تاریخ : شنبه 19 اسفند 1396
کد 1858

برگزاری هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست

هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست با حضور مدیر کل مدیریت بحران و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان حمیدرضا قلمکاری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن هفته بزرگداشت زن و روز مادر همچنین روز درختکاری بر لزوم حضور شایسته زنان در فضای توسعه کشور و رعایت اصول زیست محیطی تاکید کرد. وی همچنین با تشریح فعالیت های  سه سال گذشته کمیسیون، پیگیری و حمایت از تولید محصولات صادرات محور با هدف خوداتکایی بخش کشاورزی، ایجاد ستاد نجات زاینده رود از سراب تا پایاب با هدف مدیریت بهره برداری و استفاده بهینه از آب به عنوان کلید تداوم حیات اصفهان از جمله توقف طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و لزوم بازنگری آن و توجه به مباحث زیست محیطی تضمینی برای ایمنی محصولات کشاورزی را از اولویت های کمیسیون کشاورزی بیان کرد.
همچنین منصور شیشه فروش، مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان ضمن تاکید بر لزوم تطبیق با ناهنجاریهای دما، تغییرات فصول و سازگاری با کم آبی گفت: در کنار تمامی اقدامات دولت در این زمینه لازم است از سوی بخش خصوصی استراتژی در جهت تامین معیشت و اشتغال پایدار کشاورزان تدوین و راهکارهای لازم برای مقابله با مخاطرات جدید زیست محیطی با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و اندیشمندان در این حوزه ارایه گردد. وی در پایان سخنان خود از خدمات ارزنده کمیسیون کشاورزی در زمینه مباحث زیست محیطی تشکر نمود و خواستار ارایه راهکارهای عملیاتی درخصوص نحوه مصرف بهینه آب در بخش صنعت و کشاورزی به دولت شد.
محمد حسین شاملی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در ادامه این جلسه یکی از اهداف هفته منابع طبیعی و روز درختکاری را فرهنگسازی بیان کرد وگفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سنوات آینده حدود یک میلیارد نفر در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهند شد. وی افزود: از آنجا که 35 درصد از کشاورزی دنیا در این مناطق صورت می گیرد، در صورت عدم چاره اندیشی برای حل این مشکل امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تغییر اقلیم، کمبود بارش، افزایش بیابان ها و کاهش گونه های گیاهی و جانوری را از جمله اساسی ترین چالش های مناطق مذکور برشمرد. شاملی جنگل کاری واحیاء جنگل ها و رویش گاه های مرتعی و توسعه گیاهان دارویی، تثبیت شن های روان در کانون بحران فرسایش بادی و اجرای عملیات آبخیزداری و پوشش حفاظتی را از اهداف سازمان جنگل ها و آبخیز داری کشور نام برد که باید در طول برنامه ششم توسعه در این بخش به اجرا درآید.  وی در ادامه با بیان اینکه در طول سال اول این برنامه، تنها 42 درصد فعالیت های استان اصفهان در این زمینه تحقق یافت، دلیل این امر را عدم تامین اعتبارات بیان کرد. شاملی در ادامه با ابراز خرسندی از تصویب تامین اعتباراین بخش در طول سال 97 از محل صندوق توسعه ملی در کشور، از عدم توجه ویژه مسوولین شورای برنامه ریزی شهرستان ها و استان اصفهان به مباحث زیست محیطی انتقاد کرد. مدیر کل منابع طبیعی استان در ادامه افزود: به دلیل اینکه 8 شهر استان اصفهان با مشکل کانون بحران فرسایش بادی مواجه هستند، اگر در سال های آتی این کانون ها مورد کنترل قرار نگیرند، به چالش بزرگی برای استان تبدیل خواهند شد.  وی افزود: در صورت ادامه روند بارش ها در استان باغات غرب، مزارع شرق و شمال در حاشیه شهر به خطر خواهند افتاد. وی عدم تامین حقابه زیست محیطی تالاب را نیز مشکل دیگری دانست که شهرستان های دیگر استان را نیز با چالش جدیدی در بیابان مواجه خواهد کرد. شاملی راه حل جلوگیری از افزایش کانون های بحران فرسایشی جدید در استان را نیازمند مدیریت همه دستگاه های استان در کنار سازمان جنگل ها و منابع طبیعی دانست. وی استفاده از آب شور در اراضی کشاورزی استان و توسعه معادنی که دارای تخریب سطحی هستند را نیز از دیگر مباحثی دانست که منجر به ایجاد کانون های بحران جدید در استان خواهند شد. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه با اشاره به اینکه در طول 5 دهه گذشته 300 هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی استان ایجاد شده، بر لزوم حفظ این جنگل ها تاکید کرد و گفت: با بودجه فعلی امکان افزایش این جنگل ها وجود نداشته پس لازم است مردم و مسوولین در حفاظت از آن کوشا باشند. شاملی همچنین بر حفظ مراتع استان تاکید کرد و گفت: از طریق تامین نهاده های تغذیه دام با قیمت مناسب و تسهیلات ارزان می توان وابستگی دامداران به مرتع را کاهش داد علاوه بر اینکه کشت گیاهان دارویی و مباحث اکو توریسم می تواند راهی برای تغییر نحوه معیشت دامداران باشد.
لازم به ذکر است در پایان این جلسه ضمن تقدیر از مسوولین کمیسیون، تفاهم نامه همکاری میان کمیسیون کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با هدف کمک به حفظ عرصه های منابع طبیعی استان اصفهان امضاء شد.
 
آلبوم تصاویر b207-12-1396