تاریخ : يکشنبه 17 دي 1396
کد 1758

در نشست چشم انداز رشد اقتصادی تا سال 1400 در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

با رشد اقتصادی 3 درصد نمی توان اقتصاد ایران را به حرکت درآورد

نشست چشم انداز رشد اقتصادی تا سال 1400 به همت کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان با سخنرانی سید مهدی برکچیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در سالن اجتماعات اتاق برگزار شد.
نقل و انتقال بانکی و پوشش بیمه های بین المللی دو موولفه مهم جذب سرمایه گذاری خارجی
قاسم علی جباری رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:برای جذب سرمایه گذاری خارجی به سهولت نقل و انتقال بانکی و حمایت  بیمه های بین المللی نیاز داریم .
وی تصریح کرد:پس از برجام هیات های  متعدد تجاری خارجی به ایران سفر کردند ولی منجر به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد ایران نگردید زیرا موانع  بانکی و بیمه ایی پیش روی سرمایه گذاران خارجی بود .
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:دولت و بخش خصوصی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و فعال شدن سرمایه گذاری داخلی باید مسایل و مشکلات بانکی  و بیمه ایی پیش رو را برطرف کند.
 
با رشد اقتصادی 5/2 درصد ایران نمی توان آینده خوبی را ترسیم کرد
سید مهدی برکچیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف  در این نشست گفت: نرخ رشد کل موجودی در ایران از سال 90  تا کنون کاهش یافته است و هر چه در کشور تولید می شود به مصرف می رسد و عددی  برای سرمایه  گذاری باقی نمی ماند.از درون اقتصاد ایران سرمایه جدید ایجاد نمی شود .
وی اظهار داشت:  برکچیان خاطر نشان کرد:قیمت پایین نفت در طول سال های گذشته نتوانسته برای کشور سرمایه گذاری جدیدی ایجاد کند و خود این صنعت به جذب سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد .
این استاد دانشگاه تاکید کرد:با رشد اقتصادی 5/2 درصد ایران نمی توان آینده خوبی را ترسیم کرد زیرا با این رشد مساله بیکاری و افزایش سرمایه گذاری برطرف نمی شود.
وی بهترین دوره اقتصاد ایران را نیمه اول دهه 80 دانس و گفت:نرخ سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این دوره 10 درصد بود و پس از 15 سال هنوز اقتصاد ایران به آن نقطه بازنگشته است .
وی مهمترین اولویت دولت را ایجاد رشد اقتصادی برشمرد و گفت:با رشد 3 درصد نمی توان شغل پایدار برای جوانان ایجاد کرد و دولت بایستی  تحرک بیشتری در فضای اقتصادی ایران ایجاد کند تا سرمایه های داخلی و خارجی جذب شوند و رشد اقتصادی را افزایش دهند.
وی رشد اقتصادی را به سرمایه گذاری داخلی و  خارجی  وابسته دانست و گفت: سرمایه های داخلی پاسخگوی رشد اقتصادی بالای 3 درصد نیست و باید سرمایه های خارجی جذب اقتصاد ایران شود .
برکچیان تاکید کرد:هر بسته اصلاحی که دولت برای اقتصاد ایجاد می کند باید جذب سرمایه گذری خارجی در اولویت آن باشد و دولت مکلف به رفع موانع پیش روی جذب سرمایه گذاران خارجی است .
برقراری روابط بانکی با بانک های خارجی اقدام عملی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است
وی خواستار اصلاح روابط بانکی بین بانکهای ایرانی با بانک های خارجی شد و گفت:مهمترین اقدام دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی تهسیل روابط بین بانکی است .
برکچیان به افزایش قیمت مسکن در تهران طی سال جاری اشاره کرد و گفت:معاملات آذر ماه مسکن در تهران نسبت به ماه آبان افزایش  20 درصدی داشته است .
وی اضافه کرد:علت افزایش معاملات مسکن را می تواند در کاهش نرخ سپرده های بانکی جستجو کرد زیرا  عده ایی تصمیم گرفتند که سپرده های بانکی را به مسکن تبدیل کنند.
بهره وری حلقه گمشده اقتصاد ایران است
وی افزایش نقدینگی را کمکی به رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری ندانست و گفت:افزایش 30 درصدی نقدینگی و نبود انضباط مالی  تا کنون نتوانسته در اقتصاد ایران  تحولی ایجاد کند و فقط تورم را افزایش داده است.
برکچیان وضعیت بحرانی صندوق های بازنشستگی کشور و تزریق منابع دولتی به این صندوق ها را یکی دیگر از چالش های اقتصادی  ایران برشمرد و گفت:دولت سال جاری 45 هزار میلیارد تومان به صندوق ها کمک کرد و برای سال آینده 34 هزار میلیارد تومان برای صندوق ها در نظر گرفته است .
وی تاکید کرد: نبود بهره وری در اقتصاد ایران بویژه در شرکت های دولتی باعث شده که برخی از این شرکت ها هر ساله زیان آور باشند.
وی خاطر نشان کرد:بنگاه ها در استفاده از نیروی کار و سرمایه نتوانسته اند بهره ور عمل کنند .
رشد اقتصادی در سال های آینده به شدت از روند رشد سرمایه گذاری متاثر خواهد بود
برکچیان خاطر نشان کرد:از یکسو برجام توانسته بهبود قابل ملاحظه ای در شرایط مبادلات خارجی و همین طور کاهش ریسک کلان اقتصاد در مقایسه با سال های 91-92 ایجاد کند.
وی تصریح کرد:اقتصاد ایران در شرایطی قرار گرفته که مازاد زیادی ایجاد نمی کند که به سرمایه گذاری تبدیل شود تا برای ایجاد رشد های بالا این منابع باید از جای دیگری تامین شود .
وی خاطر نشان کرد:در دهه های گذشته بخش مهمی از سرمایه گذاری از مازاد حاصل از صادرات نفتی انجام شده است .با توجه به اینکه موسسات بین المللی قیمت نفت را برای سال های آینده زیر 70 دلار پیش بینی می کنند انتظار رشد قابل توجهی در صادرات نفت نمی رود .
برکچیان در ادامه گفت:نرخ سود حقیقی بالا تا زمانی که تداوم داشته باشدسرعت رشد سرمایه گذاری را کند می کند هر چند که در سه ماه اخیر کاهش معناداری داشه است .
وی با اشاره به  افزایش نااطمینانی های اقتصاد با ظهور ترامپ  در دولت امریکا گفت:نااطمینانی نسبت به تداوم برجام ،افزایش تحریم ها مانند قانون کاسا ،شدت گرفتن تنش های منطقه ایی که به نظر می رسد با تحریکات امریکا مرتبط است .
وی خطاب به فعالان اقتصادی با تشریح وضعیت اقتصادی سال آینده گفت:در سال آینده استراتژی بقا به جای استراتژی رشد را در نظر بگیرند.
مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:واقعی شدن نرخ ارز نقش موثری در احیای واحدهای تولیدی دارد و از ورود این واحدها به شرایط سخت تر جلوگیری می کند.
وی افزود: نرخ ارز باید با نرخ تورم افزایش یابد ولی در طول سال های گذشته شاهد افزایش 50 درصدی تورم بودمیم ولی نرخ ارز 10 درصد رشد کرده است .
 
آلبوم تصاویر 3209-10-1396