تاریخ : پنجشنبه 4 شهريور 1395
کد 971

در نشست آموزشی کمیسیون تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد: هدف تشکل، رسیدن به منافع مشترک اعضا است

در نشست آموزشی کمیسیون تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد: هدف تشکل، رسیدن به منافع مشترک اعضا است

به همت کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، نشست آموزشی نحوه تقسیم کار در تشکل ها بین مجمع عمومی، هیات مدیره و دبیر اجرایی برگزار شد.

به همت کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، نشست آموزشی نحوه تقسیم کار در تشکل ها بین مجمع عمومی، هیات مدیره و دبیر اجرایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه که باحضور هادی حدادی، مدرس و مشاور اتاق بازرگانی در امور توسعه و توانمند سازی تشکل ها برگزار شد، به موضوع های نقش و کارکرد تشکل های اقتصادی، انواع تشکل های اقتصادی و ویژگی های یک تشکل اقتصادی خوب پرداخته شد.

در این جلسه حمیدرضا امیدان، مدیر دبیرخانه مشترک کمیسیون ها و تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در کشور سه مجموعه تشکل وجود دارد و در حقیقت ما با یک فضای پرتشتت و پر تشکل مواجه هستیم که طبیعتا با افزایش هم بستگی ها، تاثیرگذاری چه در حوزه عمومی و چه در پیگیری مطالبات اعضا بیشتر خواهد شد.

 وی افزود: یکی از راه هایی که می تواند مطالبه گری ها را افزایش دهد تا بتوان منویات مجموعه ای که نماینده آن هستیم را بهتر پیگیری کنیم، آموزش است و دبیرخانه مشترک کمیسیون ها و تشکل های اقتصادی بر این امر اهتمام ویژه ای دارد.

«هادی حدادی» مدرس و مشاور اتاق بازرگانی در امور توسعه و توانمند سازی تشکل ها در این جلسه  گفت: صاحبان کسب و کار و سرمایه به منظور حفظ و توسعه مالکیت خصوصی و همگرایی، فعالیت جمعی را برای مواجهه با موانع و حل مشکلات محیطی در پیش گرفته اند. وی با بیان اینکه نهادهای صنفی یا «آهنوخشی» از زمان قدیم در ایران وجود داشته، افزود: جامعه  انجمن های اقتصادی به چند گروه تقسیم می شوند از جمله انجمن های کارفرمایی که نماینده بخش خصوصی هستند (BMO)ها، انجمن های اقتصادی زنان، انجمن های بنگاه های کوچک و متوسط، انجمن های تجاری- صنعتی، اتاق های مشترک، کنفدراسیون ها واتاق های بازرگانی. 

وی در تعریف  BMOها گفت: در سال 2008،  BMOها این گونه تعریف شده اند«افرادی که به منظور تاثیر گذاری بر سیاست گذاری های عمومی در راستای اهداف و منافع مشترک گرد هم می آیند». حدادی با تاکید بر اینکه هدف تشکل، رسیدن به منافع مشترک اعضا است ، تصریح کرد: سه اقدام اصلی تشکل های کارفرمایی خوب گوش کردن، لابی کردن و در نهایت گرفتن نتیجه مطلوب است. وی تاکید کرد: مهم ترین مساله یک تشکل، تمرکز یافتن برروی یک هدف قابل دسترس است و در هدف گذاری نباید از منابع اعضا استفاده کرد بلکه باید از طریق اتاق های بازرگانی، شورای گفت وگو و... مسایل را حل نمود. این مدرس اتاق بازرگانی تصریح کرد: اداره تشکل اقتصادی عضو محور با اداره شرکت یا موسسه تجاری خصوصی متفاوت است و هدف آن پیشبرد منافع مشترک اعضا در برابر دولت، اتحادیه های کارگری، سازمان های مصرف کننده و... است. حدادی افزود: تشکل اقتصادی عضو محور، متعلق به اعضای آن است و این اعضا هستند که درباره فعالیت ها، مقام و توسعه سازمانی آن تصمیم گیری می کنند. وی در ادامه درباره ویژگی های یک تشکل خوب گفت: تشکل های صنفی باید همه بخش ها اعم از تولیدکنندگان، بازرگانان، مشاوران، پیمانکاران و ... را دور هم جمع کرده و نماینده آنها باشد. یک تشکل خوب تشکلی است که نسبت قابل توجهی از شرکت های آن صنعت را نمایندگی کند و این که هیات مدیره آن باید شامل نمایندگانی از طرف بخش های مختلف صنعت و شرکت ها ی بزرگ آن باشد، اعضای آن باید شامل همه بنگاه ها و شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ باشد، یک تشکل اقتصادی خوب باید منابع مالی کافی در اختیار داشته باشد، مشارکت فعال نمایندگان همه بخش های اعضا را جلب کند و باید در عرصه عمومی حضوری فعال داشته باشد. وی با بیان اینکه تشکل ها دوران عمری دارند، افزود: در زمان تاسیس آنها مانند یک کلوپ گفت و گو عمل کرده دردوران بعدی وارد دبیرخانه کوچک می شود و با گرفتن دبیر اجرایی خدمات محدودی را به اعضا ارایه می دهد و در گام بعدی با ایجاد دبیرخانه حرفه ای، خدمات متنوعی ارایه کرده و دستاوردهای بزرگی به دست می آورد و وارد فاز توسعه می شود. حدادی با تاکید بر لزوم ایجاد تقسیم کار در هیات مدیره، افزود:  متاسفانه یکی از دلایل ناکامی تشکل های اقتصادی این است که حوزه سیاست گذاری از اجرا جدا نیست و حتما برای این که یک تشکل در اجرا خوب عمل کند، باید اساسنامه تغییر کرده و هیات مدیره، مسوولیت اجرا را به دبیر یا مدیر اجرایی تفویض نماید. لازم به ذکر است که در پایان این جلسه به سوالات نمایندگان تشکل های مختلف اقتصادی اصفهان، پاسخ داده شد.   

آلبوم تصاویر نشست آموزشی تشکل ها-6-95