تاریخ : يکشنبه 26 آذر 1396
کد 1715

اولين مرکز ايراني رشد بين‌المللي صادرات در اتاق بازرگاني اصفهان و به دست وزير صنعت، معدن و تجارت گشايش خواهد يافت

سهل‌آبادي: تنها راه نجات اقتصاد ايران توليد صادرات‌محور است/ گلشيرازي: با ايجاد مركز رشد صادرات به دنبال دستيابي به بازارهاي جديد بين‌المللي هستيم/ احمديه: شريعتمداري به اصفهان مي‌آيد

نشست خبری افتتاح مرکز بین‌المللی رشد صادرات اتاق بازرگانی اصفهان صبح امروز با حضور رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران، رییس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني اصفهان و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.
سيد عبد الوهاب سهل‌آبادي در اين نشست با بيان اينكه افتتاح اولين مرکز رشد بين‌المللي صادرات در استان اصفهان باعث ایجاد انگیزه تشکیل چنین مراکزی در سایر استان‌ها خواهد شد، اظهار داشت: تلاش‌ همه اعضاي هیات نمایندگان اتاق بازرگاني پیشرفت و بهبود وضعيت اقتصادي و صنعتي استان و كشور است و در همین راستا برنامه‌ها و فعاليت‌هاي داخلي و بين‌المللي زيادي به انجام رسيده است.
رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران با مهم خواندن صادرات گفت:نجات اقتصاد ايران در گرو رشد صادرات است و تولیدی که صادرات‌محور نباشد نتیجه بخش نخواهد بود و یکی از مسائلی که می‌تواند در پیشبرد صادرات نقش داشته باشد، مرکز رشد بين‌المللي صادرات است.
سهل‌آبادی با اشاره به پيگيري طرح تاسيس مركز رشد صادرات در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، بیان کرد: راه‌اندازي این مرکز در اصفهان، باعث شکل‌گيري چنین مراکزی در سایر استان‌ها خواهد شد و تشکیل مرکز رشد و ایجاد مجموعه‌‌ای از فعاليت‌هاي متشكل تولیدي و صادراتي در کنار هم به صادرات کمک فراواني خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به عدم موفقیت برخی از شرکت‌های مدیریتی در امر صادرات اظهار داشت:  علی‌رغم وجود جوان‌های لایق و فارغ‌التحصيلان علاقمند به صادرات، برخي شركت‌ها به علت فقدان مجموعه رهبری مجرب در صادرات محصولات خود به موفقیت دست نیافتند.
سهل‌آبادی با ابراز خرسندي از ایجاد مرکز رشد، گفت: با انتخاب مکان مناسب و فراهم شدن سرمایه لازم، به رشد صادرات کمک خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشي درخصوص نتايج سفر هيات‌هاي تجاري خارجي به اصفهان افزود: هیات‌های خارجی زیادی برای مشارکت به ایران آمدند و ظرف چند روز آینده گزارش کاملی از نتایج حضور این هیات‌ها در اصفهان، ارائه خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این که استان اصفهان، اولین استانی است که با سوریه ارتباط بازرگاني و تجاري برقرار کرد، گفت: امید است اتاق اصفهان با توانمندی‌های تولیدی زیادی که دارد، بتواند موفق‌ترین استان در ارتباط اقتصادي با اين كشور باشد.
سهل‌آبادی به برنامه هاي کشور ترکیه براي تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود اشاره كرد و افزود: کشور ترکیه معاف کردن فرزندان تولیدکنندگان و صادرکنندگان از خدمت سربازي را تشویقی برای آنها در نظر گرفته تا راندمان تولید و صادرات افزایش یابد.
وی در عين حال گفت: متاسفانه در ایران، ارزش افزوده مورد طلب یک تولید کننده یا صادر کننده بعد از گذشت ماه‌ها داده می‌شود و سيستم اقتصادي، آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌كند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به پرسشي درباره واردات بي‌رويه كالاهاي مشابه خارجي، واردات اين کالاها را مشکل بسیار بزرگ اصحاب تولید دانست و گفت: با وجود لوازم خانگی ایرانی با کیفیت خوب، لوازم خانگی خارجی بسیاری در فروشگاه‌ها وجود دارد. به طوری‌که در استان‌های اصفهان، مرکزی و آذربایجان شرقی، بهترین برندهای داخلي لوازم خانگی وجود دارد اما متاسفانه از کالاهای خارجی استقبال بیشتری مي‌شود.
سهل‌آبادی برای رفع این معضل، دو راه فرهنگ سازی و کمک کردن به شبکه تولید را پیشنهاد داد و افزود: نقش صدا و سیما و ديگر رسانه‌ها و حتي فروشندگان در این زمینه بسیار حائز اهميت است و طبق فرمایش معظم رهبری، پشتیبانی و حمایت از تولیدات ایرانی به پیشرفت کشور كمك خواهد كرد.
