تاریخ : شنبه 30 مرداد 1395
کد 956

سمینار بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

سمینار بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

سمینار بازار پول و سرمایه با محوریت پیش بینی بازارهای بانک، بیمه، خودرو، ارز، مسکن، بورس به همت کمیسیون حمایت از سرمایه گذاري، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
سمینار بازار پول و سرمایه با محوریت پیش بینی بازارهای بانک، بیمه، خودرو، ارز، مسکن، بورس به همت کمیسیون حمایت از سرمایه گذاري، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،  قاسمعلی جباری، رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی  اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در شرایط اقتصادی حاضر، به راهکارهایی برای حل مشکلات نیاز است، از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه هایی که در داخل کشور وجود دارد اما در اختیار تولید و صنعت نبوده و بعضا در بانک ها انباشته شده و نهایتا منجر به رشد بالای نرخ بیکاری در کشورمان شده است. 
وی افزود: برای آغاز 145 طرحی که کمیسیون سرمایه گذاری در استان اصفهان در نظرگرفته، نیاز به 16 میلیارد یورو سرمایه است در حالی که هنوز امکان فراهم کردن این مقدار پول فراهم نشده و اتاق بازرگانی برای رشد اقتصاد کشور و فائق آمدن بر شرایط کنونی، از دانش افراد و متخصصان حوزه های مختلف استفاده کرده است تا با ارایه راه حل بتوان مشکلات را حل کرد. جباری با بیان اینکه تولید کنندگان ما برای راه اندازی  واحدهای تولیدی خود، دست نیاز به سوی  بانک ها دراز کرده اند اما متاسفانه بانک ها با تولید کنندگان مشارکت نکرده و بنگاهداری می کنند، تصریح کرد: مردم ما با راه های دیگر تامین سرمایه آشنا نبوده و همین منجر به ایجاد مشکلاتی برای آنها می شود. رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان گفت: فعالیت های بورس در جهت تامین سرمایه و برای مشارکت عمومی است و بعضا در برخی سال ها، تا بیش از صد در صد، سود را به سرمایه گذاران این بخش پرداخت کرده است. وی افزود: با اینکه اتاق بازرگانی به دنبال راهی برای تاسیس بانکی در استان است که به جذب و استفاده سرمایه های استان در بخش های مختلف، بپردازد، اما هنوز امکان این امر وجود نداشته،  به فکر ایجاد شرکت های سرمایه گذاری است که آنها باید از طریق بورس تامین سرمایه کنند. جباری با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کلان کشور فعلا حدود بیست درصد است، گفت: تا زمانی که این میزان به 50 درصد نرسد کماکان مشکلات ادامه خواهد داشت. وی در پایان برگزاری سمینارهایی از این قبیل را راهگشا و راهنمایی برای حل مشکلات اقتصادی عنوان کرد. 
در ادامه مهدی کارنامه حقیقی، کارشناس حوزه بانکی به تحلیل وضعیت سرمایه گذاری در بانک ها پرداخته و گفت: کاهش نرخ سود بانکی راهی برای برون رفت سرمایه از بانک ها و به کارگیری آن در بخش های تولیدی است و اخیرا به صورت پلکانی نرخ سود بانکی در حال کاهش است، اما تا زمانی که دولت و قوه قضاییه به کنترل موسسات مالی غیر مجاز، نپردازند این امر با تاخیر انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه موسسات مالی غیر مجاز، رقیب اصلی بانک ها بوده و در میزان نرخ سود سپرده با بانک ها در حال رقابت هستند، تصریح کرد: نرخ بازده بدون ریسک در موسساتی که سود بالایی می پردازند، امکانپذیر نیست. 
شهرام شفیعی، کارشناس حوزه بیمه نیز به بیان سخنانی در جهت اهمیت بیمه و نقش آن در زندگی مردم پرداخت و گفت: در بیمه با توجه به سرمایه گذاری اندک، می توان قدم های بزرگی برداشت . وی بیمه عمر را امن ترین راه برای سرمایه گذاری آینده خوانده و تصریح کرد: با تجمیع بیمه های عمر می توان به صنعت روح بخشید. 
