تاریخ : چهارشنبه 13 دي 1396
کد 1750

در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بررسی شد:

گام های موثر در ارتقاء کیفیت بسته بندی صنایع دستی استان

گام های موثر در ارتقاء کیفیت بسته بندی صنایع دستی استان و راهکارهای افزایش صادرات صنایع دستی در اتاق بازرگانی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
در کمیسیون گردشگری  و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان و جمعی از فعالان و هنرمندان صنایع دستی استان، گام های موثر در ارتقاء کیفیت بسته بندی صنایع دستی استان و راهکارهای افزایش صادرات صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست که با هدف بیان سیاست ها و راهکارهای گسترش بسته بندی مناسب صنایع دستی ومعرفی توانمندی های شرکت های طراح و تولیدکننده بسته بندی برگزار شد، فریدون اللهیاری، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به پتانسیل های موجود در صنایع دستی گفت: در استان اصفهان 199 رشته فعال درصنایع دستی فعال بوده و شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شده است و در سال گذشته نیز میزبان شورای جهانی صنایع دستی بوده است. وی از کلنگ زنی اولین ناحیه صنایع دستی کشور در استان اصفهان خبرداد و  افزود: تمامی این موارد نشانگر نقش ویژه صنایع دستی در اقتصاد استان است. مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان پیشرفت درحوزه صنایع دستی را منوط به توجه به بازارهای بین المللی و توجه به زیرساخت های لازم دانست. اللهیاری توسعه تجارت الکترونیک صنایع دستی به منظور معرفی و عرضه صنایع دستی به دنیا، طراحی های نوین، کاربردی ساختن محصولات و مصنوعات صنایع دستی و توجه به ذائقه جوامع مختلف و بازارهای هدف صادراتی را از جمله راهکارهای ایجاد ساز و کارهای مناسب در جهت تجارت صنایع دستی بیان کرد. وی برگزاری چنین نشست هایی را در زمینه خلق ایده های نو و به نتیجه رساندن این ایده ها موثر دانست. اللهیاری در ادامه ازتشکیل و آغاز به کار «مرکز ایده های نو، نوآوری ها و روش های نوین در حوزه صنایع دستی» در آینده ای نزدیک به منظور استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع دستی درخانه قزوینی های اصفهان خبر داد و گفت: این مرکز با همت معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری و معاونت صنایع دستی کشور در حال شکل گیری است. وی توجه به بسته بندی را در ایجاد انگیزه برای خریداران و ایجاد یک ارزش افزوده ویژه موثر دانست و تصریح کرد: موفقیت در بازارهای جهانی نیازمند توجه ویژه به بسته بندی آثار است و باید به این نکته توجه شود که بسته بندی آثار نیز محصولی قابل نگهداری و کاربردی باشد.  مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان حامی صنایع دستی و گردشگری استان، خواستار تداوم این جلسات و همگرایی و تعامل میان فعالان حوزه صنایع دستی و تبدیل کمپین بسته بندی صنایع دستی به یک جریان مهم اجتماعی در کشور شد.
لزوم تدوین بانک اطلاعاتی در حوزه صنایع دستی
همچنین جعفرجعفرصالحی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز ضمن ابراز تاسف از اینکه صنایع دستی که مهم ترین مولفه معرفی میراث منقول و ملموس کشور است، مورد بی مهری قرارگرفته است گفت: صنایع دستی بی شک یکی از بهترین سفیران فرهنگی برای معرفی فرهنگ اصیل و غنی کشور است. وی افزود: در صورت بی توجهی به بسته بندی صنایع دستی ازلحاظ اقتصادی از رقبا عقب خواهیم افتاد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان نگاه سنتی به عرضه و تولید صنایع دستی، تنوع ابعاد و اندازه در صنایع دستی و عدم امکان طراحی ابعاد استاندارد درحوزه بسته بندی، هزینه های تحمیل شده به صنایع دستی و بالطبع افزایش قیمت محصولات را از جمله موانعی دانست که موجب عدم توجه کافی به بسته بندی صنایع دستی شده است. جعفر صالحی با تاکید بر ضرورت ایجاد نسخه ای شفابخش برای بسته بندی صنایع دستی اصفهان گفت: صنایع دستی بخشی از وجود هنرمند بوده و نیازمند لباسی فاخر برای عرضه است. وی بسته بندی مناسب را حافظ فیزیکی و شیمیایی اثر، راهنمای مشتری برای حمل اثرو بازاریاب برای سازنده اثرمعرفی کرد و خواستار تشکیل کارگروهی برای ایجاد بانک اطلاعاتی صنایع دستی اصفهان با هدف اولویت بندی صنایع دستی اصفهان از لحاظ آسیب پذیری، اولویت های صادراتی با همکاری اتاق بازرگانی، اداره کل میراث فرهنگی، اتحادیه صنایع دستی، دانشگاه هنر و تمامی فعالان غیردولتی و تشکل های فعال در زمینه صنایع دستی و احصاء اطلاعات موردنیاز شرکت های طراح و تولیدکننده بسته بندی شد. وی در نظرگرفتن الزامات ومشوق هایی برای تولیدکنندگان صنایع دستی که از بسته بندی مناسب استفاده می کنند را در توجه بیشتر به بسته بندی موثر دانست. روح اله رحمانی، کارشناس مسوول بسته بندی معاونت صنایع دستی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه سه سیاست کلی در بحث گسترش بسته بندی در صنایع دستی توسط معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی مد نظر قرار گرفته است، گفت: فرهنگ سازی استفاده از بسته بندی در حوزه صنایع دستی، در نظرگرفتن مشوق های حمایتی برای تولیدکنندگانی که از بسته بندی مناسب استفاده می نمایند و الزام به استفاده از بسته بندی برای حضور در نمایشگاه های مختلف به ویژه نمایشگاه های خارجی را از جمله این سیاست ها عنوان کرد و افزود: در آینده ای نزدیک تولیدکنندگان صنایع دستی به منظور حضور در نمایشگاه های مختلف ملزم به استفاده از بسته بندی درخور خواهند شد.  مجدالدین تاج، نایب رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان از حمایت این اتحادیه و در نظرگرفتن مشوق هایی برای استفاده از بسته بندی مناسب در حوزه صنایع دستی برای تولیدکنندگان آثار خبر داد. در ادامه جلسه سپهر سرمست، مدرس و مشاور بسته بندی، ایجاد رویکردهای جدید در ارایه محصول به کمک تکنولوژی و همکاری استراتژیک در حوزه تکنولوژی، هوشمندسازی بسته بندی و کاربردی ساختن صنایع دستی در زندگی روزمره را در ایجاد اشتغال پایدار در صنایع دستی و به روزرسانی آن موثر خواند.   
 
آلبوم تصاویر b165-10-1396