تاریخ : دوشنبه 14 اسفند 1396
کد 1859

قائم مقام صندوق توسعه ملی در اتاق بازرگانی اصفهان :

نرخ سود تسهیلات ارزی صندوق 3.5 درصد/ سال 97، 14 میلیارد دلار تسهیلات پرداخت می شود

قائم مقام رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: نرخ سود تسهیلات ارزی صندوق 3.5 درصد و برای تسهیلات اعلام کرد و گفت:سهم صندوق توسعه ملی از این نرخ یک درصد و سهم بانک عامل 2.5 درصد است.
علیرضا صالح در سمینار آشنایی با فرایند اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای سال 97 ،14 میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است .
وی ارایه تسهیلات به شرکت های خدمات فنی و مهندسی که در مناقصات بین المللی برنده می شوند را یکی دیگر از خدمات این صندوق برشمرد و گفت:صادرکنندگانی که در یک کشور دیگر بازاری پیدا کنند و یا در مناقصه موفق شوند می توانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند .
وی افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادی  8 درصد به یک تریلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داریم و صندوق توسعه ملی بخشی از این سرمایه را می تواند تامین کند.
صالح اضافه کرد: هر شرکتی که بیش از 20 درصد سهام دولتی و یا بیش از دو نفر از اعضای هیات مدیره  توسط دولت تعیین شود نمی تواند از تسهیلات صندوق استفاده کند .
وی افزود: تا پایان سال 93 مبلغ 211 هزار و 343 میلیارد ریال با 19 بانک از سوی صندوق توسعه ملی  قرار عاملیت منعقد شد که 118 هزار میلیارد ریال به طرح ها و پروژه های معرفی شده از طرف بانک های  عامل اختصاص یافته است .
سهم اندک  استان اصفهان از صندوق توسعه ملی
مهدی اکبری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این سمینار گفت:استان اصفهان با وجود صنعتی ترین استان کشور و قرار گرفتن در رتبه های نخست تولید و خدمات نتوانسته از صندوق توسعه ملی بر اساس توانمندی هایش تسهیلات دریافت کند.
وی افزود:اطلاع رسانی از ظرفیت این صندوق و تسهیلات ویژه می تواند فعالان اقتصادی را برای تامین مالی پروژه های توسعه خود ترغیب کند .
سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار تسهیل دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای فعالان اقتصادی شد و گفت:صنعتی ترین استان کشور در شرایط خوبی به سر نمی برد و تامین مالی با نرخ متعادل می تواند به رونق تولید  کمک کند.
قاسم علی جباری رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در این سمینار خواستار اختصاص بخشی از بودجه صندوق به نوسانات ارزی شد و گفت:نوسانات ارزی ضربات جبران ناپذیری را به  برخی از واحدهای تولیدی و صادرکنندگان وارد می کند و صندوق می تواند بخشی از زیان را با ارایه تسهیلات ارزان قیمت
جبران کند.
استان اصفهان رتبه ششم دریافت کننده تسهیلات ارزی
 علی نبوی معاون سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در این سمینار گفت:هدف  از تاسیس صندوق تبدیل بخشی از منابع به ثروت های ماندگار ،مولد،سرمایه های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت ،گاز و فرآورده هی نفتی است .
وی تصریح کرد:اولویت ارایه تسهیلات صندوق به بخش های صنعت ومعدن ، گردشگری ،آب و کشاورزی و محیط زیست و منابع طبیعی  است .
 نبوی گفت:  استان اصفهان رتبه ششم دریافت کنده تسهیلات ارزی را به خود اختصاص داده است.همچنین تسهیلات ریالی تخصیص یافته به متقاضیان  از محل قراردادهای سپرده گذاری  ریالی منعقده با بانک نیز استان اصفهان پس از تهران ،خراسان رضوی ،آذربایجان شرقی ،کرمان و البرز در مقام ششم قرار گرفته است .
وی افزود: با اشاره به ماده 52 قانون الحاقش برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صندوق مکلف  شد 10 درصد منابع ورودی به صندوق را در بخش آب ،کشاورزی ،صنایع تبدیلی و تکمیلی ،منابع طبیعی و محیط زیست و صادرات محصولات کشاورزی  هزینه شود .
وی خاطر نشان کرد: روش های اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق شامل عاملیت ریالی ،عاملیت ارزی ،سپرده گذاری ریالی و سپرده گذاری ارزی است .
نبوی عنوان کرد:از مجموع سپرده گذاری های انجام شده از ابتدای سال 95 تا کنون 39 هزار و 500 میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صادراتی و در اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی تخصیص یافته است .این سپرده ها بابت یک دوره  ساله با نرخ 16 درصد برای بخش صنعت و معدن و 14 درصد برای بخش آب ،کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی اختصاص یافت .
وی اضافه کرد:مجموع قراردادهای سال 96 حدود مبلغ 21 هزار و 400 میلیارد ریال در اسفند 96 مصوب شده و در شرف انعقاد است .
 این سمینار به همت کمیسیون «حمایت از سرمایه گذاری و تامین مالی » و «آموزش ،پژوهش و توانمندسازی »اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد
 
آلبوم تصاویر 3244-12-1396