تاریخ : چهارشنبه 20 دي 1396
کد 1760

در هشتمین جلسه کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان تاکید شد:

صندوق حمایت از استارتاپ ها در اصفهان ایجاد شود/ آموزش عالی کشور پاسخگوی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار باشد/ فرش از بیشترین مزیت رقابتی در صادرات غیرنفتی استان اصفهان برخوردار است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در جلسه کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی بر ایجاد هر چه سریع ترصندوق حمایت از استارتاپ ها در استان اصفهان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، هشتمین جلسه کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان به بررسی RFP(Request for Proposal) های مصوب در کمیته راهبری پژوهش های کاربردی، شامل «تحلیل تاثیر نرخ هزینه تمام شده تامین مالی با تاکید بر تسهیلات بانکی بر تولید و اشتغال»، «آسیب شناسی واحدهای صنعتی بزرگ نیمه فعال و تعطیل شده به منظور بازگشت آنها به چرخه تولید و پیشگیری از تعطیلی سایر واحدها» و« بررسی آثار تحریم های اقتصادی بر شبکه بانکی» اختصاص یافت.
سید عبدالوهاب سهل آبادی در این جلسه با تاکید بر اینکه اتاق های بازرگانی سراسر جهان به ویژه وین امروزه سرمایه گذاری زیادی بر روی استارتاپ ها و حفظ امنیت طرح های آنها نموده اند، گفت: لازم است اتاق اصفهان از تجارب اتاق های موفق دنیا در این زمینه بهره مند شده و گام های اساسی در حمایت از استارتاپ ها بردارد.  وی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد هر چه سریع ترصندوق حمایت از استارتاپ ها در استان اصفهان، از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای حمایت از این صندوق خبر داد. رییس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با بیان اینکه اگر صنعت ما به صنعتی نو تبدیل نشود ورشکستگی اجتناب ناپذیر خواهد بود، گفت: حمایت از استارتاپ ها و انتقال طرح های نوین آنها به صنایع می تواند ضامن موفقیت صنایع و مشاغل مختلف در آینده باشد . سهل آبادی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: انجام طرح های پژوهشی، برگزاری دوره های آموزشی تاثیر مثبتی بر اشتغال، کمک به تصمیم سازی و همچنین تربیت نیروهای متخصص خواهد داشت. وی همچنین با تاکید بر اینکه یکی از راه های نجات صنعت، فریز کردن دیون صنایع می باشد، تصریح کرد: امروزه با همراهی بیش از دویست نماینده مجلس به دنبال فریز کردن بدهی های معوق صنایعی که دارای دیون معوق بوده اما همچنان اشتغال خود را حفظ نموده اند، حداقل به مدت دو سال و پرداخت بهره بانکی آنها توسط دولت هستیم.
 امیر کشانی، رییس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر ضرورت حفظ و ایجاد اشتغال در جامعه گفت: در صورتی که فردی از دهک اول درآمدی جامعه از شغلی با حداقل حقوق و مزایای اداره کار بهره مند شود، به دهک پنجم صعود خواهد کرد. وی افزود: ایجاد شغل در شرایط کنونی خدمت بسیار بزرگی برای مردم می باشد که متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از مشاغل از بین رفته و با تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی بر تعداد بیکاران افزوده شده است. کشانی در ادامه ضمن انتقاد ازنظام آموزش عالی کشور مبنی بر جذب تعداد زیادی دانشجو که بعد از فارغ التحصیلی نتوانسته اند شغل پیدا کنند گفت: عدم تربیت نیروی انسانی متخصص یکی از دلایل افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار بوده و لازم است آموزش عالی کشور و مسوولان ذیربط پاسخگو باشند. رییس کمیسیون آموزش برگزاری دوره های آموزشی مختلف به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و به کار گیری این افراد در صنایع مختلف را یکی از اقدامات موثری دانست که تحقق آن نیازمند عزم همگانی است. کشانی در ادامه با اشاره به نقش نظام بانکی در اقتصاد کشورتصریح کرد: لازمه رشد نظام بانکی کشور نیز رقابت پذیر بودن آن و خروج از بازار انحصاری است. وی افزود: درنظام بانکی هم باید همانند سایر