تاریخ : سه شنبه 23 دي 1399
کد 3654

همت جمعی برای تسهیل فرایندهای اداری در اصفهان

دردوازدهمین جلسه کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی مصوب شد برای تسهیل مجوزهای کسب و کار و فرایندهای اداری در اصفهان، اقداماتی صورت گیرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه که به بررسی موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی استان ، اختصاص یافت غلامرضا اخوان فرید، رئیس این کمیسیون هدف از برگزاری این جلسه را پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی با دستگاه های اجرایی و دریافت نظرات این دستگاه ها برای کمک به رفع موانع با همدلی و مشارکت فکری بخش خصوصی و دولتی دانست و افزود: بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته، بخش عمده ای از مشکلات فعالان اقتصادی، داخلی بوده و رتبه 127 ایران در بین 200کشور دنیا در زمینه کسب و کار عمومی، مبیّن این امر است. 
وی مشکلات مربوط به نقدینگی،بی ثباتی بازارها و بروکراسی و دیوانسالاری حاکم بر ادارات را از عمده ترین مولفه های مخل محیط کسب وکار معرفی و تصریح کرد: این در حالی است که بیش از 25 درصد از موارد مربوط به این سه مولفه ، به مشکلات دیوانسالاری اختصاص یافته و مانع مهی در روند فعالیت فعالان اقتصادی است. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه گفت: بر اساس آمار پارامترهای اقتصادی استان اصفهان سال به سال رو به افول بوده و این امر شایسته اصفهانی که از دیرباز مرکز علم، هنر و تجارت و تولید بوده  و مردمش از نظر سخت کوشی و سلامت کار در صدر بوده اند نیست. 
اخوان فرید ضمن اشاره به روند کاهشی تولید ناخالص داخلی استان بدون درنظر گرفتن نفت، بر ضرورت عارضه یابی مشکلات و چالش های موجود در این زمینه تاکید کرد. 
وی افزود: لازم است مسئولین اقتصادی استان بیش از پیش در این زمینه چاره اندیشی نمایند و مشخص کنند چه شغل هایی باید در آینده استان متصور شود.
اخوان فرید همچنین شاخص کسب و کار استان در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی کل کشور را 6.8 درصد در صورتی اعلام کرد که این رقم در اصفهان 7.83 درصد می باشد. 
وی یکی از رسالت های اتاق بازرگانی دوره نهم اصفهان را کمک به ارتقاء شاخص های اقتصادی استان دانست و افزود: درتلاشیم بستر بهتری برای کار فعالان اقتصادی اصفهان مهیا کنیم و این امر مستلزم همفکری و هم زبانی بخش خصوصی و دولتی است. 
نحوه اجرای قوانین دراصفهان یکی از مهم ترین مشکلات فعالان اقتصادی
اصغر اخوان مقدم،
نایب رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار نیزدر ادامه جلسه که با حضور نمایندگانی از دستگاه های اجرایی مرتبط با مجوزهای کسب و کار و چندتن از فعالان اقتصادی برگزار شد، مهم ترین عامل ایجاد تغییر در وضعیت کسب و کار اصفهان را پذیرش موقعیت نامناسب استان در این زمینه دانست و تصریح کرد: مهم ترین اقدام دستگاه های دولتی مرتبط با محیط کسب و کار مربی گری و راهنمایی درست فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برای کمک به کاهش موانع موجود بر سر راه آنها است. 
وی با تاکید بر اینکه باید همت جمعی برای نجات تولید در اصفهان وجود داشته باشد، تصریح کرد: انجام اقدامات بدون همدلی منجر به نتایج مطلوب نخواهد شد. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نحوه اجرای قوانین دراصفهان را یکی از مهم ترین مشکلات فعالان اقتصادی دانست و تصریح کرد: نباید قوانین در بدو صدور، برای نخستین بار در اصفهان اجرا شود. 
یک سوم زمان مدیران بنگاه های خصوصی در دستگاه های دولتی می گذرد
علی فیروزی
، رییس مرکزملی مطالعات پایش وبهبود محیط کسب وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی در این جلسه، میانگین تعداد روزهای دریافت مجوز از دستگاه های اجرایی در اصفهان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و افزود: نظام بروکراسی مجوزمحور در استان اصفهان بسیار پیچیده است. 
وی بر اصلاح فرایندهای موجود در این زمینه تاکید و تصریح نمود: الکترونیکی شدن مجوزها در صورتیکه فرایندها صحیح نباشد آورده ای نخواهد داشت. 
فیروزی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته 28.5 درصد زمان مدیران بنگاه های خصوصی در دستگاه های دولتی در حال هدررفتن است که این در استان اصفهان 21.8 درصد می باشد. 
رییس مرکزملی مطالعات پایش وبهبود محیط کسب وکارمشخص نمودن کسب و کارهای دارای بیشترین متقاضی در استان اصفهان، بررسی مجوزهای آنها و ایجاد ساز و کاری برای خنثی سازی برخی از این مجوزها ،همچنین تغییر نگاه به مجوزها در قوانین تصویبی و ایجاد همتی برای تبدیل دولت کنترل گر پیش از راه اندازی کسب و کار به دولتی ناظر را ازراه حل های کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی در اصفهان بیان کرد. 
وی از رسیدگی به قید فوریت هیات مقررات زدایی برای بررسی مجوزهای راه اندازی کسب و کارهای دارای بیشترین متقاضی در اصفهان خبر داد. 
علی صبوحی، مدیرکل امور اقتصادی ودارایی استان و رئیس کارگروه استانی تسهیل سرمایه گذاری و مقررات زدایی نامناسب بودن محیط کسب و کار و طولانی بودن دریافت مجوزها را از دلایل سختی سرمایه گذاری در اصفهان بیان کرد .
وی بخش خصوصی به محوریت اتاق بازرگانی را بهترین محل برای انتقال گلوگاه ها و مشکلات فعالان اقتصادی دانست و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم اقدامات علمی برای کمک به بهبود شاخص های کسب و کار انجام داده است.   
 
آلبوم تصاویر بهبود جلسه 12