تاریخ : چهارشنبه 8 شهريور 1396
کد 1557

در سومین جلسه کارگروه جذب ایرانیان خارج از کشور اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ تجربه موفق چین و هند در جذب سرمایه شهروندان مقیم سایر کشورها/ دعوت از نسل دوم ایرانیان مقیم خارج برای بازدید از استان اصفهان

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت:حضور و سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج کشور می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی استان و کشور داشته باشد.
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت:حضور و سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج کشور  می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی  استان و کشور داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،مصطفی رناسی در سومین  جلسه چگونگی بررسی جذب  ایرانیان خارج از کشور در اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج در دو بخش سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری می‌تواند مسایل اقتصادی پیش روی کشور را برطرف سازد.
وی مسایل بانکی  را یکی از چالش‌های جدی حضور سرمایه‌گذاران خارجی به ایران برشمرد و گفت:حضور سرمایه خارجی در ایران همچنان با مسایل و مشکلات متعددی روبروست که بخش دولتی با کمک بخش خصوصی بایستی یکی‌یکی آن‌ها را برطرف سازند.
وی به تجربه کشور چین در آزادسازی اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی اشاره کرد و گفت:چین برای توسعه‌یافتگی اقتصاد را اولویت قرارداد و با اصلاحات ساختاری در اقتصاد زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ازجمله چینی‌های مقیم سایر کشورها را فراهم ساخت.
خسرو گرامی عضو کارگروه جذب  ایرانیان خارج از کشور اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:مالزی،چین،هند و ترکیه  تجربه موفقی در جذب مهاجرین شهروندان مقیم سایر کشورها داشته و می‌توان از آن برای جذب ایرانیان مقیم خارج استفاده کرد.
وی اختصاص تسهیلات با بهره بانکی پایین،رسمیت داشتن مالکیت خصوصی،کاهش بروکراسی اداری برای جذب شهروندان ازجمله اقدامات  این کشورها  برای شهروندانشان برشمرد و گفت:چین و هند برای جذب  شهروندان متخصص و سرمایه‌گذار اقدام به ایجاد وزارت خانه تخصصی کردند.
وی افزود: کشور چین با طرح  هزار استعداد در سال 2012 تلاش کرد که چینی‌های کارآفرین و تحصیل‌کرده را به چین بازگرداند.
سید کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه کره جنوبی در دانشگاه سئول کرسی 87 زبان زنده دنیا را راه‌اندازی کرده است ،افزود:این کشور با استراتژی مشخص در حال جذب کشورها  به سمت تولیداتش است.
وی ایجاد شبکه بین ایرانیان مقیم خارج و استان اصفهان را مهم‌ترین اقدام این کارگروه برشمرد و گفت:چینی‌ها و کره جنوبی توانستند با ایجاد این شبکه روابط نزدیکی بین شهروندان مقیم خارج با کشورشان برقرار کند.
محسن ایروانی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان در این جلسه خواستار راه‌اندازی دبیرخانه کمیته جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور در اتاق بازرگانی اصفهان شد و گفت:تهیه بانک اطلاعاتی از ایرانیان موفق و نخبه خارج از کشور می‌تواند اقدام نخست این دبیرخانه باشد.
اصلانی معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان در این جلسه خواستار ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک بین ایرانیان مقیم خارج با استان اصفهان در بخش‌های دارای مزیت شد و گفت:استفاده از مدل joint venture
در جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند به موفقیت استان  در جذب سرمایه‌گذار کمک کند 
مرتضی بیشه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:اصلاح بروکراسی اداری می‌تواند زمینه جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم کند.
وی پروژه چرخش مغزها را یکی از اقدامات موثر در جذب ایرانیان نخبه برشمرد و گفت:این پروژه از ایرانیان در سراسر جهان برای معرفی دستاوردهای موفق خود دعوت به حضور در ایران می‌کند.
علی نادری مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار توجه به نسل دوم ایرانیان مقیم خارج از کشور شدوگفت:دعوت از این ایرانیان می‌تواند علاوه بر معرفی جاذبه‌های ایران ،آنان را با هویت ایرانی‌شان آشنا کرد.
کامران پور جوهری مشاور حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه داشتن یک سیستم و برنامه مشخص و مدون را لازمه جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور دانست و گفت:برنامه‌ریزی برای جذب ایرانیان مقیم خارج بر اساس فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام گیرد.
وی خواستار هدف‌گذاری کمی برای جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج برای استان اصفهان شد و گفت:به‌طور مثال مشخص شود که سالانه 6 تا 8 میلیارد دلار برنامه جذب سرمایه‌گذاری در دستور کار استان است .
وی تاکید کرد:استان می‌تواند برای پروژه‌های بحران زیست‌محیطی از منابع بین‌المللی استفاده کند.
شهرام رئیسی رییس  خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان اصفهان در این جلسه گفت:برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید نگاه جامعه را اصلاح کرد و نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی چه ایرانی و چه خارجی روی باز داشت.
وی تاکید کرد:برای جذب سرمایه‌گذاری باید کار فرهنگی  در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد و به معنای واقعی فرش قرمز برای سرمایه‌گذار پهن شود.
 
 
آلبوم تصاویر 3114-6-1396