تاریخ : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
کد 1936

رييس شوراي عالي بانوان اتاق بازرگاني اصفهان؛

اخوان نسب:بانوان بیش از ٧٥ درصد از اشتغال بخش خصوصی را در اختیار دارند.

بانوانی که در کانون خانواده مهمترین اولویت خود را برنامه‌ریزی و مدیریت درآمد و مخارج می‌دانستند این بار در فضایی به‌مراتب وسیع‌تر در بدنه اقتصادی جامعه وظایفی را به عهده گرفته‌اند که نیاز به آموزش و دارا بودن قدرت ریسک فوق‌العاده‌ای است.
بحث صادرات و تجارت به‌تنهایی موضوع جالب و جذابی است. یک باور عمومی وجود دارد که تاجران بیشتر افرادی هستند که قدرت ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری در آنها بسیار بیشتر از دیگران است.
اما هنگامی‌که بانوان در این حوزه ورود پیدا می‌کنند بحث تجارت و صادرات از زوایای دیگری اهمیت پیدا می‌کند چراکه به ادعای برخی، بازرگانی شغلی مردانه است؛ اما واقعیت قضیه این است که مسئله ورود بانوان در امر تجارت و بویژه صادرات بسیار کلی‌تر از یک اشتغال ساده و جزئی برای بانوان است.
بانوانی که در کانون خانواده مهمترین اولویت خود را برنامه‌ریزی و مدیریت درآمد و مخارج می‌دانستند این بار در فضایی به‌مراتب وسیع‌تر در بدنه اقتصادی جامعه وظایفی را به عهده گرفته‌اند که نیاز به آموزش و دارا بودن قدرت ریسک فوق‌العاده‌ای است.
به گفته رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان شکل‌گیری و آموزش زنان بازرگان به توسعه نقش اجتماعی آنها کمک خواهد کرد. این در حالی است که در شرایط فعلی بانوان توانسته‌اند با بهره‌گیری از توان ذاتی خود مشارکت چشمگیری در عرصه اقتصادی داشته باشند.
زهرا اخوان نسب رشد سطح تحصیلات بانوان را در سال‌های گذشته چشمگیر دانست و افزود: این روند افزایشی را در گسترش حضور بانوان در مشاغل گوناگون نیز شاهد هستیم. اکنون ٤/٢٤ درصد مشاغل بخش عمومی در اختیار بانوان قرار دارد و در حوزه خصوصی ٦/٧٥ درصد بانوان مشارکت دارند که رقم قابل‌توجهی است.
وی با اشاره به اینکه بانوان در شرایط فعلی بیشتر در حال حرکت به سمت تجربه‌اندوزی هستند ادامه داد: در آینده بدون شک با وضعیت بهتر و رشد چشمگیرتری از حضور بانوان در اقتصاد روبرو خواهیم شد.
رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان با انتقاد از اینکه در جامعه ما بازرگانی را شغلی مردانه می‌دانند، گفت: یکی از نخستین بانوان بازرگان تاریخ، حضرت خدیجه بوده‌اند که در بدترین شرایط اجتماعی در اوج دیدگاه منفی نسبت به زنان بازهم در نقش یک بازرگان زن ظاهر شد و عملکردی موفق داشت. این موضوع در شرایط فعلی نیز وجود دارد. معمولاً زنان ریسک‌پذیر نیستند و دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم‌هزینه‌اند؛ اما این موضوع به دلیل آزمون‌وخطای کمتری است که نسبت به آقایان داشته‌اند.
وی تصریح کرد: بالاخره برای ورود به هر عرصه‌ای باید تجاربی را پشت سر گذاشت تا به جایگاهی مناسب دست پیدا کرد و این موضوع تفاوتی در جنسیت ندارد.
اخوان نسب با اشاره به اینکه بانوان برای دستیابی به جایگاه خودشان باید سطح مهارت‌ها و دانسته‌های خود را ارتقا دهند، افزود: در حال حاضر ١٢ درصد از جمعیت اعضای اتاق بازرگانی اصفهان را بانوان به خود اختصاص داده‌اند و در منتخبان صادرکنندگان نمونه استانی بانوان هم توانستند جایگاه ویژه‌ای کسب کنند.
وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در سال‌های آینده شاهد شکسته شدن انجماد نگرش‌ها نسبت به بانوان باشیم، افزود: بانوان باید آن‌چنان قوی عمل کنند تا جامعه به معنای واقعی اعتماد نسبت به فعالیت‌های این قشر پیدا کند.اینکه بانوان ۵۰ درصد از این جامعه هستند و نباید نادیده گرفته شوند. بویژه در مسئله بااهمیتی مثل اقتصاد و بازرگانی حضور بانوان موضوع بااهمیتی است چراکه در همین هزاره سوم با توجه به تمام صحبت‌ها و ادعاهای که در مورد رعایت حقوق بانوان گفته می‌شود، بازهم تبعیض‌ها و ناملایمات در برخی مواقع مشکلات فعالیت برای این قشر را دوچندان می‌کند.
در کنار تمام این اتفاقات بانوانی هستند که تمام سعی خود را به کار می‌گیرند تا نتیجه آن افزایش قدرت رقابت کشور در بازارهای بین‌المللی باشد. نمونه آن شاید بانوان تولیدکننده و صادرکننده‌ای باشند که در گوشه و کنار شهر مشغول به فعالیت هستند.