تاریخ : يکشنبه 22 شهريور 1394
کد 369

در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و برند اتاق اصفهان مطرح شد؛اصفهان را به جهان ،بجهانیم / مهم‌ترین موضوع در حوزه گردشگری اصفهان برند شهری است. سهم ایران از گردشگران دنیا در سال 83 برابر با 0.09 درصد است

نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و برند شهری اصفهان با حضور رییس اتاق ،شهردار اصفهان و فعالان بخش گردشگری استان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.
نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و برند شهری اصفهان با حضور رییس اتاق ،شهردار اصفهان و فعالان بخش گردشگری استان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ،«سید عبدالوهاب سهل‌آبادی» در این جلسه گفت:شهر اصفهان از دیدگاه هیات های خارجی ،نصف جهان و شهر رویاها است و باید از این پتانسیل برای توسعه صنعت گردشگری و اشتغال زایی برای جوانان بهره بگیریم .

وی با اشاره به همگرایی نزدیک اتاق بازرگانی ، شهرداری و استانداری اصفهان در موضوع گردشگری استان گفت:با استفاده از این هم گرایی می تواند تحول اقتصادی برای همه بخش های جامعه ایجاد کرد.

سهل‌آبادی خاطر نشان کرد:نباید چشممان به دولت باشد، خودمان باید به فکر سرمایه¬‌گذاری باشیم و امیدوارم بتوانیم اصفهان را به جهان معرفی کنیم.
 
شهردار اصفهان:شخصیت اصفهان بسیار بزرگ است و متاسفانه این بزرگی در ساخت و سازها بروز نکرده است
 
شهردار اصفهان با گلایه از وضعیت معماری در اصفهان گفت: شخصیت اصفهان بسیار بزرگ است و متاسفانه این بزرگی در ساخت و سازها بروز نکرده است.
«مهدی جمالی نژاد» در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان گفت: مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب را دهه تثبیت تمدن نوین اسلامی نام¬‌گذاری کردند اما برای ساخت تمدن نوین اسلامی، نیازمند ابزار نوین هستیم؛ اصفهان سابقه، تاریخ و هویت مناسب دارد اما این هویت نیازمند پردازش و بازنگری است.
شهردار اصفهان تصریح کرد:اصفهان به دلیل ریشه عمیق تاریخی دو شخصیت دارد که یکی روح و دیگری کالبد آن است و متاسفانه در بحث گردشگری فعلی، تنها به ظاهر توجه می¬‌شود و باید باورها و ارزش¬‌ها را به گردشگران نشان دهیم.
وی به مراحل طی شده برای ثبت برند شهری اشاره کرد و گفت: کلیات برند شهری اصفهان پذیرفته شده و به صورت مجزا برای ‌شهروندان داخلی و مسافران خارجی دو برند تعریف می شود.
جمالی‌نژاد با تشکر از اتاق اصفهان در پیگیری ثبت برند شهری گفت: کار ارزشمندی شروع شده که بر اساس آن شناسنامه فاخر اصفهان قابل عرضه خواهد بود.
شهردار اصفهان گفت: برند شهری خود را به سرعت در بحث گردشگری نشان خواهد داد چراکه اصفهان یک شهر بزرگ است و باید تعریفی جامع از آن ارایه کرد؛ از همین رو، اصفهان را شهری دانش‌محور تعریف کرده¬‌ایم و اگر قرار است آینده گردشگری اصفهان روشن باشد باید زاویه¬‌ای جدید باز شود.
جمالی‌نژاد با انتقاد از رویکرد فعلی در بخش گردشگری تصریح کرد: همیشه تنها کاربری¬‌های فیزیکی استان را به گردشگران نشان داده¬‌ایم اما شاخص‌های معنوی معرفی نشده¬‌اند که پتانسیل بالایی دارند.
وی همچنین افزود: اگر مسافری به اصفهان آمد دلیلی ندارد یک ساعته میدان امام را ببیند و باید با کار خلاقانه ضریب ماندگاری گردشگر را زیاد کنیم.
شهردار اصفهان خطاب به اعضای کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان گفت: نگاهی نو در این کمیسیون ایجاد کنید تا میراث معنوی، آداب و رسوم و ناشناخته¬‌های شهر به دیگران معرفی شود، زیرا ایران جزیره امن منطقه است و همه گردشگران مقصد مصر و سوریه می‌توانند به ایران و اصفهان متمایل شوند از همین رو در تراکم بالای حضور خارجی¬‌ها در پساتحریم بایستی بیشترین استفاده را ببریم.
جمالی‌نژاد با گلایه از وضعیت معماری در اصفهان، تاکید کرد: شخصیت اصفهان بسیار بزرگ است و متاسفانه این بزرگی در ساخت و سازها بروز نکرده است، بنده پشتیبان ساخت و ساز و خصوصا انبوه¬‌سازی در اصفهان هستم اما دنبال تصدی¬‌گری نیستم؛ ضمنا با صراحت می¬‌گویم شهرداری به طور تمام قد پشتیبان تمام پیشنهادات حوزه گردشگری خواهد بود.
 