بازارها، مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ تسهیلات باشد و از تعیین دستوری نرخ سود بانکی پرهیز شود. کشانی انجام طرح های پژوهشی در اتاق بازرگانی را کمک به تصمیم سازی بهتر در حیطه های مختلف عنوان کرد. حمیدرضا امیدان، رییس کمیته راهبری پژوهش های کاربردی نیزاز ارجاع طرح مطالعاتی بررسی «آثار تحریم های اقتصادی بر شبکه بانکی با تاکید بر سرریز بخش حقیقی بر بخش مالی» توسط کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به اتاق اصفهان خبر داد. وی شناسایی کانالهای اثرگذار تحریم های اقتصادی بر روی شبکه بانکی، شناسایی آثار مستقیم تحریم ها بر تولید و نگاه کمی آمار محورتحریم ها بر اشتغال کشور و در سطح کلان، تاثیردیپلماسی بر محرک های اقتصادی را از جمله اهداف اصلی این طرح پژوهشی عنوان کرد که در ادامه مخالفان و موافقان این طرح پژوهشی نظرات خود را بیان کردند.
مسعود رجایی، نایب رییس کمیته کسب و کار دانش بنیان نیز با بیان اینکه نظام بانکی امروزی نه تنها کمکی به صنعت نخواهد کرد بلکه به یکی از موانع اصلی توسعه صنعتی کشور تبدیل شده است، گفت: در شرایطی که رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت 6 درصد اعلام شده است چگونه یک صنعتگر می تواند تسهیلاتی با نرخ سود بیست درصدی را بازپرداخت کند. وی افزود: ارایه تسهیلات با نرخ سود فعلی سبب تضعیف فعالان بخش صنعت وایجاد استهلاک و زیان انباشته در این بخش خواهد شد.  وی ریشه اصلی مشکلات مالی صنعت را ضعف در بازاریابی و فروش دانست و تصریح کرد: در صورتی که یک واحد تولیدی و صنعتی از بازار مناسبی برخوردار باشد به واسطه فروش محصولات خود، عملا نیازی به دریافت تسهیلات بانکی نخواهد داشت.
همچنین احمدرضا شکرچی زاده، مدیر طرح پژوهشی «برنامه راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی استان اصفهان با رویکرد انتخاب بازار هدف و استراتژی بازاریابی در مزیت های رقابتی نسبی » در این نشست گفت: طبق تحقیقات انجام شده از بین 19 قلم کالایی که در استان دارای مزیت رقابتی هستند، فرش از بیشترین مزیت برخوردار بوده و در رده های بعدی به ترتیب سرامیک و مصنوعات سنگی، صمغ ها، آهن و فولاد و... قرار می گیرند. وی افزود: در فاز دوم این طرح با در نظر گرفتن شاخص هایی چون تولید ناخالص داخلی کشورهدف، شاخص قیمت مصرف کننده، آزادی اقتصادی، نرخ بیکاری و... کشورهای تاجیکستان، ترکیه، پاکستان، لبنان، گرجستان، یونان، یمن و...با توجه به نوع کالا از جمله بازارهای بالقوه برای صادرات استان اصفهان هستند. وی متمایز سازی کالاهای صادراتی، ارتباط با بازار از طریق اتاق های بازرگانی کشورهای هدف و هیات های اعزامی و همچنین در نظر گرفتن نیاز کشورهای همسایه را در موفقیت صادرات استان مهم دانست.
حسین ریاحی، دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه بهای تمام شده و هزینه تسهیلات بانکی یکی از مولفه های تاثیر گذار بر قیمت تمام شده تولید در بخش صنعت کشور است، گفت: در کمیته پژوهش کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان از میان موضوعات مرتبط با تاثیر نظام بانکی در اشتغالزایی، بهای تمام شده تولید و... در بخش صنعت مقرر شد موضوعات« تاثیر نرخ هزینه تمام شده تامین مالی با تاکید بر تسهیلات بانکی بر تولید و اشتغال» و «آسیب شناسی واحدهای صنعتی بزرگ نیمه فعال و تعطیل شده به منظور بازگشت آنها به چرخه تولید و پیشگیری از تعطیلی سایر واحدها» به عنوان یک پروژه پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد که در آنها  سه شاخه نساجی، صنایع غذایی و فولاد به عنوان صنایعی که بیشترین سهم را در اقتصاد استان دارا هستند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در ادامه جلسه علیرضا وحدت پور، عضو کمیته کسب و کار دانش بنیان نیز به ارایه بررسی طرح پیشنهادی کمیته کسب و کار دانش بنیان از چگونگی حمایت های اتاق بازرگانی اصفهان از استارتاپ ویرا پرداخت. در پایان این نشست اعضا کمیسیون به بیان نظرات خود را در مورد طرح های پژوهشی فوق پرداختند.
 
آلبوم تصاویر b166-10--1396