وی در پاسخ به پرسش ديگري؛ نقش کیفیت كالا را در انتخاب محصولات ایرانی موثر دانست و گفت: تولیدکنندگان با تولید اجناس با کیفیت، می‌توانند اعتماد مردم را برای خرید کالای ایرانی جلب کنند هر چند بسياري تولیدات ایرانی در حال حاضر نيز از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به حضور هیات‌های خارجی در ایران و به ویژه در اصفهان اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی با رصد موقعیت و شرایط کاری، تمايل خود را براي فعاليت در ایران ابراز کردند و حتی شاهديم تعدادی از آنها با سفر دوم به ایران، در تلاش برآمدند تا شرايط سرمایه‌گذاری را تسهيل کنند.
سهل‌آبادی اقدام‌هاي هماهنگ و منظم تشكل‌هاي بخش خصوصي و سازمان‌هاي دولتي در راستای صادرات را ستود و گفت: با مشاركت بين‌بخشي بیش از ٧٠ طرح سرمايه‌گذاري آماده شده است که امیدواریم بتوانیم از آنها براي رونق توليد و بهبود فضاي كسب و كار استان استفاده کنیم.
وی با اشاره به ثروت و ظرفيت صنایع معدنی اصفهان خاطرنشان کرد: معدن می‌تواند جایگزین نفت شود و استان اصفهان با وجود دارا بودن معادن غنی، به طور کامل از اين ظرفيت استفاده نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه گفت: در امر فراوری و خام‌فروشي سنگ‌هاي تزئینی شاهد انتقادهایی به صنایع سنگ هستيم که به نظر مي‌رسد به روز نبودن ماشین‌آلات و گران بودن آنها به این مساله دامن زده است.
سهل‌آبادی افزود: در این زمینه تولید کنندگان ایرانی در حال ساخت ماشین‌آلات مورد نياز اين صنعت هستند تا بتوانند در چرخه تولید و صادرات سنگ نقش داشته باشند.
وی در پايان گفت: با حضور در نمایشگاه سنگ ایتالیا، توانستیم سنگ‌های تزئینی اصفهان را به دیگران بشناسانیم و مشتریان زیادی جذب کنیم.
مسعود گلشیرازی رييس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني اصفهان نيز در اين نشست درباره راه‌اندازي مرکز  رشد بين‌المللي صادرات اظهار داشت: به دنبال آن  هستیم تا با ایجاد این مرکز در رشد صادرات و تجارت بين‌المللي گام‌های موثری برداریم.
وي با اشاره به ارقام بودجه و تراز تجاري كشور از وجود دو رويكرد نهادي در نگاه سياست‌گذاران خبر داد و تصريح كرد: در اين راستا كسب درآمدهاي بودجه‌اي از منابع مالياتي و توجه به تجارت غير نفتي اولويت يافته است، دو رويكردي كه به خوبي نيز در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي با عنوان اقتصاد دورن‌نگر و برون‌زا مورد تاكيد مقام معظم رهبري است.
گلشيرازي شناخت صحيح از وضعيت كشور را براي تحقق اين اهداف و رويكردهاي ملي ضروري دانست و گفت: جمعيت جوان تحصيل‌كرده از نقاط قوت و سرمايه‌هاي بزرگ ماست اما ورود خيل عظيم افراد جوياي شغل به بازار كار، در حالي كه نشان‌گرهاي آماري از عدم تحقق اهداف برنامه‌اي صادرات و تجارت بين‌الملل مطابق با اسناد بالادستي كشور حكايت دارند، از نقاط ضعف ما مي‌باشد.
وي پرسش «كشورهاي موفق در تجارت بين‌الملل چه كردند؟» را مهم عنوان كرد و بومي‌سازي بهترين تجارب كشورهاي موفق را با هدف به كارگيري توان مندي‌هاي داخلي براي حضور در بازارهاي صادرات ضروري دانست.
به گفته گلشيرازي انكوباتورها يا مراكز بين‌المللي رشد كليدواژه‌اي هست كه براي گذار از گره عدم تحقق اهداف تجارت بين‌الملل مي‌بايست از آن بهره برد زيرا اين مراكز مورد توجه كشورهاي موفق در جهش صادراتي بوده‌اند.
وی ادامه داد: خوشبختانه پیشنهاد راه‌اندازي مرکز رشد بين‌الملل توسعه صادرات مورد اقبال هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفت و باطي مراحل برنامه‌ریزی و اجرایی آن در ماه‌هاي گذشته، سه‌شنبه هفته جاري با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت افتتاح خواهد شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه این اتاق وظیفه خود می‌داند مستعدان حوزه تجارت بین‌الملل و صادرات را شناسایی کند، خاطرنشان کرد: هدف مرکز رشد صادرات این است که گروه‌های شناسایی شده را طی برنامه کوتاه مدت به شرکت‌های مدیریت صادرات تبديل كند تا اين شركت‌ها به كمك واحدهای تولیدی و تجاری بروند.