مجید علی تبار، کارشناس حوزه خودرو نیز در این همایش گفت: بازار خودرو بازار رقابت انحصاری است که قیمت ها در حد بهای تمام شده بوده و حاشیه سود چندانی برای تولید کنندگان ندارد. وی با بیان اینکه عواملی نظیر مواد اولیه و فولاد، نیروی انسانی، انرژی و ...بر بهای تمام شده خودرو تاثیر گذارند، افزود:  با توجه به تحولات بازارهای فولاد، ارز، تورم بین بخش و... افزایش قابل توجه بهای تمام شده تولید و واردات خودرو چندان محتمل نخواهد بود و بازار خودرو در کوتاه مدت از ثبات نسبی برخودار خواهد بود. وی افزود: دیگر خودرو کالای سرمایه ای نیست و فعالان اقتصادی باید آن را از سبد سرمایه گذاری خود خارج نمایند و خودرو  را تنها یک کالای مصرفی در نظر بگیرند.
امیر رضا حسنی، کارشناس دیگر اقتصادی نیز به تحلیل وضعیت سرمایه گذاری در ارز، طلا و نفت پرداخته و گفت: در دوره جدید اقتصادی در کشورمان، بزنگاه تاریخی در حال رخ دادن است که فرصت های زیادی را شکل می دهد و دو رویکرد درآن وجود دارد 1- رفاه نسبی 2- سود پایدار. وی با بیان اینکه متاسفانه تا سال 2020، 40 درصد سازمان ها در ایران به دلیل عدم وفق با این بزنگاه، ورشکست خواهند شد، افزود: اگر بخواهیم از این دوره سود کنیم، نیاز به 35 میلیارد دلار سرمایه داریم که به کشور وارد شود. وی حرکت از پنهان کاری به سمت شفاف سازی، اصلاح نظام بانکی و پولی، حرکت به سمت ارایه حداکثری اطلاعات مقررات و سیاست ها و... را از جمله الزامات ورود اصولی به دوران جدید ذکر کرد و تصریح نمود: سرمایه گذاری خود را با آگاهی بیمه کنید. نتایج اقتصادی ناشی از پس زمینه هاست نه مفاهیم و پذیرش تغییر، تفکر متفاوت با شرایط جدید و کسب آگاهی مهم ترین قدم در هر سرمایه گذاری است. این کارشناس اقتصادی در ادامه به بررسی اخبار اقتصادی جهان در اقتصادهای نوظهوری چون چین پرداخت و گفت: امسال ریسک نوسانات ارزی در بازارهای جهانی بالا خواهد بود، نرخ بیکاری تقریبا با ثبات باقی خواهد ماند، پتانسیل شاخص دلار صعودی است، نفت اپک رشد چندانی نخواهد داشت، روند سکه قابل پیش بینی تر خواهد بود ونوسانات باعث می شود، طلا کم ریسک تر باشد.  حسنی، رشد اقتصادی ایران را وابسته به عواملی نظیر: قیمت جهانی نفت، بودجه دولت، تحولات اقتصادی جهان،سیاست های پولی و مالی و... دانست و گفت: احتمال رسیدن حداکثر به رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد مثبت در سال جاری کشورمان دور از انتظار نیست.
 سعید سعادتمند، تحلیلگر و کارشناس بازار مسکن نیز به تحلیل وضعیت سرمایه گذاری در بخش مسکن پرداخت و گفت: مسکن یکی از بزرگترین و اشتغال زا ترین بخش های اقتصاد کشور است و بیش از نود درصد دارایی خانوار ایرانی در این بخش، سرمایه گزاری می شود. وی با بیان اینکه بازار مسکن از دو بخش عرضه و تقاضا تشکیل شده و تقاضا شامل تقاضای مصرفی و سرمایه ای است، تصریح کرد: برای این گروه، طی ماه های آینده با تغییر سیاست های دولت و تزریق پول به بازار، وضعیت بهتری ایجاد خواهد شد و در حال حاضر بهترین زمان ممکن برای تعریف پروژه هاست و این فرصت طلایی، نتایج خود را در سال 96 نشان خواهد داد. وی با بیان اینکه بخش مسکن و ساختمان با کاهش نرخ بازده به صورت مستمر طی سال های گذشته روبرو بوده، تصریح کرد: به نظر می رسد این روند، طی سال های آینده نیز ادامه داشته و این بخش از بهترین سرمایه گذاری به با ارزش ترین تغییر ماهیت دهد. سعادتمند،در نهایت برندگان بازار را کسانی که با سرعت بیشتری توان ایجاد مزیت رقابتی بر پایه مدل های مالی را در بازار دارند، ذکر کرد.
 محمد رضا صادقی، تحلیلگر بازار سرمایه و پژمان اسلامی، مدرس مباحث پیشرفته تحلیل تکنیکال نیز به ترتیب به تحلیل وضعیت سرمایه گذاری در بورس از منظر فاندامنتال و تکنیکال پرداختند. لازم به ذکر است در پایان این سمینار به سوالات حضار در خصوص مباحث ارایه شده، پاسخ داده شد.
آلبوم تصاویر کمیسیون حمایت سرمایه گذاری-5-95