تاریخ : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397
کد 1941

در دومین جلسه کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد:

تشکل گرایی؛ مانعی برای بزرگ شدن بدنه دولت است

در دومین جلسه کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ایجاد تشکل مانعی برای بزرگ شدن بدنه دولت عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محسن پورسینا، رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه هرچند شاکله دولت و دولتمردان کشور اعتقاد کلامی به اهمیت فعالیت بخش خصوصی دارند، اما متاسفانه نمود عملی فعالیت های آنها در بخشنامه ها، نافی جلب منافع و فعالیت بخش خصوصی است. وی ضعف در کار تیمی را یکی از آفت های فعالیت بخش خصوصی به ویژه فعالیت تشکل ها دانست و تصریح کرد: لازمه موفقیت در فعالیت یک تشکل از خودگذشتگی هیات رییسه و تریبون داران آن می باشد که متاسفانه بعضا برخی تریبون داران یک تشکل منافع خود را بر منافع جمع ارجح دانسته و تنها به رفع مشکلات واحد خود می پردازند و بدین ترتیب دردی از تشکل دوا نمی شود.
رضا چینی، عضو هیات مدیره انجمن تولید و صادرکنندگان آجر و سفال استان اصفهان نیز با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته آجر ایران قابلیت صادرات به کشورهای مختلف از جمله آمریکا و روسیه را دارد، گفت: متاسفانه علاوه بر تحریم ها و مشکل نقل و انتقالات بانکی، عدم رشد شرکت های مدیریت صادرات در اصفهان موجب از دست دادن بخشی از بازار جهانی شده است. وی ابراز امیدواری کرد انجمن تولید و صادرکنندگان آجر و سفال استان بتواند با کمک به استانداردسازی بین المللی محصولات، منجر به ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور شود. چینی تعداد واحدهای تولید آجر در استان را بیش از 300 واحد عنوان کرد و افزود: متاسفانه در طول دو سال گذشته 30 درصد این واحدها کاملا تعطیل و بیست درصد نیز با 10 تا 15 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند. وی سیاستگذاری مبهم دولت در ساخت واحدهای مسکونی را دلیل سردرگمی و ورشکستگی تولید کنندگان آجر و سفال دانست.
همچنین کامران سیامکی، دبیر انجمن تولید و صادرکنندگان انواع آجر و سفال استان اصفهان گفت: انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان آجر و سفال استان متشکل ازواحدهای تولیدی پیشرویی است که از طریق انتقال تکنولوژی به بهینه سازی واحد خود پرداخته و بر روی کیفیت تولیدات خود کار کرده اند. وی افزود: محصولات واحدهای تولیدی این انجمن از توان رقابت دربازارهای بین المللی برخوردارهستند. دبیر انجمن مذکور با بیان اینکه استانداردسازی بین المللی تولیدات این واحدها از جمله مهم ترین اهداف انجمن آجر و سفال استان می باشد، تصریح کرد: متاسفانه عدم نظارت دقیق بر محصولات بعضی واحدهای تولیدی و ورود آنها به بازارهای بین المللی موجب نارضایتی کشورهای هدف و در حقیقت تبلیغ منفی برای محصولات ایرانی شده است. سیامکی ابراز امیدواری کرد با تعامل انجمن تولید و صادرکنندگان آجر و سفال، اتاق بازرگانی و گمرک نظارت دقیق تری برمحصولات  صادراتی صورت گیرد. وی حل مشکلات مربوط به حمل و نقل و نظارت بر نحوه تخصیص یارانه به واحدهای حضور یافته در نمایشگاه ها با هدفگذاری بهتر و ارزآوری بیشتر از طریق تعامل با شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان را از دیگر اهداف این انجمن عنوان کرد.  در ادامه هادی حدادی، مشاور اتاق ایران در امور توسعه و توانمندسازی تشکل ها بی اعتمادی، فردگرایی و عدم توان کارگروهی را از جمله مسایلی دانست که تشکل های کشورمان با آن مواجه هستند. وی با بیان اینکه در طول نود سال گذشته بدنه دولت بسیار بزرگ شده است، دلیل این مساله را از زمانی دانست که جامعه ایران توان حل مسایل خود با یک مکانیزم عمل جمعی را نداشت. مجری دوره های آموزشی تشکل ها در ادامه شکست در مذاکره با دولت به دلیل عدم تامین منافع کسب و کارها را یکی از پیامدهای این بزرگ شدن ذکر و تاکید کرد: مادامی که در جامعه ای تشکل ایجاد نشود، بدنه دولت همچنان بزرگ تر خواهد شد. وی گام گذاشتن در مسیر تشکل گرایی را سخت و پر هزینه دانست و افزود: کار در تشکل ها به معنی جنگیدن است با این وجود راه تشکل هایی که یک مرتبه در تغییر نگرش دولت و پیگیری منافع خود موفق می شوند، برای همیشه باز خواهد شد. حدادی تاکید کرد: یک تشکل برای جلب اعتماد اعضاء و افزایش عضو باید بر روی حل یکی از مشکلات اساسی صنف خود تاکید ورزیده و آنرا مرتفع نماید. مشاور اتاق ایران در امور توانمندسازی تشکل ها منابع قدرت تشکل ها را تعداد اعضاء و میزان مشارکت آنها، میزان اعمال فشار رسانه ای و میزان منابع مالی دانست و گفت: تشکلی که از این منابع برخوردار نباشد در تصمیم گیری های دولت ممتنع خواهد بود. وی مهم ترین ایستگاهی که باعث خروج یک تشکل از حالت شبه تشکل می شود را وجود یک دبیر اجرایی موظف دانست، همچنین تغییر در نگرش اعضاء هیات مدیره تشکل ها از طریق تبلیغات و آموزش را موجب خروج از سندروم فرهنگی شکست اعلام کرد. مشاور اتاق ایران حوزه های حکمرانی، عضویت، روابط عمومی، خدمات و تنظیم گری را حوزه هایی اعلام کرد که لازم است تشکل ها ظرفیت سازی نمایند.
 
آلبوم تصاویر b12-2-1397