تاریخ : پنجشنبه 14 دي 1396
کد 1757

در سومین نشست تخصصی کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با مطالعه بر روی واحدهای تولید سیمان و سنگ مطرح شد؛

دوام جاده های بتونی بیش از دو برابر جاده های آسفالتی است/مزیت قیر صادرات آن است نه مصرف در پروژه های راه سازی / ادامه روند کنونی منجر به تعطیلی گسترده کارخانه های سیمان می شود

نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع اتاق بازرگانی با عنوان استفاده بهینه از مواد و صنایع معدنی در بهبود شهرسازی و نمادهای شهری با الهام از واحدهای فرآوری صنعت سیمان و سنگ در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در این نشست  مزایای استفاده از سیمان در رویه های بتونی جاده های درون شهری و برون شهری و همچنین مبلمان شهری مورد تاکید کارشناسان قرار گرفت.
شهریار شعبانی دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست گفت:سومین نشست کمیسیون معادن در موضوع تغییر کاربری سیمان با هدف احیای واحدهای تولیدی  سیمان است و در این نشستها تلاش شده که تولید کنندگان سیمان در کنار مسوولین شهر و اداره کل راه و شهرسازی راهکاری برای ایجاد تقاضای سیمان پیدا کنند.
وی به عنوان پیشنهاد از طرف پیمانکاران، واحدهای تولیدی سیمان و ایستگاه های بتن مطرح نمود یکی از پروژه های شهری را بعنوان نمونه اجرا نمایند تا تمامی ابعاد این طرح مشخص شود.
وزارت راه و شهرسازی می تواند با تشویق ساخت  جاده های بتونی به احیای صنعت سیمان کمک کند 
سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:وزارت راه و شهرسازی می تواند با ارایه لایحه به مجلس شورای اسلامی استفاده از رویه های بتونی در جاده سازی کشور را ترویج دهد و با حمایت از ساخت از جاده ها صنعت سیمان کشور را احیا کند.
وی اضافه کرد:صنعت سیمان در شرایطی کنونی با بحران تقاضا روبرو شده است و با تغییر تقاضای داخلی می توان از تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد:با مشارکت انجمن سنگ ایران و اتحادیه سنگبری ها اولین شهرک فناوری آزاد و نمایشگاه و فروشگاه بین المللی و دائمی سنگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر تأسیس و راه اندازی می‌شود.
وی برندسازی سنگ را یکی از مهمترین اقدامات برای احیای صنعت سنگ استان اصفهان برشمرد و گفت:دانشگاه آزاد خمینی شهر  در این راستا با ایجاد بخش ویژه سنگ می تواند نقش مهمی در تقویت صنعت سنگ استان داشته باشد.
ابطحی  افزود: برای برون رفت از مشکلات و شکستن تحریم و نجات اقتصاد ایران از وابستگی به نفت، راهی جز توجه به سنگ وجود ندارد و ۶۷۰۰ کارخانه فرآوری سنگ در کشور سرمایه بزرگی است و دولت باید به این بخش کمک کند.
وی به نقش شهرداری ها در استفاده از سنگ در مبلمان شهری اشاره کرد و گفت:شهرداری ها می توانند از سنگ و ضایعات فراوری سنگ در پیاده روها و حتی نماهای شهری استفاده کنند.
دوام جاده های بتونی دو برابر جاده های آسفالتی  است
ایمان فردوسیان مدیر تحقیق و توسعه  شرکت سیمین سپاهان  در این نشست گفت:از بتن می توان در مبلمان شهری ،المان های معماری و سازه های سبک،پوشینه های ساختمانی،سازه ای پیشرفته و راه سازی استفاده کرد.
وی تصریح  کرد:بیش از 50 سال است که در کشورهای اروپایی و امریکا  جاده ها با رویه های بتونی احداث می شود .
وی با مقایسه روسازی جاده های توسط بتون و سیمان گفت:تغییر خواص روسازی جاده های آسفالتی بسیار بیش از جاده های با رویه بتونی است .همچنین انعطاف پذیری جاده های بتونی بسیار بیشتر از آسفالتی است. 
هزینه هر متر جاده آسفالتی 120 هزار تومان و هزینه هر متر جاده بتونی 53 هزار تومان است
وی تصریح کرد:برای ساخت جاده های آسفالتی نیاز به زیرسازی چند لایه ایی است ولی در جاده های بتونی تنها به دو لایه زیرسازی احتیاج است.
وی اضافه کرد:هزینه ساخت هر متر مربع جاده آسفالتی 120 هزار تومان است ولی در رویه بتونی  53 هزار تومان است و هزینه تمام شده آن کمتر است .
مزیت قیر صادرات آن  است نه مصرف در پروژه های راه  سازی
حبیب الله بهرامی رییس  اتاق تعاون استان اصفهان در این نشست گفت:مزیت صادرات قیر  از مصرف داخلی آن در جاده سازی بسیار بیشتر است و در حالی که در ایران سالانه بیش از 30 میلیون تن مازاد تولید سیمان داریم می تواند قیر تولیدی را صادر و ارز وارد کشور کند و مازاد سیمان را در ساخت جاده ها به کار گیریم.
وی اضافه کرد:قیر در بازارهای جهانی مشتری بسیاری دارد و به جای مصرف در  پروژه های راه سازی باید  آن را صادر کرد و سیمان انبار شده در کارخانه های سیمان را در پروژه های راه سازی استفاده کرد.
