تاریخ : يکشنبه 25 تير 1396
کد 1470

در همایش راهکارهای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی عنوان شد: کارآفرینی اساس توسعه پایدار بوده و دوران کشاورزی سنتی به سر آمده است.

در همایش راهکارهای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی عنوان شد: کارآفرینی اساس توسعه پایدارکشور/ قوانین بخش کشاورزی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد/ دروس تخصصی رشته کشاورزی کارآفرین تربیت نمی کند/ دوران کشاورزی سنتی به سر آمده است
در همایش راهکارهای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی عنوان شد: کارآفرینی اساس توسعه پایدار بوده و دوران کشاورزی سنتی به سر آمده است.
توسعه کارآفرینی عملی ترین استراتژی برون رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی است
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش که به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان برگزار شد، حمیدرضا قلمکاری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان هدف از برگزاری این همایش را کمک برای تبدیل ایده های نو به کار و توسعه کسب و کار در بخش کشاورزی عنوان کرد. وی با بیان اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه متوسط نرخ رشد در کل تولید ناخالص داخلی تنها در بخش کشاورزی مثبت بود، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در اقتصاد کشورهای صنعتی به لحاظ توسعه صنایع پیشین و پسین و رونق بازرگانی فعالیت های کشاورزی، سهم کسب و کار این بخش بسیار قابل توجه است بطوری که در آمریکا با وجود سهم یک درصدی تولید مواد خام کشاورزی در اقتصاد این کشور، سهم کسب و کار ناشی از فرایندهای پیشین و پسین بالغ بر 13 درصد و در مجموع معادل 14 درصد از GDP این کشور را به خود اختصاص داده است. وی افزود: این در حالی است که سهم کشاورزی ایران بر اساس آمار سال 1393در GDP 5/9 و سهم کسب و کار کشاورزی 1/23 و مجموع سهم کشاورزی و کسب و کار مربوط به آن در کشور ما بیش از 32 بوده است. قلمکاری همچنین سهم کشاورزی ایران در تولید ناخالص ملی را در سال 2015 ، 10 درصد اعلام کرد در حالی که این سهم در چهار کشور برتر از لحاظ ارزش تولید سالانه بخش کشاورزی در چین 10 درصد، در هند 17 درصد، اتحادیه اروپا 18 درصد و آمریکا 2/1 درصد بوده است. رییس کمیسیون کشاورزی در ادامه گفت: امروزه کارآفرینی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شده و به معنی فرآیند کشف و بهره برداری از فرصت ها به منظور ارزش آفرینی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پایه و اساس توسعه پایدار و همه جانبه تلقی می شود. وی تصریح نمود: توسعه کارآفرینی در ایران به عنوان اجرایی ترین و عملی ترین استراتژی برون رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند شناسایی و رفع موانع آن است. قلمکاری تصریح نمود: ظرفیت سازی برای توسعه کارآفرینی با رویکرد بازار محور و بر اساس نیازهای جامعه در همه سطوح آموزشی می باشد از سوی دیگر توسعه کارآفرینی نیازمند ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه فعالیت های تولیدی و خدماتی است. وی افزایش روز افزون تقاضای محصولات کشاورزی، وجود ظرفیت های بالقوه در این بخش، نیاز به سرمایه ارزی اندک، عدم نیاز به تکنولوژی های پیچیده و مزیت اقلیمی را از جمله عوامل فرصت آفرین کارآفرینی در بخش کشاورزی کشور بیان نمود. قلمکاری همچنین تهدید جدی منابع پایه بخش کشاورزی، اعتبارات و سرمایه گذاری های اندک دولتی و خصوصی در این بخش، نیروی انسانی فاقد دانش کافی و مهارت، تغییر کاربری منابع آب، خاک، جنگل و مراتع کشورهمچنین پرداخت یارانه نقدی ماهانه به کشاورزان و کاهش انگیزه تولید و.. را نیز از چالش های این بخش عنوان نمود. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود با بیان اینکه اکوسیستم کارآفرینی در بخش کشاورزی از فرصت های زیادی برخوردار است، گفت: کشاورزی با تولید بیش از 110 میلیون تن محصولات در سال نقش اساسی در تامین غذای کشور دارد و با این وجود بحث امنیت غذایی فرصت مناسبی است برای ایجاد کسب و کارهای خلاقانه و از بانک های تخصصی کشاورزی انتظار می رود از منابع خاص برای کسب و کارهای جدید تخصیص های واقعی دهند.
