تاریخ : شنبه 13 شهريور 1395
کد 988

یک استاد دانشگاه : بقا و دوام دولت ها و شرکت ها درگروی سازماندهی است/سازماندهی صحیح ضامن موفقیت اقتصادی است

یک استاد دانشگاه : بقا و دوام دولت ها و شرکت ها درگروی سازماندهی است/سازماندهی صحیح ضامن موفقیت اقتصادی است

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: امروز بقا و دوام شرکت ها، سازمان ها و دولت ها به سازماندهی است و اگر سازماندهی صحیح باشد، در بلند مدت موفقیت اقتصادی، تضمین شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه  اصفهان گفت: امروز بقا و دوام شرکت ها، سازمان ها و دولت ها به سازماندهی است و اگر سازماندهی صحیح باشد، در بلند مدت موفقیت اقتصادی، تضمین شده است.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،«علی عطافر» در پنجمین جلسه کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:متاسفانه در کشور ما حوصله سازماندهی وجود ندارد و بیشتر کارها به صورت هیاتی پیش می رود، در صورتی که هر مدیر هر لحظه مشغول سازماندهی است، یا سازماندهی جدید یا ویران کردن سازماندهی گذشته.

این مدرس دانشگاه  تاکید کرد: یکی از ویژگی های سازماندهی، قدرت سازی است و اتاق بازرگانی باید به تشویق تشکل ها برای عضویت درآن با تنظیم آیین نامه و شیوه نامه، بپردازد تا از طریق آن اهداف اتاق بازرگانی در راستای کمک به تشکل ها به وضوح بیان شود. عطافر گفت: لازم است این آیین نامه علمی، منطقی و متناسب با شرایط و نیاز روز و آینده نوشته شود تا منجر به فعال شدن تشکل ها شود.         

محسن پورسینا، رییس کمیسیون تشکل های اتاق اصفهان در این جلسه  با بیان اینکه تا به حال قریب بر170 تشکل در کشور به ثبت رسیده، افزود: از این تعداد، 5 تشکل مربوط به اصفهان بوده و 5 تشکل دیگر نیز از جمله انجمن سردخانه های استان، انجمن صنایع قیر و بسته بندی، اتحادیه بازیافت فلزی و انجمن مدیران مالی و انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر در حال ثبت است .

 وی افزود: با توجه به اینکه استان اصفهان به عنوان استان پایلوت در زمینه طرح توانمندسازی تشکل ها انتخاب شده است، هدف کمیسیون تشکل ها، توانمند سازی هرچه بیشتر تشکل ها و ایجاد همدلی در بین آنها و پیوستن آنها به اتاق بازرگانی است.

 پورسینا در ادامه با بیان اینکه تعدد تشکل ها آفتی برای آنهاست، تصریح کرد: در اصفهان در ایجاد تشکل قدرتمند، اما در ارتباط آنها با بالا دست ضعیف هستیم، پس باید اقداماتی به منظور افزایش ارتباط انجمن ها با رده های بالای کشور انجام دهیم.

حمید رضا شجاعت، مسوول کمیته حمایت و توانمندسازی تشکل ها کمیسیون  در این جلسه گفت: قانون مصوب سال 1390 به اتاق های ایران اختیار داده که به ساماندهی تشکل ها و ادغام و حذف تشکل های موازی از طریق صدور تاییدیه و صلاحیت برای تشکیل انجمن ها بپردازند، به دلیل اینکه این قانون دیر اجرایی شد، مراکز زیادی مجوز تشکیل تشکل ها را صادر کردند و اتاق بازرگانی پیش بینی کرده که این تشکل ها در اتاق الحاقیه ای بگیرند که بر اساس آن مجوز فعالیت خود را در کنار سایر نهادها و سازمان ها از اتاق بازرگانی نیز داشته باشند.

وی افزود: عمده ترین مجموعه هایی که اقدام به کنار هم قرار دادن تشکل ها نمودند، کانون کارفرمایان با 131عضو و خانه صنعت و معدن با 25 انجمن همگن در استان اصفهان است.

شجاعت تصریح کرد: دغدغه اصلی این مراکز این است که اتاق چه خدماتی را در اختیار این انجمن ها قرار می دهد تا آنها به گرفتن این الحاقیه تشویق شوند، مضاف بر اینکه، جایگاه کانون کارفرمایان و خانه صنعت و معدن بعد از این الحاقیه چیست؟

 پرویز اخوان، مسوول کمیته توسعه و ساماندهی تشکل ها نیز در ادامه از جمله مشکلات تشکل ها را، نبودن تعریف مشخص بین صنف و صنعت، تعدد تشکل ها که علاوه بر اینکه به نفع صنعت کشور نیست باعث ایجاد اصطکاک در بین تشکل ها و کاهش قدرت آنها می شود و تبصره «دو» قانون بهبود کسب وکار که در آن پیش بینی شده تشکل ها زیر مجموعه اتاق های بازرگانی شوند اما از طرفی خانه صنعت و معدن نیز بخش عمده ای از صنعت را تحت پوشش دارد، ذکر کرد.

 محمد امین توکل، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان  نیز با بیان اینکه تشکیلاتی که دستوری به وجود بیاید، دوام نخواهد داشت، گفت: مشکل ما یک مشکل فرهنگی است و درک ما از کار جمعی بسیار ضعیف است.وی افزود: باید بدانیم خصوصیت انسان تشکیلاتی چیست و اینکه تشکیلات به انسانی از خود گذشته نیاز دارد. توکل تاکید کرد: تشکیلات باید به ریشه هایش وصل باشد نه به دولت.

علی نقی اعرابی، دبیر این کمیسیون نیز، موازی کاری و حرف های تکراری و عدم بالفعل بودن تشکل ها در اتاق بازرگانی را از جمله مشکلات تشکل های استان اصفهان ذکر کرد و افزود: مهم ترین دستاورد الحاق تشکل ها به اتاق بازرگانی این است که حق رای اتاق بازرگانی به تشکل ها داده شود. 

 

آلبوم تصاویر کمیسیون تشکل ها-6-95