تاریخ : سه شنبه 26 دي 1396
کد 1777

در نشست هم اندیشی راهکارهای دستیابی به اصفهان شهر آب پایه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛

هدف از ایجاد شهرآب پایه،ایجاد امنیت آبی ،بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی شهرهاست /حکمرانی متداول مبتنی بر نسخه پیچی و اصل ایستایی دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز آبی شهرها باشد/ زیان کمبود آب در کشور 103 هزار میلیارد ریال در سال

نشست هم اندیشی راهکارهای دستیابی به اصفهان شهر آب پایه با حضور کارشناسان بخش آب اداره کل آب وفاضلاب،شرکت سهامی آب منطقه ایی استان ،تشکل های زیست محیطی به همت کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست ادر تالار اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
مجید جبل عاملی نایب رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:کمیسیون کشاورزی با تشکیل کمیته آب همواره تلاش کرده که مسایل ،مشکلات ،فرصت ها و تهدیدهای مربوط به حوزه آب را با حضور کارشناسان و مسوولین  بررسی کند.
زیان کمبود آب در کشور 103 هزار میلیارد ریال در سال
علی امیر یوسفی مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:  تغییرات اقلیمی ،رشد جمعیت ،رشد شهرنشینی،آلودگی های محیط زیست ،محدودیت منابع و فرسودگی زیرساخت ها از جمله  چالش های  زیست محیطی پیش روی شهرهاست .
وی  رویکرد غالب در مدیریت آب شهری  را مهندسی شامل فرماندهی و کنترل با تمرکزگرایی و بهینه یابی برشمرد و گفت: سیستم مدیریت فعلی جوابگو نیازها و شرایط پیش رو نیست .
وی زیان کمبود اب در کشور 103 هزار میلیارد ریال در سال  برشمرد و گفت: آب در تمام بخش های کشاورزی،صنعتی،خداتی و گردشگری نقش بسزایی دارد .  
حکمرانی متداول مبتنی بر نسخه پیچی و اصل ایستایی دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز آبی شهرها  باشد
یوسفی خواستار  تغییرات اساسی در مدیریت بخش آب شامل قانون گذاری ،سیاست گذاری و اجرایی شد و گفت: حکمرانی متداول مبتنی بر نسخه پیچی و اصل ایستایی دیگر نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد.
وی شهر آب پایه را شهر سازگار با (حساس به ) آب تعریف کرد و گفت:شهر آب پایه رویکرد جدید در مدیریت آب شهر است و شهری است که عرضه کننده آب مورد نیازش است و  دربردارنده زیرساختها ،نهادها و جامعه سازگار با شرایط آبی است .
یوسفی دسترسی به آب سالم ،محافظت از سلامت همگانی  و تامین امنیت عمومی، سلامت محیطی و زیبایی شهری و تفریح و سرگرمی را از ویژگی شهرهای آب پایه برشمرد و گفت: شناسایی  طبیعت و تاریخچه  توسعه شهر و روند تغییرات ،در نظر گرفتن شهر در مقیاس حوضه آبریز،درک ماهیت حوضه آبریز شهر و در نظر گرفتن ساکنین حاشیه رودخانه ذینفعان از دیگر بخش های یک شهر آب پایه است.
هدف از ایجاد شهرآب پایه،ایجاد امنیت آبی ،بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی شهرهاست
وی افزود: هدف از ایجاد شهرآب پایه را  ایجاد امنیت آبی ،بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی ،فرهنگ سازی وهوشیارسازی اجتماعی نسبت به مسایل زیست محیطی و برقراری ارتباط شهر،شهروندان و منابع آب ،احیای جریان کمی و کیفی پایه و تغذیه سفره های آب زیرزمینی ،محرک توسعه و نوسازی  بافت فرسوده با محوریت منابع اب است .
وی نیاز به تحول اجتماعی برای ایجاد و پشتیبانی شهر آب پایه را شامل تغییر نگرش  افراد،تغییر رفتار و تغییر حکمرانی دانست و گفت: برنامه ریزی  امایش سرزمین در سطح حوزه آبخیز ،برنامه ریزی و مدیریت به منظور حفاظت و بازیافت آب ،طراحی شهری منطبق با  خرده اقلیم ها ،ایجاد ظرفیت اجتماعی – فنی مقابله با شوک ها و قانون گذاری برای طراحی شهر آب پایه از بخش های یک شهر آب پایه است .