75 درصد بیکاران کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
در ادامه این همایش مهدی تقی پور، رییس نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سالانه حدود 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلیل خشکسالی و بیانزایی در حال از بین رفتن است و همچنین سرانه آب تجدید پذیر در کشور نیز تقریبا یک پنجم دنیا می باشدگفت: چاره ای به جز افزایش عملکرد در توسعه واحدهای سطح وجود ندارد. وی مهم ترین رکن در این زمینه را نیروی انسانی ماهر بیان کرده و افزود: وجود قریب به 70 درصد بهره برداران کم سواد و بی سواد در بخش کشاورزی و مسن بودن آنها تاکیدی است بر لزوم جوان سازی و تزریق دانش از طریق متخصصین مهارت دیده در این بخش. رییس نظام مهندسی کشاورزی استان ضمن ابراز تاسف از رشد روز افزون بحران مدرک دهی و مدرک گرایی در کشور گفت: 2640 دانشگاه در ایران در حال ارایه خدمات دانشگاهی و صرف 5 هزار میلیارد تومان از بودجه سالیانه کشور در حالی هستند که متاسفانه 75 درصد بیکاران کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. تقی پور در ادامه با بیان اینکه با وجود 12 قانون و سند جامع در بخش کشاورزی از جمله مواد 21 و 23 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی این قوانین اجرایی نمی شوند گفت: قوانین بخش کشاورزی نیاز به اصلاح و بازنگری داشته و باید مبتنی بر ساز و کارهای خود کنترلی و بر اساس واقعیات جامعه باشند. وی اجرای سیاست های کلی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی را در این زمینه راهگشا عنوان کرد. تقی پور افزود: متاسفانه تنها 5 درصد از کل سرمایه گذاری ها در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات کشور به کشاورزی تعلق می گیرد در حالی که می توان از راه تضمین سرمایه گذاری در این بخش ، این سهم را بالا برد. وی اجرای طرح بیمه تجاری- کشاورزی را در این زمینه راهگشا دانست. تقی پور در ادامه گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی از هر هزار نفر بهره بردار که در این بخش فعال هستند تنها 12 نفر دانش آموخته کشاورزی هستند و باید زمینه حضور کارشناسان کشاورزی را هم در واحدهای تولیدی و هم واحدهای خدماتی افزایش داده که  اجرای مباحث کارآفرینی و تربیت کارشناسان کارآفرین می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
دروس تخصصی رشته کشاورزی کارآفرین تربیت نمی کند
همچنین امیر مظفر امینی، مشاور ارشد کمیسیون کشاورزی در این همایش، دلیل اینکه نسبت دانش آموختگان دانشگاهی بیکار به کم سوادان  بیشتر است را عدم تطابق آموزش ها در کشور با نیازهای تربیت نیروی انسانی ذکر کرد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه بخش کشاورزی ضامن دوام و بقای محیط زیست است گفت: اگر بخش کشاورزی در اولویت برنامه های قرار می گرفت، امروز کشاورزی استان از آب محروم نمی شد. امینی در ادامه تصریح نمود: بر اساس تحقیقات متوجه شدیم که متاسفانه نیروی انسانی که وارد رشته دانشگاهی کشاورزی می شوند از انگیزه لازم برخوردار نبوده و آموخته های دانشگاهی در ایفای نقش اجتماعی آنها موثر نبوده است. وی افزود: این فارغ التحصیلان شاغل در حالی در آموزه های سازمانی – مدیریتی و اجتماعی احساس ضعف می کردند که از دروس تخصصی دانشگاهی رشته کشاورزی رضایت داشتند. دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه گفت: در طرحی دیگر و پس از سنجش کارآفرینی در دانشجویان ترم های بالا و کارآفرینان شاغل، این نتیجه حاصل شد که دروس تخصصی رشته کشاورزی کارآفرینان را توانمند کرده اما در کارآفرین نمودن آنها موفق نبوده است. امینی تاکید کرد به جز عوامل محیطی و ویژگی های شخصیتی، آموزش ها نقش بی بدیلی در کارآفرین کردن دانش آموختگان دانشگاهی دارد. وی در ادامه گفت: لازم است تمامی ارگان های مرتبط با بخش کشاورزی برای هم افزایی با یکدیگر هم سو شوند. امینی آگاه سازی دلسوزان بخش کشاورزی و ایجاد جامعه ای مطالبه گر را با وحدت همه بخش های مرتبط با کشاورزی امکانپذیر دانست.
