تاریخ : شنبه 2 دي 1396
کد 1733

مدل مطالعاتي مركز رشد صادرات در بخش كشاورزي بررسي شد:

قلمكاري:تحقق استراتژي جهش اقتصادي نيازمند توسعه صادرات است

چهارمين و آخرين نشست از سلسله جلسات تخصصی بررسي چالش ها و فرصت های صادراتی با همكاري کمیسیون های کشاورزی و تجارت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
حمیدرضا قلمکاری در اين نشست گفت:یکی از ارکان مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توجه ویژه‌ای به آن شده، صادرات بوده و از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است، کاهش این درآمد‌ها می‌تواند به اقتصاد ضربه وارد کند. به این دلیل، توسعه صادرات غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار است.با نگاه به تجربیات گذشته متوجه می‌شویم که اقتصاد وقتی رونق می‌گیرد که تولید بر صادرات متکی باشد. از طرف دیگر تأکید بر برون‌گرایی همراه با درون‌نگری که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.صادرات غیرنفتی به ویژه کالاهای كشاورزي بايد جز اولویت‌های رشد و توسعه ایران و البته هر کشور دیگری محسوب می‌شود، هرچه بتوان از خام فروشی فاصله گرفت و عرضه تولیدات خود را به بازارهای بین‌المللی افزایش داد، می‌توان امیدوارم بود که اقتصاد بیش از پیش در مسیر توسعه حرکت می‌کند.
وی افزود: تحقق استراتژي جهش اقتصادي با تأكيد بر توسعه صادرات بخش كشاورزي نيازمند شناسايي محصولاتي است كه از زمينه صادراتي مناسب و از بازار خارجي خوب برخوردار بوده و در عين حال از مزيت مناسب دربازارهاي جهاني برخوردار باشد.
رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني اصفهان خاطر نشان کرد: پيچيدگي هاي مناسبات تجاري بين المللي،آزادسازي تجارت تحت نظارت سازمان تجارت جهاني،موانع غير تعرفه اي وكاهش تعرفه هاي گمركي سبب گرديده است كه رقابت در عرصه بين المللي فشرده تر گردد.
قلمکاری اضافه کرد: در سال ٢٠١٥ ارزش کل صادرات کشاورزی جهان به ١تریلیون و ٥٧ میلیارد دلار رسید،١٠کشور بزرگ صادراتی این بخش، سهم ٧٣درصدی از آن را در اختیار داشتند. بعد از ایالات متحده، برزیل دومین صادرکننده محصولات کشاورزی است و در بین این کشورها، کشور هلند با صادرات ٨٤میلیارد یورویی و با توجه به وسعت این کشور کوچک، حایز اهمیت است.
وی مشکلات تخصصی صادرات محصولات کشاورزی را عدم وجودشرکت های تخصصي صادرات،كمبودترمینال،بسته بندی نامناسب،عدم وجود انبارها سرد خانه های دارای کنترل اتمسفر و فقدان زیر ساخت های صادراتی از جمله کارگو ترمینال عنوان كرد.
قلمكاري ایجاد پایانه سورت و بسته بندی سیب درختی ، بسته بندی، سورتینگ و انبارداری و توجه به راه اندازی کامل کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان را  سه خواسته اصلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد.
وي مهمترين سياست ها و اقدامات اجرايي در زمينه توسعه صادرات محصولات كشاورزي را شامل نوسازي ساختار توليد ،بررسي و نيازسنجي مناسب، ايجاد و حمايت از زيرساخت هاي تخصصي صادرات كالاها و خدمات،ارائه مشوق ها وجوايزصادراتي و افزايش سهم كمك هاي غيرمستقيم در چارچوب سياستگذاري تخصصي صادرات برشمرد و گفت: تقويت توان فني و مالي تشكل هاي صادركننده خدمات فني و مهندسي داراي صلاحيت،کاهش سود بانکی و مدت دار کردن باز پرداخت اقساط وام ها،برنامه ریزی تولید محصولات با مزیت اقتصادی و صادراتی ازمواردي است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
گفتني است در پايان اين نشست از چهار صادر كننده برتر محصولات كشاورزي استان اصفهان تقدير شد.
آلبوم تصاویر Baz-10-1396-01