تاریخ : سه شنبه 22 دي 1394
کد 555

در نشستی خبری که شامگاه دوشنبه، 21 دیماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، روسا و مسئولان شماری از کمیسیون های اتاق، گزارشی از عملکرد سال جاری خود را ارائه کردند.

کمیسیون ها از برنامه های خود گفتند

در نشستی خبری که شامگاه دوشنبه، 21 دیماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، روسا و مسئولان شماری از کمیسیون های اتاق، گزارشی از عملکرد سال جاری خود را ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان، دومین نشست خبری دوره هشتم اتاق به تشریح فعالیت های کمیسیون سیاست گذاری و پایش، و نیز کمیسیون های اجتماعی، معادن، صنایع، کشاورزی،آب و محیط زیست، بهبود محیط کسب و کار و همچنین کمیسیون گردشگری و برند شهری اختصاص یافت.

مطالبه گری برای اجرای قوانین مغفول مانده در فضای کسب و کار، جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، ایجاد پژوهشکده در حوزه هایی چون آب و محیط زیست، تدوین سند راهبردی درخصوص مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی، برپایی همایش های کاربردی و تدوین برنامه های آموزشی برای اعضای اتاق بویژه در حوزه های قوانین و مقررات و مواردی چون تلاش برای افزایش مشارکت و تعداد اعضای اتاق از جمله مواردی بود که کمیسیون های اتاق بازرگانی اصفهان بر آن تأکید داشتند.

در این نشست ابتدا مصطفی رناسی، نایب رئیس اتاق بازرگانی و رییس کمیسیون سساست گذاری و پایش به تشریح اهداف کمیسیون سیاست گذاری و پایش پرداخت و گفت: این کمیسیون به منظور جلوگیری از دوباره کاری ها در کمیسیون های یازده گانه شکل گرفته و با حضور روسای آن ها، سیاست های کلی و استراتژی کمیسیون ها و کمیته های زیر مجموعه شان را تدوین می کند. وی ادامه داد: 58 کمیته در زیر مجموعه کمیسیون های یازده گانه اتاق فعالند و بیش از هزار نفر از فعالان ارشد و متخصص از اعضای اتاق با این کمیته ها همکاری مستمر دارند.

در این نشست، زهرا اخوان نسب، رئیس کمیسیون امور اجتماعی اتاق نیز به تشریح فعالیت های این کمیسیون پرداخت و گفت: در ماه های گذشته مطالعات فراوانی در ارتباط با مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی انجام دادیم و نتایج آن نشان داد این مسئولیت ها متمرکز بر هدف توسعه انسانی در جوامع است. در سراسر جهان مسئولیت هایی در قبال حفظ محیط زیست، آب، آلودگی شهرها از یکسو و نیز ایجاد اشتغال و نیز تولید محصولات سالم از جمله مسئولیت های اجتماعی است که بخش مهمی از آن متوجه فعالان اقتصادی است و ما در این کمیسیون طی چندین جلسه با همکاری اساتید دانشگاه و کارشناسان توانستیم سند، اهداف، چشم انداز و استراتژی خود را تدوین کنیم.

ابوالقاسم سرتیپی، نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق گفت: بیش از 100 نفر از جوانان تحصیلکرده و فعال در این بخش با این کمیسیون همکاری می کنند. وی افزود: با حدود هزار واحد فراوری سنگ ساختمانی در اصفهان، شاید بتوان گفت بزرگترین اجتماع این صنعت در جهان را داریم اما در فناوری و آموزش در این حوزه دچار ضعف هستیم، از این رو کمیسیون با ایتالیایی هاوارد مذاکره شد و مقدماتی فراهم آورد تا کارخانه ای نمونه با آخرین تجهیزات روز همراه با کارگاه پیشرفته ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعت سنگ و درکنار این ها دانشگاهی در این زمینه پایه گذاری شود. وی ابراز امیدواری کرد که عملیات اجرایی این مجتمع صنعتی آموزشی تا پایان امسال آغاز گردد.

مرتضی بیشه، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار نیز در این نشست گفت: فضای کسب و کار در ایران بسیار بسته است و به رغم تلاش های دولت، رکودی سنگین بر آن حکمفرماست و از این رو کمیسیون تلاش دارد شماری از قوانین مصوب در گذشته را که می تواند به بهبود محیط کسب و کار بینجامد اما دستگاه ها از اجرای آن سرباز می زنند را دیگر باره مورد مطالبه گری قرار دهد. وی خاطرنشان کرد سرمایه گذاران کوچک 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را برعهده دارند ولی بار اصلی اشتغال در ایران را به دوش می کشند و از این رو باید از آنان حمایت کنیم. وی گفت: با تشکیل چهار کمیته در این کمیسیون شامل کمیسیون حقوقی، کمیته بررسی قوانین و مقررات مالیاتی، کمیته بررسی قوانین بانکی و اعتباری و نیز کمیته برنامه ریزی و شاخص های بین المللی در فضای کسب و کار این کمیسیون تلاش می کند در جهت بهبود شاخص های کسب و کار گام بردارد.