50 درصد ظرفیت سیمان استان اصفهان فعال است
سیامکی مسوول کمیته کانی های غیر فلزی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:از ظرفیت اسمی 8 میلیون تن تولید سیمان استان اصفهان 50 درصد فعال است .
وی تصریح کرد:اگر چاره ایی برای تقاضای سیمان اندیشیده شود تعطیلی واحدهای سیمان را به زودی یکی پس از دیگری شاهد خواهیم بود.
ادامه روند کنونی منجر به تعطیلی گسترده کارخانه های سیمان می شود
علی محمد پارسایی قائم مقام مدیر عامل شرکت سیمان سپاهان در این نشست گفت:به دلیل کاهش تقاضای سیمان  در بازار داخل و بویژه بازار عراق ،صنعت سیمان با کمبود تقاضا روبرو شده است.
وی تصریح کرد: هرواحد تولید سیمان بیش از یک هزار پرسنل دارد و دهها هزار نفر از آن ارتزاق می کنند و تعطیلی هر واحد ده هزار نفر را با چالش روبرو می کند.
وی با اشاره به تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای کاشی و سرامیک گفت:رکود صنعت ساختمان در صنعت کاشی و سرامیک اثر خود را گذاشت  و به صنعت سیمان خواهد رسید.
وی افزود:هزینه تولید واحد های سیمان در کنار بهره های بانکی فشار سنگینی براین واحدها ایجاد کرده است و ادامه روند کنونی منجر به تعطیلی خواهد شد.
پارسایی خواستار هم افزایی واحدهای تولید سیمان در ایجاد محور جدید تقاضا شد و گفت:تغییر مصرف بتون در بخش های مختلف می تواند صنعت سیمان را زنده نگه دارد.  
وی با اشاره به افزایش قیمت نفت و به دنبال ان قیر گفت: قیر تولیدی پالایشگاه را به راحتی می توان صادرات کرد زیرا تقاضای خارجی ان وجود دارد ولی سیمان این گونه نیست .
80 درصد ساخت کارخانه های سیمان در داخل کشور ساخته می شود
احمد دادوند مدیر شرکت سرمایه گذاری تکادو در این نشست گفت:تولید اسمی 700 میلیون متر مکعب و 100 میلیون تن سیمان در سال ظرفیت قابل توجهی برای صنایع ایجاد کرده است که 80 درصد ماشین آلات این  واحدها  در داخل کشور تولید می شود.
وی افزود:نباید به راحتی این سرمایه های ملی را از دست داد و با ایجاد بازار جدید می توان از تعطیلی آن ها جلوگیری کرد.
صادرات خانه های پیش ساخته بتونی به کشورهای همسایه
مجید نیکدل فعال بخش سنگ در این نشست گفت:در شرایطی که کشورهای همسایه ایران از جمله عراق،سوریه ،اففانستان با ویرانی ناشی از جنگ روبروند تولید خانه های پیش ساخته  می تواند صنعت سیمان را برای چند سالی فعال نگه دارد.
وی افزود:خانه های پیش ساخته با استفاده از بتون های سبک می تواند صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی را به فعالیت در آورد.
شهرداری اصفهان از طراحی نوین شهری مبتنی بر بتون و سنگ استقبال می کند
شاهرخ ضیایی رییس اداره نگهداری و تعمیرات فنی  معاونت عمران  شهرداری اصفهان در این نشست دلیل عدم استفاده از رویه های بتونی در جاده های شهری را تعدد دستگاه های  خدماتی برشمرد و گفت: نبود مدیریت واحد شهری باعث شده که خیابان های شهر اصفهان توسط شرکت های پیمانکاری هر بار با تخریب و بازسازی روبرو شود.
وی تصریح کرد:ایجاد تونل های شهری برای انشعاب تمامی زیرساخت های شهری شامل  آب،برق،گاز،تلفن و سایر خدمات شهری می تواند جاده های شهری را از تخریب پی در پی نجات دهد.
وی اضافه کرد:شهرداری اصفهان با رعایت استاندارد مصالح ساختمانی از سوی شرکت های تولید سیمان و سنگ از طراحی نوین شهری با استفاده از بتون و سنگ استقبال می کند .
ضیایی خاطر نشان کرد: در ساخت 90 درصد معابر پارکها از بلوک های سیمانی و خرده سنگ ها استفاده شده  و امکان استفاده بیشتر از آنها در مبلمان شهری فراهم است .
وی پیشنهاد استفاده از رویه های بتونی در رینگ چهار شهر اصفهان به طول 80 کیلومتر مربع را ارایه کرد و گفت: سالانه 100 میلیارد تومان هزینه آسفالت شهرداری اصفهان است که  می تواند بخشی از ان به رویه های بتونی اختصاص پیدا کند.
 عمار شهیر کارشناس اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این نشست گفت: شهرداری های استان می توانند ساخت  جاده های با رویه بتونی را در شهرستان ها آغاز کنند.
وی افزود:نماهای سبک بتونی در شهرسازی می تواند مورد توجه مهندسین ساختمان قرار گیرد.
 عنایت الله میرزایی  کارشناس معاونت برنامه ریزی  شهرداری اصفهان در این نشست از آمادگی این معاونت برای طراحی مبلمان شهری بر مبنای بتون و سنگ خبر داد وگفت:تولید بتون های سبک زون برای نماهای شهری بویژه نمای ساختمان ها می تواند در دستور کار مهندسین شهرساز قرار گیرد.
 
آلبوم تصاویر 3208-10-1396