وی با بیان اینکه در این راه باید بتوانیم تمامی ظرفیت‌ها را گردهم آورده و از حرف به عمل برسیم، گفت: امیدواریم با امکانات فیزیکي كه در اختیار مرکز رشد قرار گرفته است به اهداف خود در این زمینه دست يابيم.
گلشیرازی در بخش ديگري از سخنان خود افزود: امسال شیب منفی صادرات در استان اصفهان کنترل شده و حتی رشد مثبت داشته است اما با این حال، در صنعتی‌ترین استان کشور نباید به این میزان صادرات آن هم با کالاهای محدود همچون آهن، فولاد و صنایع پتروشیمی به چند کشور مشخص بسنده کرد.
ريیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بازاریابی، خلق ارزش برای مصرف کننده و خلق سود برای تولیدکننده و بازاریابی صادراتی نیز وظیفه مرکز بین‌المللی رشد صادرات است.
گلشیرازی بیان کرد: برنامه راهبردی تجاری استان اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته است و ١٢برنامه اصلی برای آن تدوين شده که اولین آنها که کلید رشد و توسعه صادرات نیز هست، شرکت های مدیریت صادرات است.
وی افزود: بهترین و اولین ابزار برای دست یافتن و اجرای این برنامه، ایجاد مرکز رشد بین‌المللی صادرات است. مرکز رشد یا 'انکوباتور' یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت و رشد بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان تحصیل‌کرده تاسیس می‌شود. این مراکز علاوه بر تامین مکان فیزیکی با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی و مشترک، زمینه ایجاد شرکت‌های جدید را فراهم می‌کنند.
مرکز رشد بین‌المللی دارای مجموعه کاملی از سرویس های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت تجاری بوده و تمرکز آن بیشتر بر روی صادرات است و یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، ایجاد شبکه‌ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است.
گفتني است انکوباتور، یک سکوی (پلتفرم) ورود به بازارهای بین‌المللی است و با ایجاد یک شبکه مبتنی بر ورود به بازار بین‌المللی و با سرعت عمل بالاتر، وسیع‌تر، با کنترل بالاتر و با منابع مالی کمتر می‌تواند صادرات سنتی یک کشور را به صادرات علمی، مکانیزه و دیجیتال تبدیل کند بطوری که ریسک و هزینه عملیات بازاریابی و صادرات محدود شود. در حال حاضر کشورهایی از جمله ژاپن، چین، آمریکا، آفریقای جنوبی، دانمارک، انگلیس و آلمان از وجود چنین مراکزی برای رشد و توسعه صادرات بهره برده‌اند.
همچنين اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در اين نشست با اشاره به سفر وزير صنعت، معدن و تجارت در ۲۸ آذر به استان اصفهان گفت: با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرکز بین‌المللی رشد صادرات استان اصفهان افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت صادرات در رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه گفت: تلاش خواهیم کرد تا همه موانع رشد تولید و صادرات را برطرف کنیم و شاهد افزایش صادرات و سهم کالای ایرانی در بازارهای جهانی باشیم.
احمدیه به رشد ۲۴ درصدی ارزش صادرات محصولات استان به بازارهای خارجی در ۸ ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: این رقم برای کالاهای تولیدی استان بسیار ناچیز است بنابراین فعالان اقتصادی استان باید در صدد افزایش سهم صادرات محصولات خود باشند زیرا دولت برای حمایت از صادرکنندگان مصمم است.
احمدیه ادامه داد: در سال گذشته ارزش صادرات محصولات این استان حدود ۸۱۴ میلیون دلار بوده که با هم افزایی دولت و بخش خصوصی و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار شاهد افزایش صادارات هستیم.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خواستار شتاب بیشتر افزایش صادرات شد و گفت: این میزان رشد برای استان صنعتی اصفهان بسیار ناچیز است و باید با بهره گیری از شیوه‌های توین بازاریابی و تولید محصول کیفی و بسته‌بندی و تبلیغات موثر به این مهم دست یابیم.
احمدیه در ادامه با اشاره به حمایت‌های این سازمان از فعالان اقتصادی گفت: در سال گذشته بیش از ۸۱۳ میلیارد تسهیلات به ۱۰۵۶واحد صنعتی، تولیدی در استان پرداخت شده است.
وی افزود: امسال نیز تاکنون ۱۸۵ میلیارد تومان به ۳۱۳ واحد صنعتی معدنی تولیدی پرداخت شده است.

 
آلبوم تصاویر Baz-9-1396-26