تاریخ : يکشنبه 3 تير 1397
کد 1981

به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد:

نشست نقد طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار با حضور نمایندگان مجلس

نشست نقد توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان دراین نشست سید عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: اگر برای حل بحران آب اصفهان فکر اساسی نشود، ناهنجاریهای زیادی به دنبال خواهد داشت. وی در ادامه ضمن انتقاد از اجرایی نشدن برنامه سفر مسوولین کشوری به منظور چاره اندیشی درخصوص معضل آب اصفهان گفت: متاسفانه با وجودیکه خشکسالی گلوی مردم و اقتصاد اصفهان را گرفته و تصویر واضحی از آینده وضعیت آب اصفهان وجود ندارد، عدم توجه کافی دولت به مشکلات اصفهان بویژه بحث آب قابل درک نیست. سهل آبادی افزود: لازم است مسوولین دولت هر چه سریعتر به این مهم رسیدگی کرده و پاسخگوی مشکلات مردم و تولیدکنندگان اصفهانی که بردباری و متانت آنها در طول تاریخ ثابت شده، باشند. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه همچنین خواستار شفافیت در تخصیص ها و برداشت های حوضه آبریز زاینده رود شد.سهل آبادی  از نمایندگان مجلس خواستار حل مشکلات ارزی تولیدکنندگان شده و تصریح کرد: یکی دیگر از ضروریات امروز کشور روشن کردن وضعیت ارز بوده و عدم پاسخگویی مناسب مسوولان موجب سرگردانی فعالان اقتصادی کشور شده است. رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست بر توقف اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در تمامی استان ها تا مطالعه دقیق تر طرح و بررسی نتایج حاصله در کشور تاکید نمود.
حمیدرضا قلمکاری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز خواستار حل مشکلات زاینده رود در سطح کلان مدیریتی شد و افزود: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره فعالیت خود با الگو گیری از ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه به دنبال تحقق این مهم بوده است. وی پیگیری مصوبات 9 ماده ای، درگیر کردن نهادهای مختلف و تشکیل ستاد ملی نجات زاینده رود را سه اولویت این کمیسیون در مساله آب دانست و افزود: مهم ترین نتیجه تلاش های اعضاء کمیسیون کشاورزی دستور ایجاد کارگروه نجات زاینده رود توسط معاون اول رییس جمهور بوده است. قلمکاری نقد برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی را از دیگر اقدامات مهم کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برشمرد و تصریح کرد: توقف برخی بندهای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار و جلوگیری از اجرای آن در بعضی استان ها از جمله نتایج تلاش متخصصان دانشگاهی و فعالان محیط زیستی کمیسیون مذکور است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه تاکید کرد: با عنایت به مطالب مطرح شده و پیامدهای جبران ناپذیر و بی بازگشت اجرای برنامه توسعه باغات در اراضی شیبدار از مجمع نمایندگان استان انتظار می رود همانند گذشته حمایت های ویژه خود را در امر نجات زاینده رود داشته و تا حصول نتیجه و جاری شدن دایمی آب در زاینده رود از هیچ کوششی دریغ نکنند. قلمکاری همچنین خواستار توقف اجرای طرح تا انجام هم اندیشی ملی ارزیابی این برنامه و حضور اساتید و کارشناسان زبده دانشگاه عضو کمیسیون در کارگروه بررسی اراضی شیب دار در مجلس شد.
 
