تاریخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397
کد 1943

در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

افزایش هزینه حمل و نقل ،فروش بلند مدت،ماشین آلات فرسوده و کمبود ارز،چالش های معادن استان اصفهان است/ تسهیلات ویژه بانک سینا با نرخ 8 درصد برای معادن استان اصفهان

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان گفت: افزایش هزینه حمل و نقل ،فروش بلند مدت ،ماشین آلات فرسوده و کمبود ارز،چالش های معادن استان اصفهان است .
احمد خوروش در دومین جلسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه و ماشین آلات به ارز نیاز همیشگی دارند و نباید در چرخه تامین ارز این واحدها خللی ایجاد شود.به روز شدن ماشین الات و کاهش ضایعات سنگ نیاز به خرید ماشین آلات جدیدی دارد.
 وی افزایش بهای حمل  نقل را یکی از چالش های معادن و صنایع استان برشمرد و گفت:کاهش بار تریلر از 44 تن به 40 تن باعث افزایش هزینه برای واحدهای تولیدی شده است .
خوروش تامین مالی واحدهای تولیدی بویژه معدنی را یکی از مسایل این بخش برشمرد و افزود:فروش واحدهای تولیدی عمدتا طولانی مدت است و به سرمایه در گردش نیاز دارند.
وی اضافه کرد:بانک ها نقش مهمی در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دارند.
رضا احمدی رییس کانون سنگ اصفهان در این جلسه با انتقاد از صدور بخش نامه پایانه حمل ونقل برای کاهش بار تریلرها از اول خرداد گفت: بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار قبل از تصویب بخش نامه ها از تشکل ها و اتحادیه های مرتبط باید نظرخواهی شود ولی در این موضوع هیچ نظری از تشکل ها گرفته نشده است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نوسانات ارزی و تاثر آن بر صنعت سنگ اشاره کرد و گفت:هنگام که دلار یک هزار تومان بود بازارهای داخلی برای فروش سنگ بهتر از بازارهای خارجی بود ولی در حال حاضر که دلار رسمی 4200 تومان است فرصت برای صادرات است ولی امکان صادرات نیست .
وی افزود:در حال حاضر بازرگانان ترک با ورود دلار به بازار ایران و فروش در بازار آزاد به دلیل رکود بازار سنگ را به قیمت پایین از معمول و نقدی خریداری و به ترکیه ارسال می کنند.
 شاه کرمی مدیر شعبه بانک سینا اصفهان در این جلسه از آمادگی این بانک برای ارایه تسهیلات ویژه تولید با نرخ 8 درصد به فعالان معدنی استان اصفهان خبر داد و گفت:این تسهیلات با نرخ 18 درصد درج و بنیاد مستضعفان با همکاری دولت 10 درصد نرخ را تقبل می کنند .
وی سهم این تسهیلات ویژه را برای  استان اصفهان 20 میلیارد تومان و سقف آن برای واحد تولیدی 2 میلیارد تومان برشمرد و گفت:این تسهیلات به صورت معرفی نامه از معاونت امور روستایی نهاد رییس جمهور قابل دریافت است
وی افزود:این تسهیلات یک سال تنفس و 5 سال بازپرداخت دارد.
شهریار شعبانی دبیر کمسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: انستیتو سنگ با همت اتحادیه اروپا از تیرماه فعالیت خود را در استان اصفهان آغاز می کند.
 
آلبوم تصاویر 4025-2-1397