یوسفی  مهم ترین موانع گذار به شهر آب پایه را شامل کمبود منابع (دانش ،مهارت)،نبود همکاری درون سازمانی بین سازمانی و منطقه ای ،شفاف نبودن ماموریت دستگاه های مختلف و هم سو نبودن منافع ،فقدان اراده  سیاسی و عمومی ،نبود چشم انداز روشن و راهبرد روشن ،وابستگی به مسیر و مقاومت افراد و سازمان ها عنوان کرد.
شهروندان نسبت به آلایندگی خودروها  حساسیت  داشته باشند
منصور شیشه فروش مدیر ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در این نشست با اشاره به افزایش تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان  گفت: بر اساس طرح هوای سالم ارایه سوخت گاز به جای مازوت  به نیروگاه برق ، راه ایستگاه های  اندازی مترو و نصب دوربین های ترافیکی مورد تاکید قرار گرفت .
وی افزود: تعداد روزهای سالم 2/7 برابر افزایش یافته است و نشان از نتیجه بخش بودن تصمیمات مدیریتی استان در راستای طرح هوای سالم است .
وی شرایط فعلی هوای اصفهان را ویژه عنوان کرد و گفت: طی 100 روز بارندگی در اصفهان انجام نشده است و پایین بودن دما شرایط پایداری برای آلودگی هوا ایجاد کرده است .
شیشه فروش از شهروندان اصفهانی خواست که از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند و افزود: بخشی از راهکار آلودگی هوا به دست شهروندان است .
آب تصفیه خانه های پساب باید برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود
فروغ مرتضایی نژاد مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این نشست گفت: رویکرد شهرداری اصفهان برای حفظ فضای سبز  از چمن کاری به حفظ درختان است.
وی خواستار در اختیار قرار گرفتن تصفیه خانه های پساب اصفهان برای آبیاری فضای سبز شهری شد و گفت:با وجود الزام قانونی در اختیار قرار گرفتن پساب برای آبیاری فضای سبز شهری هنوز واگذاری صورت نگرفته است .
محسن طرفه مشاور استاندار و مسئول تشکیل ستاد ویژه احیای  زاینده رود  در این نشست ضمن تقدیر از عملکرد اتاق بازرگانی اصفهان در موضوع آب گفت:برای حل مساله آب استان به یک انسجام بین ذینفعان آب نیاز داریم.
بابک ابراهیمی ،مدیر دفتر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای در این نشست گفت: بارش سال آبی امسال نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش داشته است .
وی استان اصفهان را سومین استان درگیر خشکسالی کشور  عنوان کرد و گفت: حجم سد زاینده رود با ¼ میلیارد متر مکعب 140 میلیون متر مکعب اب ذخیره دارد.
سید محسن صالح  مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی  شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این نشست گفت:85 درصد آب شرب استان اصفهان از زاینده رود تامین می شود که هر سال 315 میلیون متر مکعب به 56 شهر و  230 روستا برای تامین مصرف 4/2 میلیون نفر آبرسانی می شود.
وی میزان هدررفت آب در شبکه توزیع آب را   16/5 درصد عنوان کرد و گفت:استان اصفهان رتبه نخست کمترین هدر رفت آب در کشور را به خود اختصاص داده است .
وی با اشاره به مصرفه بهینه آب در استان اصفهان گفت:85 درصد مردم الگوی مصرف بهینه آب را رعایت می کنند .
همچنین در این نشست دیدگاه ها و نظرات کارشناسان در موضوع های  تغییر نگرش به احیای زاینده رود ،حل مناقشه آب بین استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری ،تامین منابع آبی جدید برای استان ،اصلاح مصرف آب ،اطلاع رسانی بحران آب زاینده رود به شهروندان از طریق صدا وسیما  و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف کاهش مصرف آب در صنایع ارایه شد.
 
آلبوم تصاویر 3218-10-1396