تاریخ : چهارشنبه 2 اسفند 1396
کد 1830

در نشست بررسي راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق مطرح شد؛

جباري: بر توسعه روابط اقتصادي با كشورهاي همسايه ايران متمركز شويم

نشست بررسي راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق و الزامات ورود به بازار عراق با حضور دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و به همت کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجي اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
قاسم علی جباری رییس کمیسیون حمایت ازسرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار تمرکز توسعه روابط اقتصادي باکشورهای همسایه ایران شد و گفت:در حال حاضر عراق بزرگترین شریک تجاری ایران در منطقه است ولی متاسفانه از تمام ظرفیت این کشور برای صادرات کالا و خدمات استفاده نمی کنیم.
وی حضور در بازارهای برون مرزی را يكي از عوامل موفقیت و توسعه بنگاه های اقتصادی استان اصفهان برشمرد و گفت:رقابت در بازار محدود داخل کشور عامل موفقیت و توسعه یک بنگاه نخواهد بود .
جباری تاکید کرد:توسعه روابط بین المللی ایران با سایر کشورها می تواند توسعه روابط اقتصادی را به دنبال داشته باشد و نرخ بیکاری را نیز کاهش دهد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان از بازرگانان اصفهان خواست در اتاق های مشترک ایران و سایر کشورها حضور فعال داشته باشند تا از آخرین اخبار و اطلاعات بازارهای آن کشورها با خبر باشند.
سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در این نشست گفت:روزانه ٢٠ میلیون دلار کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی  به عراق صادر می شود و بستن یک روز مرز دو کشور٢٠ میلیون دلار به صادرات ایران لطمه وارد می کند.
وی افزود:اگر مسایلی مانند بستن مرزهای ایران و عراق در زمان رفراندوم اقلیم کردستان و ایام اربعین نبود امسال صادرات ایران به عراق ١٢ درصد افزایش پیدا می کرد.
حسینی ارزش صادرات ایران به عراق درسال ٢٠١٠ را ٤/٤ میلیارد دلار برشمرد و گفت:در سال ٢٠١٦ این میزان به  ١/٦ میلیارد دلار رسید که ظرفیت افزایش آن تا ١٠ میلیارد دلار وجود دارد.
وی تاکید کرد:عراق می تواند یکی از دروازه های بین المللی برای صادرات کالا و خدمات ایران باشد و باید از این فرصت غیر قابل تکرار استفاده کنیم.
وی خواستار حضور فعال اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در اتاق مشترک ایران و عراق شد و
وی تصریح کرد:تا پایان بهمن سال جاری ٦/٥ میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده است.سیمان با ٧/٢ میلیارد دلار در صدر کالاهای صادراتی ایران بود و پس از آن بستنی و شربت های یخ زده ،ماست ،کولرهای آبی ،گوجه فرنگی ،رب گوچه ،پنیر،سیب،شوینده ها قرار دارد.
وی سدسازی،راه سازی ،ساختمان سازی ،استادیوم و ساخت شبکه فاضلاب شهری را از پروژه های فنی و مهندسی در دست اجرای شرکت های ایرانی در عراق برشمرد و گفت:در حال حاضر عراق ٢٠٠ پروژه صنعتی بزرگ دارد که می تواند چرخه شرکت های خدمات فنی و مهندسی را به حرکت درآورد.
حسینی تبادل گردشگر را از دیگر بخش های مهم اقتصادی بین ایران و عراق برشمرد و گفت:ظرفیت جذب گردشگران عراقی در زمینه های مختلف ٧٠٠ میلیون دلار در سال است و حجم تبادلات کالا و خدماتی بین دو کشور می تواند به ١٠ میلیارد دلار برسد.
وی اضافه کرد:ایران سالانه ٣ میلیارد دلار به عراق ترانزیت می کند همچنین سالانه ١ میلیارد دلار برق و ١ میلیارد دلار گاز به عراق  صادر می شود.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق  تصریح کرد:واردات صنایع نساجی عراق از کشورها ٨/٢ میلیارد دلار که سهم ایران با ٣١٢ میلیون دلار ١١ درصد است .همچنین ارزش واردات سوخت های معدنی و محصولات پالایشگاهی عراق ٦١٦ میلیون دلار و سهم ایران با ٢٩٤ میلیون دلار ٤٨ درصد این بازار است .
حسینی سهم ایران در واردات محصولات فلزی عراق را متناسب ظرفیت های موجود دانست و گفت:عراق سالانه ٢/٥ میلیارد دلار  محصولات فلزی  وارد می کند و ایران با ٥٦٠ میلیون دلار ١١ درصد این بازار را در اختیار دارد.
وی ذوب آهن اصفهان را از واحدهای تولیدی فعال دربازار عراق برشمرد و گفت:  واحدهای تولیدی فولادی به ویژه در بخش ورق می توانند حداقل سهم ٥٠ درصد بازار عراق از حجم ٦ میلیارد دلار را داشته باشند.
آلبوم تصاویر 3236-11-1396