تاریخ : سه شنبه 11 ارديبهشت 1397
کد 1919

معاون توسعه صادرات کالاوخدمات سازمان توسعه تجارت ایران:

دلیلی برای نگرانی بخش خصوصی صادرکننده وجود ندارد/ ارز 4200 تومانی مشکلی برای بخش خصوصی صادرکننده ایجاد نمی کند
معاون توسعه صادرات کالاوخدمات سازمان توسعه تجارت دربیست و چهارمین جلسه کمیته توسعه صادرات ذیل کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: ارز 4200 تومانی مشکلی برای بخش خصوصی صادرکننده ایجاد نمی کند و نگرانی دراینباره بی مورد است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشارزی اصفهان در ابتدای این جلسه محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا وخدمات سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به ابلاغ مصوبه صادرات بر مبنای نرخ جدید ارز، از تشکیل کارگروهی مشتمل بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و افزود: در این کارگروه مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی مطرح و با بهره گیری از دیدگاه های کارشناسی شده، تمهیدات لازم به منظور رفع آنها اندیشیده می شود. وی در ادامه بر مطالعه دقیق بخشنامه اخیر معاون اول رییس جمهور در زمینه نحوه بکارگیری ارز صادراتی و سیاست های تجاری مبنی بر الزام شرکت های بزرگ دولتی، پتروشیمی و شرکت های غیر خصوصی به برگرداندن ارز حاصل از صادرات از مجرای صرافی یا بانک به داخل کشور تاکید کرد و گفت: الزام به برگردانده شدن ارز خارج شده از کشور توسط صادرکنندگان در راستای حمایت از صادرکنندگان واقعی تعیین و استثناهایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شد. وی شوک ارزی تحمیل شده به کشور در یک مقطع زمانی را ناشی از واکنش نامطلوب و هیجانی مردم دانست و افزود: در این میان مردم قربانی عملکرد دلالان شده و تنش ارزی بر مردم وارد شد. مودودی تصریح کرد: با این وجود دولت تمامی تلاش خود را در راستای عدم پرداخت هزینه این شوک ارزی توسط بخش خصوصی صادرکننده به کار گرفت. معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران این موارد را شامل عدم الزام به برگرداندن ارز در صورت صادرات به عراق و افغانستان، در نظر گرفتن برگشت ارز 4200 تومانی به چرخه اقتصاد کشور توسط صادرکنندگان بخش خصوصی، از طریق تهاتر یا واردات و... بیان کرد. وی در نظر گرفتن ارز 4200 تومانی را راهکاری برای کنترل شوک ومقابله با افزایش بی رویه نرخ ارز دانست و تصریح کرد: این تصمیم شتابزده نبوده و با استفاده از اندیشه ها و تجارب بزرگترین صادرکنندگان برتر، اتاق های بازرگانی، روسای اتحادیه و انجمن ها و... گرفته شد. مودودی تاکید کرد: دلیلی برای نگرانی بخش خصوصی صادرکننده وجود ندارد.
در ادامه حمیدرضا مومنی، مسوول کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه نوسانات اخیر ارزی سوالات زیادی برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است، گفت: این جلسه با هدف آگاهی از مسایل و مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی و استفاده از دیدگاه های فعالان اقتصادی تشکیل شده و امیدواریم با تعامل و همراهی هر چه بیشتر بخش خصوصی و حمایت دولت از موانع موجود عبور کرده و شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم. وی در ادامه خواستار بازنگری در ارزش تعرفه ای محصولات با تعامل گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران شد .
گفتنی است تشکیل کمیته ای در خصوص رسیدگی روزانه به مسایل و مشکلات صادرکنندگان و ایجاد فضای شفاف و لایه امنیتی محافظ برای صادرکنندگان از جمله خواسته های اعضاء کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه  بود.
 
آلبوم تصاویر b4-2-1397