تاریخ : يکشنبه 25 خرداد 1399
کد 3035

درجلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه عنوان شد:

تشکیل کمیته تخصصی بررسی موانع جدی جهش تولید

در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه مقرر شد سه کمیته تخصصی برای شناسایی موانع جدی در مسیر جهش تولید، اشکالات موجود در روند مبارزه با قاچاق و بررسی علل واردات بی رویه کالا از مبادی قانونی تشکیل شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان اصفهان هدف از برگزاری این جلسه را شناسایی دغدغه های سرمایه گذاران با هدف رفع موانع جدی در مسیر جهش تولید، بررسی اشکالات موجود در روند مبارزه با قاچاق و شناسایی روزنه های آن و بررسی علل واردات بی رویه کالا از مبادی قانونی بیان کرد. وی خواستارتشکیل سه کمیته مجزا متشکل از دستگاه های دولتی ذیربط و فعالان اقتصادی ظرف مدت ده روز برای جمع بندی تخصصی نظرات همچنین تشکیل کمیته ای با محوریت دادستان به منظور جلوگیری از روال غلط تشکیل پرونده برای فعالان اقتصادی شد. 
پرونده سازی علیه فعالان اقتصادی پیگیری خواهد شد
علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز با تاکید بر اینکه حمایت از فعالان اقتصادی دغدغه اصلی دستگاه قضا در سالجاری است، افزود: مبنای عمل دستگاه قضا حق محوری و عدالت محوری بوده و در این راستا دولت و بخش خصوصی برای ما تفاوتی ندارند. وی همچنین بر ضرورت برخورد قانونی با افراد و سازمان هایی که با ایجاد القائات و شبهات در تولید کشور خلل ایجاد نموده اند تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی پرونده سازی علیه فعالان اقتصادی شد. 
حسن قاضی عسگر، معاون امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز در این جلسه اعمال سیاست سرکوب نرخ ارز، نرخ سود بانکی و پرداخت یارانه های کور توسط دولت را موجب ایجاد مشکلات زیادی از جمله از دست رفتن اشتغال کشور دانست. وی همچنین بر ضرورت رسیدگی فوری به مشکلات فعالان حوزه فراورده های نفتی شد. 
نظام اقتصادی کشور در چند دهه گذشته بر خلاف جریان حمایت از تولید بوده
همچنین مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک قرار گرفتن در آستانه هفته قوه قضائیه گفت: اقتصاد سلیس زمانی محقق می شود که دستگاه قضا به عنوان قوه عادله نقش خود را در جاری و ساری سازی قوانین به نحو منصفانه ای ایفا کند.  وی جبران بحران اقتصادی استان اصفهان را از طریق سلسله اقداماتی در دستگاه های اجرایی از جمله توجه ویژه به افزایش تقاضا با سیاست های پولی و تجاری مربوطه، همچنین اهتمام ویژه به تسهیل سازی ازدواج به عنوان عامل تحریک تقاضا و به تبع آن حمایت از تولید ممکن دانست. دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: نظام اقتصادی کشور در چند دهه گذشته بر خلاف جریان حمایت از تولید بوده و در عمل از واردات حمایت کرده است. گلشیرازی در ادامه تعرفه گمرکی را یکی از موثرترین پارامترهای اقتصاد کلان دانست و افزود: با توجه به تاثیر مستقیم  تعرفه های گمرکی بر قاچاق و حمایت از تولید با پرداختن به این موضوع می توان بخش عمده ای از فشار موجود بر فعالان اقتصادی را کاهش داد. وی با تاکید بر نقش موثر دولت الکترونیک در ایجاد اقتصاد شفاف، گفت: راه اندازی سامانه های مختلف دولتی در بلند مدت به قوام پذیری اقتصاد کمک خواهد کرد ولی باید سعی شود در دوره حساس کنونی دوره گذار از اقتصاد غیر شفاف به شفافیت با کمترین لطمه اقتصادی و اجتماعی برای اهالی اقتصاد همراه باشد. 
وی ساختاری چون اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه را در ایجاد این مهم موثر دانست. گلشیرازی مالیات را دیگر شاخص اقتصاد کلان دانست و صرف بیشترین بخش مالیات در حوزه های عمرانی را ، عامل محرک تقاضا و تسهیلگر دانست. رئیس اتاق اصفهان گفت: در سال جهش تولید اتخاذ ساز و کارهای حمایتی توسط قوه قضاییه به عنوان قوه عادله میان دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی، به مراتب بیش از پیش نیاز است و در این مسیر نیاز به دقت نظر بیشتری است. 
حجت اسدی ، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در ابتدای جلسه با بیان اینکه تشکیل جلسه مشترک ستاد اجرایی سیاست های اقتصاد مقاومتی در راستای شناسایی دغدغه های فعالان اقتصادی، حداکثر دو ماه یکبار بصورت منظم با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد، گفت: مسایل مطرح شده در این جلسات به دبیرخانه ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه و ستاد استانی و طرح موضوع در ستاد استانی ارجاع می شود. وی یکی از مهم ترین دغدغه های فعالان اقتصادی را ضرورت مبارزه جدی با قاچاق کالا عنوان و افزایش هزینه قاچاق، برخورد قاطعانه با این پدیده، تفحص درباره مرتکبین قاچاق، ارتقاء تجهیزات و استفاده از فناوریهای نوین، ایجاد اشتغال و راه های صحیح سرمایه گذاری، اصلاح الگوی مصرف و... را از جمله عوامل رسیدن به وضعیت مطلوب در این حوزه بیان کرد. 
 
آلبوم تصاویر اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 99