تاریخ : پنجشنبه 30 شهريور 1396
کد 1584

دیدار استاندار و نايب رييس اتاق بازرگاني اصفهان با هیأت اقتصادی فرانسه دكتر زرگرپور: مثلت طلایی گردشگری یزد، شیراز و اصفهان یک منظومه گردشگری است

استاندار اصفهان گفت: در طول ١/٥ سال گذشته بیش از ١٢٠هیأت بازرگانی به اصفهان سفر کرده‌اند و مذاکرات بسیار مثبتی با اتاق بازرگانی اصفهان داشته‌اند.
رسول زرگرپور در دیدار با هیأت اقتصادی فرانسه كه با حضور مصطفي رناسي ، نايب رييس اتاق بازرگاني اصفهان در تالار تاریخی اشرف برگزار شد، گفت: اصفهان شهری بسیار ویژه و خاص است و با سابقه ١٠ هزار ساله ٤دوره پایتخت سیاسی ایران بزرگ بوده و امروز نیز پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است و ما به این عنوان افتخار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه دارای مراودات بسیار خوبی در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستند، افزود: پس از برجام نیز این ارتباطات و مبادلات رشد قابل توجهی یافت و در شهر اصفهان طی دو سال گذشته مقامات سیاسی و اقتصادی زیادی از کشور فرانسه حضور یافتند و این نشان از ارتباطات سیاسی رو به رشد دو طرف است که طی چند سال گذشته رشد مضاعف داشته است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه چند پروژه مهم در استان توسط شرکت‌های فرانسوی در حال اجرا و پیگیری است، مطرح کرد: توسعه فرودگاه اصفهان از جمله این پروژه‌ها است که توسط شرکت وینسی فرانسه اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک بازار ٨٠ میلیون نفری است، یادآور شد: با توجه به نفوذ و اقتدار و ارتباطات قوی ایران با کشورهای همسایه می‌توان گفت که ایران یک بازار ٣٠٠میلیون نفری است و سرمایه‌گذاری در این بازار برای سرمایه‌گذاران باهوش بسیار مورد استقبال و سودآور است.
زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان طی یکی دو سال گذشته ١/٥میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی و ٢میلیارد دلار مذاکرات سرمایه‌گذاری داشته است، خاطرنشان کرد: این میزان طی مدت کوتاه پس از برجام قابل توجه است.
وی در ادامه به بیان ویژگی‌های استان اصفهان پرداخت و افزود: اصفهان در مرکز ایران واقع شده است و بیش از ٥میلیون نفر جمعیت و ١٠٠ هزار کیلومترمربع مساحت دارد.
استاندار اصفهان ادامه داد: قسمت اعظم صنایع بزرگ کشور از جمله صنایع هواپیماسازی، فولاد، انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و... در اصفهان مستقر هستند به طوری که ١٥درصد تولید ناخالص ملی صنعت در این استان ایجاد می‌شود و شدیداً هم از این لحاظ مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی است.
وی افزود: در طول ١/٥سال گذشته بیش از ١٢٠هیأت بازرگانی به اصفهان سفر کرده‌اند و مذاکرات بسیار مثبتی با اتاق بازرگانی اصفهان داشته‌اند.
زرگرپور با بیان اینکه صنایع ما از جمله فولاد، صنایع صادراتی هستند که به اروپا صادر می‌شود، عنوان کرد: اصفهان در حوزه‌ کشاورزی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و محصولاتی که در این استان تولید می‌شود در کشور رتبه‌های اول تا سوم را دارد و از این استان به دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: اصفهان در بخش دانشگاهی پس از تهران جایگاه ویژه‌ای دارد و اصفهان بیش از ٦ دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دارد و بیش از ٣٣٠هزار دانشجو و ٧ هزار دانشجو در مقطع دکترا در این استان تحصیل می‌کنند و بسیاری از دانشگاه‌های ما با بسیاری از دانشگاه‌های اروپا و دیگر کشورها مبادلات فرهنگی دارند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بیشترین شهرت اصفهان به گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بازمی‌گردد، مطرح کرد: در ادبیات گردشگری اصفهان جزو یکی از ١٠ شهر دیدنی دنیا تلقی می‌شود، قدمت تالار زیبا و تاریخی اشرف اصفهان به‌ اندازه‌ تمام عمر کشور امریکا است که نشان‌دهنده‌ عظمت و فرهنگ و میراث این مردم است.
وی صنعت گردشگری در اصفهان را رو به رشد خواند و افزود: پس از برجام تعداد گردشگران خارجی اصفهان بیش از ٦برابر افزایش یافته است و تعداد گردشگران داخلی نیز رشد قابل توجهی دارد.
زرگرپور با بیان این که از ٨٦کشور دنیا گردشگر خارجی به اصفهان سفر می‌کنند، عنوان کرد: بیش از ٨٠هتل در حال ساخت است که تعدادی از آن‌ها توسط سرمایه‌گذاران خارجی در حال ساخت هست و به همین دلیل هم فرودگاه اصفهان درحال‌توسعه و قطار سریع‌السیر اصفهان تهران نیز در حال اجرا است.
وی مثلت طلایی گردشگری یزد، شیراز و اصفهان را به‌ عنوان یک منظومه گردشگری برشمرد و افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران و به‌ ویژه اصفهان بسیار سودآور و قابل توجه است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان در کنار این ظرفیت‌ها با مشکلاتی در زمینه آب مواجه است و با توجه به تجربیات کشور فرانسه می‌تواند این موضوع هم مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد، با توجه به اینکه ٣٠٠ روز در سال اصفهان آفتابی است، استفاده از انرژی‌های خورشیدی در این استان بسیار مورد توجه است و پروژه‌های خوبی در حال اجرا است ولی ظرفیت‌های بسیاری نیز هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.
زرگرپور بیان کرد: صنایع استان نیازمند بازسازی و سازگاری با محیط زیست است و با توجه به اینکه در این هیات شرکت‌های خوبی وجود دارد، بازسازی صنایع از منظر محیط زیست می‌تواند محل مناسبی برای افزایش مبادلات باشد.
استاندار اصفهان در ادامه به پروژه‌های ریلی اشاره کرد و افزود: سه پروژه‌ی بزرگ ملی اصفهان- اهواز، اصفهان- اراک و اصفهان- تهران مطرح است که می‌تواند محل خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان در ١٢٧ طرح به میزان ١٠میلیارد یورو آماده شده است که همه دارای توجیه اقتصادی است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مورد توجه باشد و در ملاقات با اتاق بازرگانی این پروژه‌ها ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه سه مشخصه در ایران وجود دارد که در هیچ یک از کشورهای این منطقه یافت نمی‌شود، ادامه داد: امنیت ١٠٠درصدی، نیروی جوان تحصیل کرده و آماده کار و انرژی فراوان و ارزان بازار خوبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.
زرگرپور به سرمایه‌گذاری شرکت رنو در کاشان اشاره کرد و اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در شرایط موجود حجم سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های فرانسوی در اصفهان قابل توجه است، مدیریت استان به عنوان حکومت محلی حمایت کامل را از فعالیت‌های اتاق بازرگانی خواهد داشت که می‌تواند نقطه‌ بسیار مثبتی در این زمینه باشد و می‌توان گفت که همه‌چیز برای شروع یک همکاری خوب در استان اصفهان مهیاست.