تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1396
کد 1840

در نشست تخصصی توانمندسازی ژئوتوریسم در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد :

ژئوتوریسم ایران فرصت مغتنم برای توسعه صنعت گردشگری است

نشست تخصصی توانمندسازی ژئوتوریسم به همت کمیسیون معادن و صنایع معدنی و کمیسیون گردشگری و برند شهری در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
این نشست  با موضوع  میراث معدن کاری و زمین باستان  شناسی ،تحلیل ویژگی های زیست محیطی و زمین شناسی ایران و جهان،آشنایی با دوره های باستان شناسی و تاریخی در ایران و جغرافیای اکوتوریسم میراث طبیعی و تنوع اقلیمی ،آشنایی با مقاصد گردشگری و تاکید بر جاذبه های ژئوتوریسمی و طبیعی و کاربرد فنآوری اطلاعات در راهنمای تور  برگزار شد
مریم قیامی مدیر موسسه تحقیقاتی ژئوتوریسم در این نشست گفت: ژئوتوریسم شاخه ایی از گردشگری است که ویژگی های جغرافیایی یک منطقه را حفظ می کند  و زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم می کند.
وی هدف ژئوتوریسم افزایش رفاه مردم محلی دانست و گفت: ژئوتوریسم بخشی از اکوتوریسم پایدار شناخته می شود قیامی اظهار داشت: ژئودایورسیتی میزان فراوانی و گوناگونی پدیده ها و عوارض زمین شناختی است و كشور ايران داراي گوناگوني زمين شناختي كم نظيري در جهان است. تقريبا از هر گونه پديده زمين شناسي جهان، نمونه اي در ايران وجود دارد.
قیامی تصریح کرد:يکي از گرمترين نقاط جهان در بيابان لوت با دماي نزديك به 71 درجه سانتيگراد   گسترده ترين پهنه كلوت يا ياردانگ در جهان ،بيابان لوت است و این مزیت های قابل توجه برای گردشگران ژئوتوریستی است .
وی طولاني ترين غار نمکي جهان را (غار نمکدان قشم به طول 6 كيلومتر ،گسترده ترين لنداسلايد (زمين لغز) جهان در مرز استان هاي ايلام، لرستان و خوزستان و طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غاری (غار علیصدر) متعلق به ایران دانست و گفت:ایران می تواند در جذب گردشگران ژئوتوریسم جایگاه ویژه ایی در صنعت گردشگری داشته باشد.
قیامی  خاطر نشان کرد: ژئوپارک گستره ای با مرزهای کاملا آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین شناختی کمیاب و برجسته است.در این گستره، جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت می شود.
وی افزود: این گستره باید از برنامه های مدیریت گسترش و بهره برداری وطرح های حفاظتی برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری های مردم را داشته باشد.
وی تصریح کرد:ژئوسایت مکانی است که  دارای یک پدیده کمیاب و ارزشمند زمین شناختی است.همچنین  ارزش برجسته علمی یا زیبایی شناختی دارد. ابزار تفسیری مناسب برای بازدید کنندگان دارد. شرایط بازدید همگانی را نیز داشته باشد.
وی تاکید کرد: ژئوسایت ها، نقاط منفردی هستند که می توانند به تنهایی مورد بازدید قرار بگیرند.
 وی اهداف تاسیس ژئوپارک را شامل جلب مشارکت همگانی در حفظ و نگهداری میراث زمین شناختی،افزایش اشتغال(راهنمایان و محافظین ژئوسایتها)، جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ ،افزایش اشتغال(راهنمایان و محافظین ژئوسایتها) برشمرد.
وی مزایا و اثرات ژئوپارک در جامعه را شامل انجام پژوهش های علمی،تحقیقاتی،ارتقای سطح فرهنگی در اثر معاشرت با فرهیختگان ،گردشگرپذیر شدن جوامع محلی(بالا رفتن استانداردها) عنوان کرد و گفت: نمک درمانی، لجن درمانی و چشمه های آب گرم از دیگر جذابیت های ژئوپارک ایران است.
 
آلبوم تصاویر 3240-12-1396