تاریخ : چهارشنبه 30 خرداد 1397
کد 1976

چرخش اقتصادي به سوي خواهر شهرها؛

رنجبران: از ظرفيت هاي اقتصادي تفاهم نامه هاي خواهر خواندگي استفاده نكرده ايم/ مراودات ایران با اروپا کمتر از ١٠ میلیارد یورو است.

اصفهان به منزله یکی از مهم ترین شهرهای صنعتی ایران همیشه مورد توجه بوده و محصولات فراوان و متنوعی را به کشورهای خارجی صادر کرده است. حضور فعال این شهر در عرصه های گوناگون اقتصادی، آن هم با تولیدات صنعتی، کشاورزی، دامی و ... این شهر را بیش از پیش مورد اهمیت قرار می دهد. به خصوص در شرایط به وجود آمده و در کنار بحران های پیش رو شاید استفاده از ظرفیت های موجود راهی برای رهایی از بحران ها باشد و بتوان تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشت.
اصفهان نه تنها یک شهر صنعتی بلکه شهری چندجانبه از لحاظ اقتصادی است. شهری که در آن تولیدات صنایع دستی یک سوم جهان تولید می شود و در کنار صنایع مختلف از جمله محصولات آهن و فولاد و همچنین تولیدات گوناگون کشاورزی و دامی، شهری تاریخی با آثار باستانی بی نظیر به شمار می آید. این در حالی است که خشکی زاینده رود اکنون به تهدیدی برای تولیدات و صنایع  بدل شده است که اقتصاد را نیز درگیر می کند. از این رو برای مواجهه با مشکلات اقتصادی پیش رو باید به دنبال چاره اندیشی هایی بود؛ چاره اندیشی هایی کاربردی که بتوان با بهره‌گیری از آن، شرایط را بهبود بخشید و راه های دیگری را جایگزین برخی فعالیت های اقتصادی که دیگر توان اجرایی شدن ندارند کرد.براین اساس، دكتر سيد رسول رنجبران عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، مراودات ایران با کشورهای خارجی را شامل دو مرحله قبل و بعد از برجام دانست و اظهار کرد: مراودات تجاری و اقتصادی ایران پیش از برجام با کشورهای خارجی به خصوص کشورهای اروپایی بسیار ضعیف بوده و یا به صورت غیرمستقیم انجام می گرفته است. همچنین بیشتر مراودات با کشورهای چین، کره جنوبی، ترکیه، روسیه و هند انجام می شد و این در حالی است که پس از برجام مراودات اقتصادی ایران با کشورهای توسعه یافته به خصوص کشورهای اروپایی رونق بیشتری گرفت.
 رنجبران  افزود: پس از برجام روابط تجاری و رفت و آمدهای هیئت های اقتصادی از ایران و به خصوص از اصفهان به کشورهای اروپایی و از کشورهای اروپایی به ایران کمی رونق پیدا کرد و هیئت های اقتصادی متعددی با اتاق بازرگانی اصفهان مذاکره می کردند. البته تعداد اندکی از این مذاکرات به قراردادهای دوجانبه منجر شده است.این فعال اقتصادی گفت: متاسفانه پس از خروج آمریکا از پیمان برجام، شرکت های اروپایی یکی پس از دیگری در حال کمرنگ کردن روابط خود با ایران هستند و به احتمال زیاد در آینده نزدیک این روابط را قطع خواهند کرد.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران تصریح کرد: کل مراودات ایران با اروپا کمتر از ١٠ میلیارد یورو است در حالی که اروپاییان با آمریکا بیش از هزار میلیارد یورو مراودات تجاری دارند. در سال ٢٠١٧ مراوده آلمان با ایران سه میلیارد یورو بوده و شامل ٢/٧ میلیارد یورو صادرات آلمان به ایران و حدود ٤٠٠ میلیون یورو صادرات ایران به آلمان بوده است. این در حالی است که آلمان در همان سال، ١٣٠٠میلیارد یورو صادرات داشته که ٦٠٠ میلیارد یوروی آن تنها به آمریکا بوده است. باید بدانیم که جایگاه ایران در زمینه اقتصادی در مقایسه با مراودات تجاری اروپاییان به خصوص مراودات اقتصادی آلمان با آمریکا، بسیار اندک است. شرکت های بزرگ اروپایی که با ایران مراودات اقتصادی داشته اند دیگر با ما کار نخواهند کرد زیرا می ترسند که آمریکا آنها را جریمه کند، دادگاهی شوند، تحریم شوند و حذف گردند. علاوه بر آن، سهامداران برخی شرکت های اروپایی آمریکایی هستند و اجازه نمی دهند که روابط شرکت ها با ایران ادامه پیدا کند.عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: باعث تاسف است که مسئولان شهر اصفهان در قبال امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهایی از کشورهای خارجی، مبادلاتی در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، فناوری و علمی انجام نمی دهند و از ظرفیت به وجود آمده هیچ استفاده ای نمی شود. این در حالی است که همین شهرها با شهرهای خواهرخوانده خود، مراودات هیئت های گوناگون در حوزه های مختلف را انجام می دهند  و کارهای مشترک بسیاری دارند. ایران حتی از مجامع و سازمان های بین المللی که حق عضویت آن را نیز می پردازد بهره نمی برد و شاید به این دلیل است که بلد نیستیم از موقعیت ها  استفاده کنیم.