تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1396
کد 1580

در نشست آموزشی مشترک کمیته های شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد: نداشتن مدل کسب و کار، علت شکست بسیاری از فعالیت های اقتصادی است

درنشست آموزشی مشترک کمیته های شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نداشتن مدل کسب و کار علت شکست بسیاری از فعالیت های اقتصادی عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست محمد حسن شهشهانی، عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور شورای عالی بانوان دلیل عدم موفقیت بسیاری از کسب و کارهای امروزی را نداشتن مدل کسب و کار و اداره آن حرفه به صورت سنتی ذکر کرد. وی در ادامه گفت: در طراحی بوم مدل کسب و کار می توان از روابط با مشتریان و یا ارزش های پیشنهادی، کار را آغاز کرد. شهشهانی با تاکید بر اینکه اساس ارزش پیشنهادی خلاقیت است تصریح کرد: امروزه دیگر کیفیت و انعطاف پذیری نمی تواند ارزش پیشنهادی باشد و همه کسب و کارها باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشند وی گفت: در کسب و کار خود علاوه بر کیفیت باید محصول جدیدی داشته باشید که برای شما یک مزیت محسوب  شود. مشاور شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: امروز اگر دارای فکر جدید نباشید مشتری نخواهید داشت و کار کردن به صورت تیمی یک مزیت بوده و وجود تیم ریسک کار را کاهش خواهد داد و افرادی که توانایی کار در قالب یک تیم را ندارند در کسب و کار خود با شکست مواجه خواهند شد. شهشهانی در ادامه بر رعایت اخلاقیات در کسب و کار نیز تاکید و اخلاقیات را یکی از منابع کلیدی مشاغل عنوان نمود.
در ادامه این نشست راضیه ندافی، مدرس دانشگاه گفت: کسب و کار مجموعه فعالیت ها و منابع با هدف ارایه ارزش به مشتری و یک مفهوم انتزاعی است. وی افزود: در مدل کسب و کار در حقیقت ما به تصویرسازی مفهوم، ارزش ها و فعالیت های انجام گرفته در کسب و کار می پردازیم. ندافی کاهش هزینه ها، انعطاف پذیری راهبردی، تمرکز و تخصص به موقع، بهره برداری سریع و به موقع از فرصت های بازار، تسهیم ریسک و سرمایه گذاری و تمرکز بر هزینه های متغیر را از مزایای مدل کسب و کار عنوان کرد. مدیر مرکز کارآفرینی نجف آباد در ادامه ضمن بیان اینکه ایجاد ارزش برای مشتری، تولید ثروت و ایجاد مزیت های رقابتی مهم ترین ارکان هر مدل کسب و کار هستند، اجزای بوم مدل کسب و کار را مشتریان هدف، ارزش های پیشنهادی، روابط با مشتریان، فعالیت ها ، منابع و شرکای کلیدی، کانال ها، جریان های درآمدی و ساختار هزینه ها بیان نمود. ندافی در توضیح بخش های مشتری نیز گفت: بخش های مشتری شامل بازار انبوه، بازار گوشه ای، بازار بخش بندی شده، بازار متنوع و بازارهای چند وجهی می باشد. وی با تاکید بر اینکه باید بدانید چه ارزش هایی را به مشتریان خود ارایه کرده و این ارزش به حل کدام مشکل مشتری کمک می نماید، تصریح کرد: ارزش ایجاد شده برای مشتری می تواند تازگی محصول، عملکرد جدید، سفارشی ساختن محصول، نو بودن طراحی، ایجاد برند، قیمت، کاهش هزینه ها، کاهش ریسک، قابلیت دسترسی و راحتی باشد.  ندافی در توضیح انواع جریان های درآمدی گفت: جریان های درآمدی می توانند درآمدهای تراکنشی یا درآمدهای تکرار پذیر باشند. این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: از طریق فروش دارایی، حق استفاده، حق عضویت، قرض یا اجاره دادن، اعطای حق امتیاز، دستمزد کارگزاری و انجام تبلیغات می توان جریان درآمدی ایجاد کرد. ندافی افزود: در بخش مشارکت های کلیدی در نظر گرفتن موارد بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس، کاهش ریسک و عدم قطعیت، کسب منابع و فعالیت های خاص ضروری است. وی تصریح کرد: از طریق ایجاد ائتلاف های استراتژیک بین شرکت هایی که رقیب یکدیگر نیستند، از طریق همکاری با رقبا، سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد کسب و کارهای جدید و از طریق روابط خریدار و تامین کننده برای حصول اطمینان از تامین ملزومات می توان به مشارکت کلیدی پرداخت. در ادامه این نشست سپیده مقیم، مدرس موسسات آموزش عالی نیز راه های ارتباط با مشتریان را وب سایت، پست الکترونیک، پیامک، شبکه های اجتماعی، خبرنامه، مجله و فصلنامه، رویدادها، نمایشگاه ها و جشنواره ها، کارگاه های آموزشی سخنرانی های ویژه، پشتیبانی و ارایه خدمات و کمک های مالی ذکر کرد. وی با بیان اینکه در بخش کانال توزیع باید بدانیم از چه طریق قصد دستیابی به مشتری را داریم و اینکه چه کانالی برای ما بهترین عملکرد را دارد تصریح کرد: کانال های توزیع شامل فروش مستقیم، عمده فروشی و خرده فروشی، توزیع کنندگان یا نمایندگی ها، سایت های اینترنتی، اپلیکیشن تلفن همراه، نمایشگاه ها، همایش ها و شبکه های اجتماعی است.
 
 
آلبوم تصاویر b101-6-1396