تاریخ : چهارشنبه 5 مهر 1396
کد 1593

طی نامه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان به معاون رییس جمهور تاکید شد ؛ توسعه ی باغات در اراضی شیب دار، برهم زدن تعادل زیست محیطی

توسعه ی باغات در اراضی شیب دار، برهم زدن تعادل زیست محیطی و زندگی ایرانیان را هدف گرفته است.
توسعه ی باغات در اراضی شیب دار، برهم زدن تعادل زیست محیطی و زندگی ایرانیان را هدف گرفته است.
این روز ها به نحوی از توسعه ی باغات در اراضی شیب دار کشور ، آن هم به صورت دیم صحبت می شود که گویا قرار است تحولی در عرصه ی باغداری کشور رخ دهد و جایگاه صنعت کشاورزی را ارتقاء بخشد. حال اگرچه این طرح در بند پ ماده ی 31 برنامه ی ششم توسعه، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است اما بنا بر گفته ی کارشناسان و متخصصان کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان که اغلب از اساتید برجسته ی دانشگاهی یا چهره های شاخص کشاورزی هستند طرح توسعه ی باغات در اراضی شیب دارد بیشتر از آن که در کشاورزی تحول ایجاد کند در نابودی حوضه های آبریز کشور ، خشک شدن تالاب ها ، و افزایش ریزگردهای اتمسفری نقش خواهد داشت .
اعضاء کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، وضعیت آب کشور را از نظر کمیت و کیفیت منابع آب بحرانی دانسته و با بیان اینکه میزان مصارف از حجم منابع تجدید پذیر فزونی گرفته است  متذکر شده اند  توسعه ی باغات در سطوح شیب دار آن هم در 500 هزار هکتار از اراضی کشور  می توانند  اختلاف میان مصارف و منابع آب را بسیار بیشتر کند تا جایی که در آینده شاهد فرونشست های بیشتر در 30 استان کشور باشیم .
در  قسمت دیگری از این نامه  نتیجه ی اجرای طرح توسعه ی باغات در اراضی شیب دار ؛ فروافتادن تراز آب در آبخوان ها ، تخلیه ی آب های زیر زمینی ، کاهش آبدهی رودخانه ها ،جابجایی های بزرگ جمعیتی ، خشک شدن قنوات ، نابودی چشمه ها و در نهایت کاهش آبگیری سد ها پیش بینی شده و از معاون اول رئیس جمهور خواسته شده است تا برای جلوگیری از این طرح سریعا وارد عمل شود .
آنچه بیشتر در نامه ی کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به اسحاق جهانگیری مورد تاکید قرار گرفته ، دو موضوع  فرونشست زمین و تبدیل تالاب ها به کانون های ریزگرد است که با اجرای این طرح شدت کمی و کیفی بیشتری را شاهد خواهد بود .
اعضای کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بر این اعتقاد هستند که توسعه ی باغات در اراضی شیب دار در واقع یک نوع بارگزاری جدید  بر حوضه های آبریز کشور هستند‌ و به عبارت دیگر اجرای این طرح باعث می شود  روان آب هایی که  حوضه های آبریز را تغذیه می کردند  برای توسعه ی باغات استفاده شود.
کارشناسان با مطرح کردن این سوال که اکنون و قبل از اجرای طرح توسعه ی باغات در اراضی شیب دار ، روان آب های این اراضی به کجا می رود ؟ تاکیده کرده اند تبعات اجرای این طرح بسیار مهم و اساسی است و پاسخ به این سوال می تواند غیر کارشناسی بودن این طرح را اثبات کند .
نویسندگان این نامه در پاسخ به این استدلال که توسعه ی باغات در اراضی شیب دار باعث حفاظت و جلوگیری از فرسایش  خاک می شود  تصریح کرده اند  که اساسا مناطق پر باران و دارای خاک مناسب از پوشش گیاهی برخوردار هستند  و اجرای این طرح نه تنها کمکی به حفاظت از خاک نمی کند بلکه با تخریب درخت ها و مراتع به نوعی تغییرکاربری را به دنبال دارد .
اعضای کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان توسعه ی باغات در مناطق فاقد پوشش گیاهی را نیز به دلیل عدم اطمینان به بارش ها غیر منطقی دانسته و اعلام کرده اند بانکت هایی که برای جمع آوری روان آب گرداگرد درختان در اراضی شیب دار ایجاد می شود در معرض فرسایش و تخریب در بارندگی های شدید هستند که این خود می تواند عاملی برای تشدید فرسایش خاک باشد
اعضای این کمیسیون در پایان و پس از ارائه ی دلایل روشن خواستار توقف و بازنگری جامع نسبت به این طرح شده و آمادگی خود برای هرگونه همکاری را اعلام کرده اند
با توجه به اطلاعات و دلایل  کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق اصفهان که حاصل نشست های تخصصی و همکاری اساتید برجسته ی دانشگاهی، نخبگان کشاورزی و فعالان محیط زیستی است  توسعه ی باغات در اراضی شیب دار  تعادل زیست محیطی و زندگی شهروندان ایرانی را به مخاطره می اندازد ؛ حال باید منتظر بود و دید که واکنش مسئولین کشور نسبت به این هشدارها چه خواهد بود