رجالی : مهم‌ترین موضوع در حوزه گردشگری اصفهان برند شهری است
 
«محمدرضا رجالی» رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مهم‌ترین موضوع در حوزه گردشگری اصفهان برند شهری است.
وی با اشاره به مشکلات موجود 30 سال اخیر اعم از اتکای به نفت، یارانه، پروژه¬‌های نیمه تمام، تحریم، مدیریت ناکارآمد افزود: همه این مشکلات ساختاری منجر به ایجاد رکودی گسترده شده که برون رفت از آن به راحتی ممکن نیست اما با توجه به گردشگری می¬تواند یکی از راه¬‌های خروج از رکود باشد.
رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان روند سه ساله مبحث برند شهری در پنج مرحله توصیف کرد و گفت: برند شهری همانند فانوسی است که در هوای مه¬‌آلود می¬‌تواند فعالان اقتصادی و ارگان¬‌ها را راهنمایی می‌¬کند.
رجالی در ادامه تصریح کرد: در قضیه برند شهری باید در ابتدا متولی مشخص می¬‌شد و اتاق بازرگانی با مطالعه تجربه اتاق بازرگانی سایر کشورها در این قضیه وارد شد و خوشبختانه در این مسیر شهردار قبلی و مسوولان استانی در طی سه سال اخیر حمایت مناسبی کردند و نتیجه آن در سه ماه آتی با رونمایی از برند شهری اصفهان قابل حصول خواهد بود.
وی با اشاره به انواع برند شهری در حوزه بین‌الملل گفت: برندها بر دو نوع هستند که عبارتند از ارگانیک و استراتژیک که برای اصفهان با هماهنگی ارگان¬‌های مسوول برند استراتژیک تعریف شده است.
رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در مورد وظایف کمیسیون گردشگری نیز گفت: تلاش می¬‌کنیم با تشکیل کمیته¬‌های تخصصی، باور پذیری برند در افکار عمومی را تسهیل کرده و برنامه افق 1404 را در اصفهان عملیاتی کنیم.
 
کرباسی زاده : سهم ایران از گردشگران دنیا در سال 83 برابر با 0.09 درصد است
 
«علی کرباسی‌زاده» نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: سهم ایران از گردشگران دنیا در سال 83 برابر با 0.09 درصد و با هدف 0.5 درصد در افق 1404 بوده است.
وی با بررسی آماری وضعیت گردشگری ایران گفت: سهم ایران از گردشگران دنیا در سال 83 برابر با 0.09 درصد و با هدف 0.5 درصد در افق 1404 بوده که در حال حاضر به 0.05 درصد تقلیل یافته است و این یعنی در افق چشم‌انداز نیازمند 20 میلیون گردشگر سالانه هستیم که درآمد 25 میلیارد دلار به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت تمرکز بر گردشگری داخلی گفت: در سال 2015 آمار گردشگران داخلی از 6 میلیارد نفر گذشته و در شهری مانند مشهد می¬‌بینیم درآمد گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی است اما اصفهان به دلیل نداشتن زیرساخت¬‌ها و کم‌کاری¬‌ها عقب مانده و این در حالیست که 30 درصد بزرگراه¬‌های کشور و نیروی تحصیل کرده در استان وجود دارد اما تدبیر وجود ندارد.
کرباسی زاده در ادامه رتبه ایران در شاخص¬‌های گردشگری را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: رتبه استان اصفهان در آثار تاریخی رده 9 جهان است و چرا باید مزیت صنعتی به عنوان محور توسعه اصفهان معرفی شود.
وی خاطر نشان کرد: مزیت ما گردشگری است و می¬‌بینیم که 9 درصد تولید ناخالص دنیا سهم گردشگری است و از 11 شغل، یک شغل آن مستقیما مربوط به گردشگری‌ ا¬ست و 6 درصد صادرات جهان به گردشگری تعلق دارد.
وی نسبت مسافر خارجی به جمعیت کشورهای منطقه را نشان داد و افزود: ایران با 70 میلیون جمعیت تنها 3.3 میلیون گردشگر جذب کرده در حالی ¬که ترکیه به اندازه نیمی از جمعیت خود سالانه گردشگر جذب می¬‌کند.
عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، رتبه ایران در شاخص¬‌های گردشگری را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و راهکارهای رفع آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: نه تنها دولت و نهادها، بلکه بخش خصوصی نیز در این زمینه کم‌کاری کرده و زمانی که در دو سال پیش به انبوه¬‌سازان می¬‌گفتیم اصفهان مشکل هتل دارد، با اشاره به هتل¬‌های خالی، پیشنهاد ساخت هتل را نامعقول تلقی می¬‌کردند.
کرباسی‌‌زاده تبیین کرد: گردشگری اصفهان نیازمند خلاقیت است و اقامت یک روزه رئیس جمهوری اتریش در این شهر در مقابل اقامت نیم¬‌روزه در تهران اولویت این شهر را نشان می¬‌دهد.
وی در پایان گردشگری را عامل ایجاد اشتغال، توسعه زیر ساخت¬‌ها، بهبود وضع دهک¬‌های پایین درآمدی، توسعه فرابخشی و تحریک کننده تقاضای کل دانست و بر ضرورت توسعه آن در اصفهان تاکید کرد.

«محسن یارمحمدیان»معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه گفت:در سال 93 استان اصفهان پذیرای 180 هزار گردشگر خارجی بود که نسبت به سال 92 ،60 درصد رشد را نشان می دهد .
وی با اشاره به فعالیت های موازی سازمان ها و نهادهای در عرصه گردشگری اصفهان گفت:حضور اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان ایفا کند.
 
آلبوم تصاویر کمیسیون برند-6-94