رسانه‌ها، کارشناسان و اساتید دانشگاه و... باید به فرهنگ‌سازی مصرف کمک کنند. قوانین متعددی برای صنعت برق وجود دارد؛ مثلاً قانون مانع‌زدایی در صنعت برق را داریم که در آن موارد مهمی برای کمک به صنعت برق وجود دارد. نیاز است یک پایداری در حوزه حکمرانی انرژی شکل گیرد.
 مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: ۸۰ هزار مگاوات حداکثر نیاز مصرفی تابستان امسال بوده است و حداکثر ۶۳ هزار مگاوات تأمین شده است.
 وی افزود: هرچند که بخش صنایع این محدودیت‌های ناترازی برق را حس کردند؛ اما هنوز بخش تجاری و بخش‌هایی از خانگی این محدودیت‌ها را حس نکرده است و نیاز مصرفی اصفهان حدود ۷ هزار مگاوات است که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ مگاوات آن تأمین شده است.
 مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با اشاره به راهکارهایی برای کاهش تبعات این ناترازی برق خاطرنشان کرد: پیش‌نویس دستورالعملی برای مدیریت انرژی استان تدوین شده و شورای انرژی ذیل آن تشکیل و کارگروه مدیریتی صنایع نیز زیر مجموعه آن آماده فعالیت خواهد شد.
 وی با بیان اینکه درحال‌توسعه بودن فرصت‌های زیادی را برای کشور رقم می‌زند، گفت: صنایع بسیاری همچون فولادی توسعه پیدا کردند؛ اما جاهایی توسعه یافتند که محدودیت برق و آب داشتند و متناسب با آمایش سرزمینی نبوده است.
 محسنی ادامه داد: صنعتی را باید توسعه دهیم که آب بری کمتری داشته و درعین‌حال ارزش‌افزوده داشته باشد و این در حالی است که در محدوده اصفهان چند کارخانه تولید فولاد فعالیت دارند.
 وی با اشاره به دیگر راهکارهای کاهش تبعات ناترازی گفت: برخی تجهیزات صنایع بزرگ و کوچک به روز نشده و همین عامل مصرف انرژی بالا است.
 مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: از سویی دیگر برخی می‌گویند که با افزایش هزینه انرژی از حداقل حاشیه سود خارج می‌شوند و برای این موضوع باید چاره‌اندیشی کرد.
 وی یادآور شد: فرصت‌های بسیاری در بهینه‌سازی نهفته است که با بهینه‌سازی می‌توان انرژی را در بخش مولد مصرف کرد. برای نمونه با افزایش راندمان کولرهای آبی حدود ۸ هزار مگاوات می‌توان صرفه‌جویی کرد؛ اما هزینه گزاف آنها از توان خانواده‌ها خارج است.
 محسنی با اشاره به تنوع سبد انرژی با تأکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر، تصریح کرد: کمتر از یک درصد از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود و قرار است که طی ۴ سال آینده این میزان افزایش پیدا کند.
 وی با اشاره به اینکه تغییر ساعت رسمی کشور یکی از راه کارهای ساده به شمار می‌آید، افزود: این امر موجب شد که بین یک الی دو و نیم درصد مصرف انرژی کنترل شود؛ لذا بسیاری از راه‌حل‌ها پیچیده و دشوار نیست.
 مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: ترجیح داده می‌شود که بازار صرفه‌جویی ایجاد و برق را به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کنیم و تأمین برق و ناترازی را از سوخت، آب و محیط‌زیست جدا نبینیم.