حمیدرضا قلمکاری، رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق هم در خصوص فعالیت های این کمیسیون گفت: اساس کار را بر این گذاشته ایم که حقوق حقه کشاورزان و صنایع کشاورزی را به گوش مسئولان برسانیم و معتقدیم با مدیریت درست می توان بحران ها را پشت سر گذاشت. وی افزود: بر مبنای علم گرایی و کنش گری در این کمیسیون کار خواهیم کرد و مدلینگ ما مبتنی بر تفکر استراتژیک است. هفت کمیته ای که وی در زیرمجموعه این کمیسیون برشمرد عبارت اند از کمیته آب، کمیته دانش و تکنولوژی کشاورزی، کمیته بازرگانی و کشت برون مرزی، کمیته سلامت و امنیت غذایی، کمیته دام و طیور و آبزیان، کمیته محیط زیست و کمیته تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی.

مجتبی ملااحمدی ، نایب رئیس کمیسیون صنایع نیز اظهار داشت: 900 نفر از فعالان صنعتی و کارشناسان به طور مستقیم در قالب 13 کمیته با این کمیسیون در ارتباط هستند و تا کنون 84 جلسه کمیته با 1286 نفر ساعت کار مسائل مبتلا به صنایع مختلف را بررسی و به ارائه پیشنهاد و راهکار پرداخته است. وی از جمله برپایی همایش ملی صنعت نساجی در 28 بهمن ماه سال جاری و نیز همایش صنعت خودرو در اواخر فروردین سال آینده را از جمله برنامه های میان مدت این کمیسیون عنوان کرد و گفت در بلند مدت تلاش داریم تا با یک برنامه عملی ارتباط صنعت و دانشگاه را از وضع تقریبا تعطیل کنونی خارج کنیم و نیز برنامه ششم توسعه کشور را مورد بررسی قرار دهیم تا پیش از تصویب در مجلس شورای اسلامی نتایج تجزیه و تحلیل آن را تدوین و در اختیار هیئت رئیسه اتاق قرار دهیم تا به تصمیم سازان انتقال یابد.

محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری هم در این نشست گفت: کمیسیون تاکنون با برگزاری 42 نشست و نیز برپایی همایش هایی از جمله کنفرانس بین المللی برند گردشگری در حوزه های مرتبط فعالیت داشته است. وی افزود: همایش با همکاری شهردار محترم و پروفسور جعفری در خصوص جذب سرمایه گذاران برگزار شد و ادامه این کنفرانس با محوریت شهرداری در روزهای آینده در هتل عباسی برپا می شود و تلاش کرده ایم که حدود 100 سرمایه گذار در آن حضور داشته باشند. رخداد بعدی همایش بین المللی مهمان پذیری و خدمات گردشگری است که در نیمه نخست سال آینده با حضور 10 نفر از مدیران ارشد بزرگترین هتل های زنجیره ای جهان به اصفهان خواهند آمد.

وی همچنین از تلاش در جهت تدوین برند شهری (شعار شهر) برای اصفهان در کمیته برند سخن گفت و اظهار داشت: تاکنون  65 پیشنهاد به دبیرخانه رسیده است و فرصت برای فرهیختگان اصفهان هست که از 26 دی ماه به مدت 10 روز با مراجعه به وب سایتی که به همین منظور ایجاد شده نظراتشان را ارائه دهند. این برند باید هماهنگ و یکپارچه، چشم نواز، مایه هیبت و افتخار، باشکوه، گیرا، روحانی و آسمانی باشد و با مشخص و تصویب شدن برند شهر، به گفته رجالی، کار پیرامون توسعه آن به نفع نسل های آینده و توسعه پایدار گردشگری اصفهان کلید خواهد خورد. وی همچنین تأکید کرد که کار روی فرهنگ جامعه میزبان از اولویت ها برای توسعه گردشگری است.

امیر کشانی، رئیس کمیسیون فرهنگ و آموزش،پژوهش و توانمند سازی اتاق نیز از 7 کمیته این کمیسیون نام برد و گفت: کمیته اموزش نیازسنجی آموزشی کمیسیون ها را به برنامه ای آموزشی برای سال 1395 بدل خواهد کرد. همچنین کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه میز ارتباط با دانشگاه را در اتاق اصفهان ایجاد می کند و در کمیته فرهنگ و کارگروهی فعلا به آموزش معلمان ناحیه 5 آموزش و پرورش اصفهان در جهت آموزش کار گروهی به دانش آموزان اقدام کرده است.

 

 


آلبوم تصاویر نشست خبری-10-94-01