لزوم هم سو کردن دیگرنمایندگان مجلس برای توقف کامل طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی، رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه در جلسه شورای امنیت خواستارتشکیل گروه تحقیق و تفحص بی طرف دربررسی بحث کشت در اراضی شیبدار و برآورد هزینه ها و درآمدهای این امر شده ایم، گفت:  در شرایطی که مردم حتی برای تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند، لازم است مشخص شود ادامه این طرح مقرون به صرفه است یا خیر. وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترک وزارت کشور، وزارت نیروو وزارت جهاد کشاورزی به منظور احصا وکنترل برداشت بی رویه از بالادست خبر داد و تصریح کرد: این بحث از طریق مرکز پژوهش های مجلس قابل پیگیری و بررسی بوده و می توان از این طریق به بررسی طرح های مختلف پرداخت. وی افزود: تاکنون در راستای افزایش منابع آبی راهکارهای باران زایی، انتقال آب دریا به فلات مرکزی و احداث سد تونل سوم کوهرنگ مطرح و در حال پیگیری است. حجت الاسلام موسوی لارگانی استیضاح وزیر جهادکشاورزی و اصلاح سند ششم توسعه را راه های جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار دانست و خواستار رساندن اطلاعات علمی درباره پیامدهای طرح مذکور به نمایندگان سایر استان های کشور به منظور جلب رای دو سومی نمایندگان مجلس برای اصلاح آن شد.
به دنبال تشکیل ستاد احیاء زاینده رود در سطح ملی هستیم
حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیزتعامل و هم سو نمودن نمایندگان استان هایی که با مشکل مشابه اصفهان درخصوص اجرایی شدن برنامه طرح توسعه باغات دراراضی شیبدار مواجه هستند، برگزاری جلسات با وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و به بحث گذاشتن موضوع را در پیگیری طرح مذکور موثر دانست. وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتباط منسجم تمامی کمیته ها و گروه های فعال در بحث حل مشکل آب و توسعه اصفهان افزود: تشکیل ستاد احیاء زاینده رود به صورت استانی کارگشا نبوده و ما به دنبال تشکیل ستاد احیاء زاینده رود در سطح ملی هستیم و تلاش های منسجم و هماهنگ خروجی بهتری خواهد داشت. وی همچنین از تلاش های اعضاء کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان به دلیل کنشگری در مساله آب قدردانی نمود و تصریح کرد: در صورت رسیدن اطلاعات علمی امروز در خصوص طرح اراضی شیبدار به نمایندگان پیش از تصویب سند ششم توسعه، زودتر می توانستیم آنرا متوقف نماییم.
علی یوسفی، مسوول کمیته آب ذیل کمیسیون کشاورزی نیز با اشاره به گزارش سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر کاهش 11 درصدی بارش و 44 درصدی رواناب در کشور ،یکی از دلایل اصلی این امر را توسعه برداشت در بالادست عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود شرایط بد آب کشور بویژه دراصفهان در صورت اجرای بند (پ ) ماده 31 مبنی بر توسعه باغات دراراضی شیبدار مبتنی بر اصل خودکفایی، احتمال حادتر شدن مشکل آب اصفهان وجود داشته و تامین آب شرب نیز  مشکل خواهد بود. وی ضمن تشریح فعالیت های این کمیته در خصوص اثبات زیان آور بودن و لزوم توقف طرح تاکید کرد: طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار نه تنها در اصفهان بلکه برای کل کشور زیانبار بوده و لازم است بازنگری شود. وی با اشاره به مکاتبات انجام شده بین کمیته آب و معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی در خصوص نقد طرح مذکور گفت: تاکنون پیگیریهای انجام شده منجر به توقف چند بند و توقف اجرای طرح در چند استان شده است.
اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار در واقع شیوه نامه واگذاری اراضی ملی است
لطف اله ضیایی، نایب مسوول کمیته آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان  نیزضمن بیان اینکه این طرح از دو منظر دست اندازی به منابع طبیعی ومنابع آب قابل انتقاد است گفت: در چهار دهه گذشته مراتع و جنگل ها، منابع آب زیر زمینی و تالاب ها  وضعیت نسبتا مناسبی داشته اند ولی امروزه شاهد نابودی تالاب ها و بحران آب در کشور هستیم. وی افزود: مسلما مصرف 1 درصد کل منابع آب تجدید پذیر کشور در 500 هزار هکتار توسعه باغ شیبداردر شرایط ادامه روند کنونی، کشور را به ورشکستگی آبی سوق می دهد و این طرح در واقع شیوه نامه قانونی است که چگونگی واگذاری اراضی و مراتع ملی به سودجویان را با شعار توسعه باغ نشان می دهد و اجرای آن برابر با راه اندازی موج زمین خواری در کشور است. عضو کمیته آب رویکرد اصولی در شرایط بحران کمبود آب را کاهش مصارف و رساندن آن به سطح پایدار بیان و تصریح کرد: اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار نه تنها سطح تقاضا را کاهش نمی دهد بلکه منابع آب را به سمت قهقرای بیشتر سوق خواهد داد . عضو کمیته آب در پایان سخنان خود با بیان اینکه در شرایطی که رویکرد اصولی کاهش تقاضا و مصرف و رساندن آن به سطح توسعه پایدار است این برنامه ویرانگر بوده و لازم است مرکز پژوهش های مجلس هر چه سریعتر به این مهم رسیدگی نماید.
همچنین جهانگیر عابدی، رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه سیگنال های بحران آب اصفهان از سال های پیش توسط کارشناسان و متخصصین دانشگاهی پیش بینی شده بود، گفت: با وجودتاکید بر  حفظ آب های زیرزمینی کشور این امر مورد بی توجهی قرارگرفته و اکنون در استان های زیادی با فرونشست زمین به عنوان مشکلی حاد و غیر قابل جبران روبرو هستیم. وی همچنین بر لزوم بازنگری طرح های مختلف کشور در حین اجرا تاکید و تصریح نمود: متخصصین دانشگاهی معتقدند که طرح اراضی شیبدار کلمه حقی است که به نفع باطل است. رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی با بیان اینکه در صورت ادامه روند کنونی در خصوص آب اصفهان با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد،افزود: طرح هایی چون باروری ابرها و انتقال آب بسیار هزینه بر و تنها مسکنی در کوتاه مدت بوده و در دراز مدت جواب نخواهد داد. محمدرضا مصدقی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار را موجب ایجاد اثر تخریبی بر روی خاک دانست و گفت: این در حالی است که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک نیازمند 300 تا 1000 سال زمان هستیم. وی خواستار اجرایی شدن طرح مذکور به صورت پایلوت در چند منطقه و ارزیابی علمی آن در طول اجرا شد. محمد کوشافر، دیگرعضو کمیسیون نیز خواستار توزیع یکنواخت فشار تنش آبی در حوزه زاینده رود، توقف سریع طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار شد.  
 
آلبوم تصاویر b22-3-1397