تاریخ : شنبه 20 خرداد 1396
کد 1432

رییس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان:رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی و بوروکراسی پیچیده اداری ،توان فعالیت تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد

رییس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت:رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی و بوروکراسی پیچیده اداری باعث شد بسیاری از مسایل که به‌راحتی قابل‌حل است در چرخه بوروکراسی زمان‌بر وارد شود و توان رقابتی و فعالیتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد .
رییس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت:رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی و بوروکراسی پیچیده اداری  باعث شد بسیاری از مسایل که به‌راحتی قابل‌حل است در چرخه بوروکراسی زمان‌بر وارد شود و توان رقابتی  و فعالیتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،محسن پور سینا در سومین جلسه کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: یک تولیدکننده مصنوعات فلزی  استان  از  یک سازمان دولتی  طلبکار و به یک تولیدکننده فولاد بدهکار  بوده است.تولیدکننده دوم به همان سازمان دولتی بدهکار است.اتاق بازرگانی و هر دو تولیدکننده خواستار تهاتر بدهی بین این سازمان دولتی با دو تولیدکننده بودند ولی به دلیل بروکراسی پیچیده این مساله حل نشد و یکی از  تولیدکنندگان تا مرز تعطیلی پیش رفت.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان  اضافه کرد:تهاتر بدهی،مالیاتی و بانکی می‌تواند چرخه کسب‌وکار واحدهای تولیدی و بازرگانی  را به حرکت درآورد ولی متاسفانه سازمان‌های دولتی همکاری چندانی در این راستا ندارند.
پور سینا تاکید کرد:برای حل مسایل واحدهای تولیدی،حاکمیت استانی و ملی باید قاطعانه راهکارهای اجرایی را دنبال کند و فقط به صدور بخش‌نامه اکتفا نکند و تلاش کند
مرتضی رومی زاده مسوول کمیته حمایت و توانمندسازی تشکل‌های کمیسیون در این جلسه گفت:مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی استان از طریق تشکل‌های مربوطه می‌تواند منسجم و اثرگذارتر انعکاس یابد.
مهدی جعفر پیشه نایب رییس کمیسیون در این جلسه خواستار تشکیل کمیته پیگیری مصوبات شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی استان شد و گفت:اجرای مصوبات شورا مهم‌ترین موضوعی است که دبیرخانه بایستی بران تاکید کند.
حمیدرضا شجاعت مسوول کمیته هماهنگی و همسوسازی کمیسیون در این جلسه گفت:فرم نظرسنجی از  تشکل‌های استان باهدف جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات آنان تهیه و در سال جاری توزیع می‌شود .
احمدرضا همتی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با معرفی این تشکل گفت:سالانه 120 میلیون تن محصول کشاورزی در ایران تولید می‌شود که 20 درصد آن به ضایعات تبدیل می‌شود و برخی از کشورها با تکنولوژی نوین توانسته‌اند این میزان را به کمتر از 5 درصد کاهش و از ضایعات نیز بهره‌برداری کنند .
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان در برخی از محصولات کشاورزی رتبه نخست در کشور دارد، گفت:سیب،مرغ ،شیر به‌عنوان  محصولات اصلی استان است که هیچ‌یکی انجمن ملی آن در استان تشکیل نشده است.
وی از طراحی سه زیرساخت صادراتی محصولات کشاورزی شامل کار گو ترمینال،پایانه حمل‌ونقل  و بسته‌بندی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت:کار گو ترمینال با همکاری اتاق بازرگانی  سازمان‌های دولتی در فرودگاه اصفهان راه‌اندازی شده است .
سعید معماریان رییس انجمن صنفی صنایع قیر و بسته‌بندی فراورده‌های نفتی  استان اصفهان در این جلسه گفت:بر اساس قانون صادرات از مالیات معاف است و مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای صادراتی بایستی پس از سه ماه به صادرکننده بازپرداخت شود ولی این روند در استان اصفهان طولانی‌مدت شده است .
وی اضافه کرد:روند بازپرداخت مالیات استردادی به صادرکنندگان 15 روزه شده ولی در استان اصفهان سالیانه و حتی دو سال به طول می‌انجامد.
علی عطافر استاد مدیریت دانشگاه اصفهان در این جلسه با اشاره به وجود پتانسیل‌های اقتصادی استان و وجود امکانات و درعین‌حال خروجی اندک سازمان‌ها گفت:برخی از سازمان‌های دولتی نمی‌خواهند بدانند که رفتار آنان با فعالان اقتصادی باید تغییر کند.
وی اضافه کرد:در رفتار سازمانی هم مراجعه‌کننده حق را به خود می‌دهد و هم کارمند سازمان دولتی و این دو رفتار باعث تضاد می‌شود .
محمود اقارب پرست قائم‌مقام دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه به روند ارایه موضوعات قابل‌طرح در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان اشاره کرد و گفت:شورای گفتگو استان پنج سال متوالی در کشور رتبه نخست  را به خود اختصاص می‌دهد .
وی افزود:تشکل‌های استان می‌توانند مسایل و مشکلات عمده اعضای خود را به دبیرخانه شورای گفتگو اعلام کنند تا جلسات کارشناسی شورا با حضور کارشناسان دولت و خصوصی برگزار شود.
 
آلبوم تصاویر 3049-3-1396