تاریخ : شنبه 19 تير 1395
کد 851

در نشست کمیته توسعه صادرات مطرح شد: تولیدات داخلی از لحاظ کیفیت تایید نهایی شوند

نشست تخصصی « راهکارهای توسعه صادرات » در کمیته توسعه صادرات ذیل کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

نشست تخصصی « راهکارهای توسعه صادرات » در کمیته توسعه صادرات ذیل کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سید عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: متاسفانه قوانین در راستای حمایت از تولید کننده، در کشورمان به خوبی محقق نشده است و باید هرچه زودتر حرف ها عملیاتی شود. وی یکی از گلایه های صادرکنندگان را بحث مشوق های صادراتی عنوان کرد و گفت: بسیاری از صادرکنندگان ما در بحث مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل شده و با طولانی شدن زمان برگشت پول هایشان بسیار متضرر شدند. رییس خانه صنعت و معدن ایران با بیان این که اگر در بحث صادرات موفق عمل نکنیم، در اقتصاد مقاومتی نیز دچار مشکل خواهیم شد. افزود: متاسفانه ما بازار عراق، روسیه و افغانستان را ازدست دادیم و هم دولت و هم بخش خصوصی نتوانستند این بازارها را حفظ نمایند.  بسیاری از واحدهای تولیدی ما در ارایه تولیدات خود دقت لازم را نداشته و با رعایت نکردن استانداردها بعد از مدت کوتاهی بازار برخی از کشورها را از دست دادند. رییس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: باید برای تولیدات کشورمان از لحاظ کیفیت تایید نهایی صورت بگیرد.

باید تولید تحت برند انجام شود

مسعود گلشیرازی، رییس کمیسیون تجارت،خدمات وارتباطات نیز با اشاره به رونمایی از بسته حمایتی توسعه صادرات گفت: در این بسته متاسفانه ابهاماتی وجود دارد، ازجمله ابهام در حمایت از شرکت های توسعه صادرات و دیگری بحث مشوق های صادراتی. که آیا عملیاتی خواهد شد یا درحد حرف باقی خواهد ماند مورد سوال است. وی سیاست کشور را حمایت از صادرات در کلام عنوان کرد و افزود: متاسفانه درعمل این گونه نیست.

شاید مهم ترین اقدام قانونگذار دراین مورد در مدت اخیر، قانون حمایت از تولید است که واحدهای صنعتی باید توجه داشته باشند ، قانونگذار یک ظرفیت چند برابری معافیت مالیاتی را به عنوان یک سند مسجل برای تولید تحت برند شرکت های معتبر چند ملیتی پیش بینی نموده است. خوشبختانه در همین زمینه، طی یک ماه گذشته شاهد تبادل همکاری و قرارداد هایی میان شرکت های چند ملیتی با برخی از بنگاه های تولیدی شهرمان بودیم که قرار شد تولید تحت برند انجام شده و از آن جا وارد بازارهای صادراتی گردد.

راه اندازی دفتر تجاری ایران درآستاراخان روسیه

همچنین غلامرضا مودب شعار، مشاور عالی ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بحث مشوق های صادراتی همیشه دامنگیر این سازمان بوده است و فعالیت های متعددی در این باره صورت گرفته و مواردی تصویب شده که هنوز عملیاتی نشده است که با تعامل این سازمان با اتاق های بازرگانی می توان این مهم را عملیاتی نمود. وی در ادامه افزود: سازمان توسعه تجارت تغییرات تعرفه ای را درقالب حمایت از تولید که آن تولید منتج به صادرات خواهد شد، را مورد توجه قرار داده است و تعرفه ها تغییر خواهند کرد. مودب شعار در پایان از صدور مجوز دفتر تجاری جمهوری اسلامی با کمک اتاق بازرگانی رشت در آستاراخان روسیه خبر داد.

اعلام آمادگی عمان برای همکاری تجاری با ایران

رضا عباسقلی، مدیر کل دفاتر خارج از کشور سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه این نشست گفت: درحال حاضر 22 رایزن بازرگانی با این سازمان مشغول همکاری هستند که این تعداد در حال افزایش است. وی با بیان این که کار رایزن بازرگانی در خارج کشور پیدا کردن مشتری برای تولیدات داخلی نیست افزود: رایزن، دیده بان اقتصادی است که به رصد بازار پرداخته و به ارایه اطلاعات و اخبار می پردازد و باید سازو کاری ایجاد شود تا بخشی در اتاق  بازرگانی ایجاد شود برای ارتباط و همکاری با رایزنان بازرگانی.  عباسقلی در ادامه از صدور مجوز مرکز تجاری ایران در گرجستان توسط یک متقاضی اصفهانی در آینده ای نزدیک خبرداد و افزود: با صدور این مجوز استان اصفهان در مرحله اول دارای یک مرکز تجاری خواهد شد. وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای بازار عمان جهت صادرات گفت: متاسفانه تا کنون ما هیچ هیات تجاری هدفمندی را به عمان نفرستاده ایم و این در حالی است که این کشور برای همکاری با ایران کاملا آماده است.

در ادامه این نشست، شاهرخ میرزا حسینی،رییس مرکز تجاری ایران درمجارستان و ابراهیم محمد رضازاده، رایزن بازرگانی ایران در کشور عراق به بیان فعالیت های خود در زمینه توسعه صادرات و فرصت های تجاری در کشورهای مذکور پرداختند.

آلبوم تصاویر کمیته توسعه صادرات-4-95