امروز دوران کشاورزی سنتی به سر آمده است
خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز ضمن بیان اینکه سه نوع اقتصاد شامل کارایی محور، منبع محور و نوآوری محور وجود دارد گفت: زیربنای اقتصاد نوآوری محور نیروی انسانی نوآور است که باید تربیت شود. وی تصریح کرد: یکی از مهارت های موردنیاز نیروی انسانی نوآور تسلط به تفکر انتقادی است که تفکر انتقادی پایه و اساس نوآوری و چالش شناسی، اساس مثبت اندیشی، پایه خلاقیت و جهش اقتصاد مقاومتی محور است. این کارآفرین اجتماعی کشور مقصود از تفکر انتقادی را داشتن قدرت پرسش و دیدن چالش ها عنوان کرده و تاکید کرد: باید زیست بوم توسعه تفکر انتقادی یعنی آزادی بیان از خانواده فراهم شود به بیان بهتر مانع سوال کردن کودکان، کارمندان، دانشجویان و... نشویم. سلجوقی افزود: بر اساس نتیجه بررسی سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM) ادرصد جوامع کارآفرین و 99 درصد کارجو هستند و از این 1 درصد نیز 2/3 تا 10 درصد دانش بنیان هستند. این مدرس کارآفرینی با بیان اینکه کارآفرینی فرصت شناسی و فرصت سازی، خلاقیت و نوآوری، خطر پذیری و داشتن برنامه کسب و کار است گفت: برای تولید ثروت دو راه سرمایه گذاری و بهره وری وجود دارد. وی افزود: در بهره وری آثار و تبعات حرف اول را می زند اما در ایران بر روی فرآیند ایستاده ایم و به آثار و تبعات توجه نمی کنیم. سلجوقی گفت: در مقایسه شاخص بهره وری سرمایه در بخش های اقتصاد ایران از 97 درسال 75 به 88 در سال 93 رسیده  این در حالی است که در ارتباطات این شاخص از 51 به 882 رسیده است. وی در ادامه خبر داد که در برنامه ششم توسعه 20 درصد GDP  کشور از ICT  به دست خواهد آمد. وی گفت: برآورد شده سال 2045 میلادی 4 درصد اشتغال دنیا در صنعت، 3 درصد در بخش کشاورزی و 93 درصد در خدمات است. پس باید به دنبال خدماتی که با کشاورزی مرتبط هستند بود. وی فرصت بعدی که در دست ماست را ارتباطات و رسانه های جدید دانست که بزرگترین مولد رشد ناخالص ملی کشورها در دهه آینده خواهد بود. سلجوقی روند رو به توسعه تلفن هوشمند، روند تکاملی فناوری موبایل و رایانش ابری انفجار کارآفرینی را از فرصت های دیگر پیش روی ما ذکر کرد. وی در ادامه سخنان خود بر لزوم تحقیق و توسعه R&D قبل از شروع به هر اقدامی تاکید کرده و گفت: امروز توسعه مبتنی بر دانایی است و مشخصه های آن نیز نوآوری، نیروی انسانی کارآفرین و واحدهای تحقیق و توسعه و R&D و SME ها می باشد. استادیار و مدرس کارآفرینی در دانشگاه های کشور گفت: امروز کشاورزی بدون تحقیق و توسعه ثمربخش نبوده و دوران کشاورزی سنتی به سر آمده است. سلجوقی افزود: امروز آینده سرمایه است و اجرای هر پروژه ای بدون لحاظ کردن مسایل محیط زیستی  محکوم به شکست خواهد بود.
سیستم بانکی یکی از معضلات اصلی کارآفرینان است
همچنین کوروش خسروی، دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز در ادامه این همایش چهار شرط اصلی تحقق کارآفرینی را داشتن مهارت فنی، ویژگی های شخصیتی چون ریسک پذیر بودن، داشتن تفکر واگرا، خلاق بودن، داشتن مهارت های مدیریتی همچنین وجود محیط مناسب ذکر کرد. وی کارآفرینی را فرایند پویای ایجاد ثروت بیشتر خوانده و گفت: معمولا افراد بسیار با استعداد و دارای ویژگی های منحصر به فرد کارآفرینی و افرادی که استعداد ویژه نداشته اما در محیط مناسب قرار می گیرند، فرصت کارآفرینی پیدا می کنند. خسروی تاکید کرد: ریشه بسیاری از بی عدالتی های موجود یکسان نبودن فرصت خلق ثروت است.  دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه کارآفرینی یک فرآیند جمعی است نه انفرادی گفت: لازم است در گام اول برای خود یک اکوسیستم درست کنیم. خسروی افزود: به منظور بهبود شاخص های کارآفرینی در محیط خود در ابتدا یک گروه تشکیل دهید ، برای گروه برنامه های آموزشی مناسب و مستمر در نظر بگیرید، تعامل با کارآفرینان را آغاز کنید، به خلق پشتوانه مالی به صورت قرض الحسنه بپردازید زیرا سیستم بانکی یکی از معضلات اصلی کارآفرینان است و در نهایت به اصلاح ویژگی های شخصیتی برای ایجاد خلاقیت و تفکر واگرا بپردازید. وی در پایان سخنان خود ماموریت اصلی خانواده کارآفرین را عدالت اجتماعی ذکر کرد.
در ادامه دانیال معظمی، دبیر کارگروه طراحان کسب و کار جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز گفت: برای شروع هر کسب و کار به یک برنامه و نقشه راه نیاز مندیم. وی افزود: طرح کسب و کار مشخص کننده کلیه فعالیت های اجرایی داخلی و خارجی در چارچوب مشخص و استاندارد است که دوره زمانی مشخصی را شامل می شود. دبیر کارگروه طراحان کسب و کار جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با تاکید بر لزوم نوشتن ایده هایی که به مغز خطور می کند، گفت: چشم انداز آینده ایده هایتان را نوشته و مقصود از چشم انداز را به ترسیم کشیدن آرمان ها، رویاها و تحقق ماموریت عنوان کرد. معظمی در ادامه مشتری، ارزش ایجاد شده، کانال ها، ارتباط با مشتری، مدل درآمدی، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی و مدل هزینه ها را از ارکان بوم کسب و کار عنوان کرده و به توضیح هر یک از آنها پرداخت. لازم به ذکر است در ادامه این همایش در قالب پنل پرسش و پاسخ به سوالات حضار پاسخ داده شد.  
 
آلبوم تصاویر B58-4-1396